Sv: Lämning/hämtning i hallen på förskolan
Det jag kan känna med föräldrar som stannar allt för länge ( är inte 15 min nån slags outtalad tid??) är att de även kan få inblick i hur andra barn är. Föräldrar har ingen tystnadsplikt och det kan finnas barn med problem eller andra handikapp som jag inte tycker att andra har med att göra. Nu låter detta säkert jättekonstigt, men t.ex. en 5-åring som kissar på sig tycker jag inte att någon annan förälder har med att göra... Eller ett barn som berättar saker som jag heller inte tycker att någon annan har med att göra. Det finns en anledning till att vi har tystnadsplikt och det är sådana saker som föräldrar som är med jättemycket också kan upptäcka. Tänk om det var ert barn som ni ville skydda lite?
Precis min tanke
För många år sedan hade vi ett barn på mitt"dagis" som "gick i taket" varje gång rutinerna ändrades, allstå blev h*n väldigt utåtaggerande varje gång någon förälder stannade "onormalt länge" eller så.
Rykter spreds i föräldragruppen att h*n var sjövild och att vi inte klara hantera det.....
Summa summarum: föräldrarna turades om att komma in, stanna länge, och göra egna bedömningar om vårt sätt att hantera detta.
Inget direkt fel i detta, jag kanske skulle gjort desamma om jag varit okunnig, men för detta barn blev våren ett helvete!
H*n vägrade att komma till dagis, kände säkert av blickarna, och vi la väldigt mycket tid till att "skydda" detta barn mot att "visa upp sig"
Så när historien upprepade sig ett par år senare berättade vi genast för det berörda barnet om förra fallet, och föräldrarna ville genast ha ett föräldramöte där dom själva berättade hur deras barn fungerade, att dom helst såg att vi fick jobba efter våra strikta rutiner för deras barn skull, men tog också upp ideén att vi skulle ha fler föräldradagar, där alla kunde samlas och prata utan misstro, både med oss pesonal och utan. Det blev toppen!
För övrigt:
Vilken yrkesgrupp gör så mycket fel, och är så hatad som just Förskolepersonal, och LÄKARE.... Ändå är vi beroende av båda.
* Jenny *
Fd. dagisfröken, jag saknar BÅDE barnen och deras föräldrar!