Lämnar du din hund utanför affären?

Sv: Lämnar du din hund utanför affären?

Det har hänt ett par gånger att jag har lämnat mina tidigare hundar utanför lilla konsum här hemma när jag behövt köpa en dricka t ex. I den affären ser jag dom precis hela tiden och kan springa ut väldigt snabbt om något händer.

Skulle inte lämna dom någon annanstans, inte ens i pendelbutiken. Min nuvarande lämnar jag ALDRIG så, jag litar inte på att folk håller ordning på sig själva och han har haft problem med reservation mot folk. Därför finns det inte en chans att han skulle lämnas någonstans där jag inte har 110% chans att bromsa eventuella barn och liknande.

kl
Jag skulle inte lämna min hund någonstans, pga flera anledningar men mest pga att han tycker det är så hemskt när jag försvinner utom synhåll och han är bunden.
Den andra anledningen, som är nog så stor, är att han tycker det är extremt obehagligt när främmande människor klappar honom. Jag tror inte att han skulle bita, men han skulle bli traumatiserad för livet om det skulle inträffa.

Det är lagom svårt att få folk att låta bli honom när man är med ("ååååh vilken söt huuuuuuund" varpå dom dyker ner innan man ens har hunnit blinka), så jag kan bara föreställa mig hur det skulle bli om man band honom nånstans och gick därifrån...

Med tanke på att jag bor där jag bor, så kan jag utan samvetskval lämna hund utanför affären medan jag handlar.

Aldrig i livet. Jag är dessutom så priviligierad så jag kan ta min råtta under armen eller i handväskan om vi behöver gå in på affären :D

Jag vet att jag får ett givet svar på frågan, men lämnar du ditt eller någon annans barn utanför affären också? Vad folk kan göra med mina hundar om jag binder dom utanför en affär vill jag inte ens tänka på...

Och här kommer ett givet svar: Hundar är inte detsamma som barn!

Det finns två saker som jag uttryckligen förbjudit min make att göra: Den ena är att knyta valpis utanför affären.

När jag var i Älvsjö med min far kläckte han den alldeles lysande idén att knyta upp min hund utanför en pizzeria. :devil: Den idén kommer han aldrig någonsin att föra fram igen...

Jag lämnar hunden titt som tätt utanför affären. Känner ingen med hund som inte skulle göra det här. Jag har aldrig hört talas om att någon skulle ha gjort något dumt mot en hund här.

Visste väl att det skulle komma ;) men för min del, så har jag ett ansvar gentemot båda. Jag lämnar inte ett barn utanför en affär, så varför skulle jag lämna hunden? Det är givet för mig.

Kl.

Eeeh? Vilket ramaskri... :crazy:

Jag lämnar min hund utanför alla ställen hunden inte får följa med in; storköp, caféer, biblioteket...kommer nog inte på något undantag faktiskt. Har aldrig vållat bekymmer men tanken/oron HAR slagit mig att någon skulle stjäla honom (renrasig golden på knappt 2 år som älskar alla som bjuder på en vänlig klapp). Dock känns risken inte mindre än att jag vågar ta den.

Red.

"inte större" ska det såklart stå

Nej det gör jag inte. Dock har det hänt en gång, när jag bara skulle köpa cigg, visserligen lämnade jag henne väl inte helt ensam, då jag hade henne utanför, höll längst ut i kopplet och sträckte fram pengarna till tjejen i kassan.

Sist jag var på banken, traskade jag in med henne och väntade på min tur.

såg nog komiskt ut, jag och min gigantiska grandis på en stor bank:D

Jag lämnar min hund utanför affären om jag ska gå och handla godis :D (det enda jag handlar ungefär ^^) så 5 minuter utan mig klarar hon galant =D

:rofl: Här gör man inte sådant säger jag ju! Har aldrig hänt i området vad jag vet. Och inte tror jag att någon vill puckla på en luden sheltie med sin kamphund- då väljer man väl lite "tuffare" hundar istället.

Eh, jo, såna som har hundar till kamp kan bussa sina hundar på vilka andra hundraser som helst. Allt för att trigga upp dom. Kan dom bussa sina kamphundar på små valpar av diverse raser så kan de bussa sina hundar på din sheltie.

Och svaret på frågan : Ja, han har lämnats utanför affären. Den lilla affären där ägaren känner till både mig, min kille och hunden. En affär där Nemo kan stå med huvudet på insidan och se vad jag gör.

kl

Pappa tjatade en gång när våran hund var yngre att jag skulle ta med honom. Liten konsum en bit ifrån jobbet med samma människor ute och rör på sig jämt som man lär känna, och vår hund är rätt känd så folk skulle reagera om nån försökte nåt.

Jag vägrade först, men gav mig ändå.
Kommer till affären och står och väljer vart jag ska binda fast honom, kroken vid parkeringen eller räcket vid väggen längs med gångvägen.

Valde räcket, handlade mjölk och småsaker i rasande fart, kommer ut och skenar fram till hunden och hör samtidigt en krasch, som om nån tappat en dricka-back i marken.
Går runt hörnet och ser en bil som rammat väggen precis där hundkoken sitter, nån hade glömt att lägga i handbromsen så bilen rullade från överst på parkeringen rakt in i husväggen.:crazy:

Hade jag valt fel ställe hade han varit död nu. Efter det säger inte pappa nåt om att ta med hunden.

Han får följa med om nån står ute och väntar med honom.
Kompisen passar på att handla när jag är med, och vi turas om att gå in.
Aldrig ensam utanför.

Senast ändrad av en moderator:

Samma här å jag bor en liten, liten skit(inte ens stad) uppe i norrland. Skulle aldrig komma på tanken att lämna hunden utanför affären. Hunden är snäll å sköter sig, men som tidigare nämnts så vet man inte vad hunden kan råka ut för.

Har väl funnits en hel del sådana här trådar innan?

Men, svar på frågan: Jag har lämnat min hund utanför affären i den byn jag bor massvis med gånger.

Tror ínte någon okänd skulle våga gå fram till henne faktiskt.

Haha, tycker du Nässjö är litet?

Ytterby har en sisådär runt 6000 inv... Det är litet i jämfört med Nässjö. :p

Ja det gör jag, men enbart om jag ska in och handla en mjölk eller bröd eller nån smågrej och går förbi affären när jag är ute med henne. Det är en liten affär så jag känner mig inte orolig, dock skulle jag inte lämna henne längre än den tid det tar att gå in och handla en grej. Hon sitter så snällt men jag är rädd att nån snor henne. Fast jag tror att många pga rasen tar omväg om de ser henne sitta bunden utanför affären.

En gång var jag tvungen att ta ut pengar på en stormarknad när jag var på väg till stallet (vovven är alltid med då), bankomaten ligger 10 meter från ingången. Det var väldigt varmt och jag lämnar henne absolut inte i bilen då. Så jag band henne utanför, men bakom ett rör och sen sprang jag som en galning till bankomaten. Det var obehagligt, är ju väldigt mkt folk vid stormarknader.

KL

Nej ALDRIG i livet. Jag förstår inte hur man vågar det och att man inte är mer rädd om sin hund så.

Tillägger att min hund kunde ha lite aggressiva tendenser mot främlingar ifall om man inte talade om för henne att det var OK.

Därför tror jag inte att någon faktiskt skulle våga gå fram till henne.

Dock äger jag tyvärr henne inte längre.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 335
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och... 2
Svar
23
· Visningar
1 920
Senast: Tantan
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 302
Senast: Lillefrun
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 133
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka