Lämnar du din hund utanför affären?

Sv: Lämnar du din hund utanför affären?

Jag skulle ALDRIG lämna honom utanför en affär! Då går jag hellre dit utan hund.

nej skulle aldrig lämna honom utanför affären, tänk om någon skulle ta honom, vill inte riskera något. Kan ju komma andra hundar oxå som vill bråka..

Visste väl att det skulle komma ;) men för min del, så har jag ett ansvar gentemot båda. Jag lämnar inte ett barn utanför en affär, så varför skulle jag lämna hunden? Det är givet för mig.

Har du dina barn i koppel? Serveras maten till barnen på golvet? Låter du ungar bajsa ute i trädgården för att sedan plocka upp detta med en påse?

Någorlunda löjligt svar, om jag får säga det själv. Självfallet nej. Jag har redan skrivit i tråden att jag inte jämför barn och hundar (eftersom det är så pass grymt förbjudet ;)) i vanliga fall men jag anser att man kan göra det i just detta, för ansvaret är detsamma och den överhängande risken för att något kan hända.

Så fortfarande, jag lämnar inte ett barn utanför affären så varför skulle jag lämna hunden?

Eller tänker du kanske att det inte gör så mycket om hunden blir stulen, det är ju ändå inte ditt barn, så du kan gott lämna den utanför...? :cool:

Aldrig i mitt liv. ALDRIG! Det är inte bara vad hunden gör utan vad omgivningen kan göra. Vår värld är så full av idioter så att det är otroligt. Nej aldrig i livet.
En jag känner såg en uppbunden lämnad hund en gång där det var ett gäng killar som kastade grus på lillhunden (tax). Sjukt.

ja lämnar min hund utanför affären, ja behöver inte binda fast honom, han e tränad till att ligga där ja säger och sedan rör sig på mina kommandon,,
skulle en unge komma fram och klappa honom skulle han inte bry sig, utan bara viffta på svansen,.,
sen vet ja att skulle de hända nått hotfullt mot honom skulle han morra först å se om dom backar, funkar inte de reser han sig upp och visa sig stor,.
slutar dom inte då så e de deras fel. för han har visat vart skåpet ska stå. ja bor inne i stan,

självklart sitter han fast i koppel men han e tränad att ligga löst utanför....

ja låter syrrans 6 åriga dotter va ute om hon inte vill följa me,
tycker de låter kraftigt överdrivet att jämföra att lämna hunden ute å en unge ute...

en hund kan försvara sig och det kan inte en lite unge göra.....

Inte alla hundar som försvarar sig. Även om de gör det är det onödigt att utsätta dom för situationer där de kanske måste göra det. Varför ta risken att något händer? Även om du anser att de får "skylla sig själva" så är det du som hundägare som åker dit.

de e så att ja kollade upp lite grann, varnar hunden före flera gånger åker inte hundägaren dit för de om dom kan bevisa att hunden inte e farlig. vilket ja kan göra med min tyson.....
men alla här i område känner tyson å vet vart hans gränser går.

Men hur ska du kunna se det när du är inne i affären? Okunniga människor kan lätt överdramatisera och förstår inte alltid en hunds signaler, och du kan ju inte bevisa att din hund varnade x antal gånger innan han bet, för du var ju inte där? Det är fortfarande du som har det yttersta ansvaret för din hund och det är mer än onödigt att utsätta hunden för sådana situationer.

om du tänker dig att när man tränar, så vet inte alltid hunden om de finns nån som står en bit ifrån som kollar,,,,

de e så att en dag så hamnade min hund i slagsmål me en annan hund.

MEN EFTERSOM DE FANNS VITTNEN till att min låg ner och inte ens brydde sig om den andra hunden förren ägaren till den hunden gick fram emot min å skulle låta dom hälsa så hans slutade morra,

folk berättade hur min varnade flera gånger,

ja fick åka till polis stationen me min hund och dom testade honom, man kan bevisa för polisen hur hunden reagerar me olika saker sedan få papper på det, i en vecka åkte vi dit och visade hur han gjorde. varje gång varnade han tills han fick nog, ja har papper på han så ingen kan komma å säga så mycke om honom,

många tror att min e farlig eftersom han e stor å flamsig av iver ibland, men han har ett hjärta av guld,,

Tror jag gjort det 1 gång faktiskt. Va ute och cyklade med jycken och kom på att jag behövde lite varor hem. Så då gjorde jag det. Skyndade mej igenom hela butiken och så snabbt ut.

