Lämnar du din hund utanför affären?

Sv: Lämnar du din hund utanför affären?

Det handlar inte om hunden eller barnet klarar att stanna utanför affären nån kvart utan vad omgivningen kan göra mot hunden/barnet under den kvarten som du lämnar den utan uppsikt. Att hunden är koppelvan, ensamhetstränad osv är inte relevant, för omgivningen kan fortfarande skada den och det blir bara värre om din hund dessutom inte kan skydda sig ifrån dem genom att t ex springa iväg, för den sitter ju fast. Att folk skäller ut dig förstår jag, de ser bara till din hunds bästa.

Jag får nog förtydliga mig lite i mitt jämförande av hund och barn och anledningen till att jag inte lämnar någon av dem utanför affären :cool:.

Det handlar, för mig, inte om hunden/barnet kan bli lämnad utanför affären, håller sig i närheten, är koppelvan, ensamhetstränad osv. Det handlar om vad omgivningen kan göra hunden/barnet under den tid som jag inte har uppsikt över den och kan försvara det.

Jag tror att majoriteten av de som svarat att de inte lämnar sin hund utanför affären, inte har psykiskt ostabila eller otränade hundar. Tvärtom. Men de vill inte att deras hund riskeras att behandlas illa när man själv inte är i närheten och kan komma till undsättning. Rätta mig om jag har fel, ni som svarat.

Håller helt med apocalypsze.

Bryr mig alldeles för mycket om min hund för att äns riskera att det händer något.
Skulle lika gärna kunna komma en okopplad ilsken hund som flyger på min stackare utanför affären, lätt för min att försvara sig då..

Nej usch att äns chansa - Nej det händer inget/ min hund kan försvara sig..

Och så är det faktist så att man kan aldrig lita på en hund. samma sak som man itne kan lita på en människa.

Skulle nog inte säga att Ludvika är så säkert.
Sambon blev överfallen där en gång och fick näsan sönderslagen.
Vad kan då hända en fastbunden hund? :crazy:

Har ju tom hänt att hundar blivit stulna i låsta bilar.
Där det då sprutas in sövande gas. Samma som hänt folk som övernattat i husvagnar

ALDRIG!
finns folk som tar hundar och tillomed binder upp kopplen!
Min kompis lämnade en hund utanför en affär i bara 5 minuter som MAX och hunden hade tydligen kommit loss på något sätt och var borta i 3dagar.
Så aldrig att jag skulle göra det :bump:

ALDRIG I LIVET på grund av stöldrisken. Det ska vara absolut tvunget om han ens är med i bilen. Liten hund är lätt att stjäla i bilen också, även om han sitter i en bur.

Den tanken existerar inte i mitt huvud att lämna min hund på offentlig plats för att utföra egna ärenden. Då får den stanna hemma istället.

Jag är så nojjig så jag lämnar aldrig min hund utanför affären. Tänk OM hon skulle vara borta då jag kom ut, vilken skräck.
Nej jag tar bilen till affären så får hon sitta i den, har även nojja då. Speciellt nu på vintern då bilen inte går att låsa ibland då det är kallt...
Jag är aldeles för rädd för att nåt ska hända henne.

Härom dagen så startade inte bilen och jag va tvungen att gå och handla mat och hade ingen som kunde följa med mig, då stod jag och gruvade utanför i 5 minuter innnan jag sprang in och va borta i 2 minuter. Men det gick bra (den gången). Nästa gång vet man aldrig...

om man säger så här, ni kan inte ta bilen till affären, nån kan sno den, ni kan inte ha utemöbler, nån kan sno dom,

Om någon snodde mina utemöbler skulle jag inte ligga vaken om nätterna och undra om de fick mat. Om de hade ett varmt ställe att sova på. Om de levde. Om de utsätts för attacker från kamphundar. Om de smugglats utomlands. Om de är del i buskaveln och får vara valpningsmaskin. Om det är nån dårpippi som snott dem och tycker det är kul att släcka cigaretterna på dem...

Så nej, jag lämnar aldrig min hund utanför.

Utemöblerna skiter jag i.

Om någon snodde mina utemöbler skulle jag inte ligga vaken om nätterna och undra om de fick mat. Om de hade ett varmt ställe att sova på. Om de levde. Om de utsätts för attacker från kamphundar. Om de smugglats utomlands. Om de är del i buskaveln och får vara valpningsmaskin. Om det är nån dårpippi som snott dem och tycker det är kul att släcka cigaretterna på dem...

Word!

tiotecken

Riktigt bra sagt.

TS. Skulle aldrig falla mig in, varken med rottweilern eller lilla hunden. Tycker t.o.m det är jobbigt att lämna lilla hunden ensam i bilen, just av den anledningen att detfaktiskt har hänt att folk har tagit sig in och tagit hundar i bil..

KL

Ja gör det ofta. Och är dessutom Sthlm'are. Skulle aldrig få för mig att binda honom utanför en affär innanför tullarna, men behöver jag handla där, så handlar det oftast om cigg. Då är det enkelt att traska till en pressbyrå vid tunnelbana el dyl, utan dörrar eller m uppställda dörrar, säga åt hunden att sitta och stanna och knata in i butiken m kopplet i handen (flexikoppel har sina fördelar ;)).

Han skulle aldrig ta emot ens oxfilé av en förbipasserande när han sitter bunden. Han är så koncentrerad på att vänta på mig. Står sambon utanför m honom o väntar på mig, vägrar han varken äta eller leka tills jag kommer ut. Och skulle någon bära med sig honom därifrån kan ni räkna med att han skulle yla som en dåre, även om han välkomnar klapp o smek på stället.

Jag vågar även släppa hästen på sommarbete trots att risken för stöld från betet är större. Och låta sambon gå på krogen själv trots att jag vet att risken för stöld är större där :smirk:

:bow:
Jag lämnar hunden utanför ibland när jag handlar frukost och jag är kanske naiv när jag gärna vill tro att folk SÄGER IFRÅN ifall barn kastar grus på en hund? Jag skulle i vilket fall bli rosenrasande.
Nu har jag dessutom en sketen blandras som ser ut som om hon blivit hämtad från grekland, så jag tror inte att hon är i riskzonen för stöld heller. Skulle dock aldrig lämna henne utanför t ex närbutik vid stor väg där det springer mycket folk. Den här affären ligger belägen så att bara de som faktiskt ska handla där har ärende dit.

vidare skulle man kunna föra diskussionen till utekatter ........

Senast ändrad av en moderator:

Ja, jag skulle nog säga att du är naiv. Diskussion angående utekatter eller sommarbete kan man ta för sig, nu är det ju hundar och om vi lämnar dom utanför affären eller inte som är frågan.

Jag tycker faktiskt att det är relevant i frågan, då jag anser att det är sju resor mer oansvarigt att ha utekatt.
Min hund sitter ett par minuter utanför en affär där det i princip bara är vardagshandlande, vuxna människor. Ja.
Min hund sitter däremot INTE utanför en närbutik vid en stor väg en fredagkväll.

Jag skulle bara lämna min hund om det var nödläge och jag då kunde se henne i fönstret hela tiden. Men jag har aldrig gjort det, och jag skulle bli hemskt nervös och skynda mig så mycket jag kunde om det var så.

Sen skulle det inte spela så stor roll om det var i en storstad eller småstad för man vet aldrig vart galningarna bor, så tänker jag.

Alltså det kan ju gå förbi tio människor som struntar i hunden på ett ställe och på det andra stället kan det ju gå förbi en person, som bestämmer sig för att slå/sno hunden :(

:bow:
Jag lämnar hunden utanför ibland när jag handlar frukost och jag är kanske naiv när jag gärna vill tro att folk SÄGER IFRÅN ifall barn kastar grus på en hund? Jag skulle i vilket fall bli rosenrasande.
........