Va livrädd att nån skulle sno honom. För även om jag bor i en skit liten by så vet man inte. Tror det va för 3 år sen.

Har gjort det men det är väldigt sällan och då har det varit snabba besök.
Speciellt på sommaren. Hellre lämnar jag henne i skuggan utanför butiken än i bilen.

Men jag bor också i en väldigt liten stad. Skulle inte göra det någon annanstans.

Men ja det har hänr. Mer sällan nu när man bor en bit utanför staden än när man bodde i den.

Det är stor skillnad på hur polisen agerar vid hundslagsmål och när en hund biter tex ett barn. Om din hund biter ett barn kraftigt finns ju tom risk för avlivning om anmälan går vidare. I en sådan situation tror jag säkert MÅNGA av vittnena tar barnets sida före hundens oavsett vad barnet gjort då inte alla är hundmänniksor. Det blir ofta hunden som får skulden. är du i affären ser du inte vad som händer och kan inte bevisa att barnet gjort din hund illa eller retat upp den. Sen dessutom kan ju din hund fara illa. Jag skulle aldrig våga riskrera det med min hund då det faktiskt finns risk att någon gör något med hunden oavsett om han är så lydig att han kan ligga lös utanför eller om jag bundit upp honom. Kan händas saker oavsett. Sen är det DU som har ansvar för din hund och hans beteende och det är du som ska ha uppsyn över din hund.

Senast ändrad av en moderator:

KL

Ja gör det ofta. Och är dessutom Sthlm'are. Skulle aldrig få för mig att binda honom utanför en affär innanför tullarna, men behöver jag handla där, så handlar det oftast om cigg. Då är det enkelt att traska till en pressbyrå vid tunnelbana el dyl, utan dörrar eller m uppställda dörrar, säga åt hunden att sitta och stanna och knata in i butiken m kopplet i handen (flexikoppel har sina fördelar ;)).

Han skulle aldrig ta emot ens oxfilé av en förbipasserande när han sitter bunden. Han är så koncentrerad på att vänta på mig. Står sambon utanför m honom o väntar på mig, vägrar han varken äta eller leka tills jag kommer ut. Och skulle någon bära med sig honom därifrån kan ni räkna med att han skulle yla som en dåre, även om han välkomnar klapp o smek på stället.

Jag vågar även släppa hästen på sommarbete trots att risken för stöld från betet är större. Och låta sambon gå på krogen själv trots att jag vet att risken för stöld är större där :smirk:

jag struntar hellre i att gå på affären än att lämna henne utanför ensammen. är supernojjig allmänt att saker ska bli stulna, och att hunden skulle bli det är min mardröm :crazy:

ja kan säga att min hund biter inte barn även om dom retar honom, de e skillnad om vuxna hotar honom än små barn...
skulle han ha bitit barn skulle min dotter va uppslukad vid denna stund. de spelar ingen roll va hon gör så han bryr sig itne, ja litar mer på att hunden inte biter ungen än va ja litar på ungen att hon inte biter honom,
de enda som tyson skulle kunna göra mot en unge e att slicka sönder dom...

sedan är det beroende på ställen, ja vet att även fast ja bor i stan så kan ja lämna honom....

om man säger så här, ni kan inte ta bilen till affären, nån kan sno den, ni kan inte ha utemöbler, nån kan sno dom,

*kl* jag lämnar ofta vovve utanför affären, inte om jag ska på shoppingrunda i dentrum kanske men ska jag ner å handla frukost eller, springa ärenden ja då får han hänga med.

Han trivs bra med att vänta lite var som helst och ligger bara och ser sig om/sover.

Hellre ensam en kvart utanför affären än ensam hemma i 2 timmar. men ibland blir jag faktiskt utsäkälld när jag lämnar honom vid "köpcentret"...

Barn är sällan koppelvana, sällan vana att lugnt och stilla vara ensamma och vänta. Om någon har en social, mentalt stabil, ensamtränad och koppelvan femåring så kan vi ju jämföra...

precis, de e som dig som ja gör, men de verkar ibland som om folk tror att ja lämnar honom flera timmar, hade ja gjort de har han bitit sig lös och kommit in på affären:banana:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 335
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och... 2
Svar
23
· Visningar
1 920
Senast: Tantan
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 302
Senast: Lillefrun
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 133
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka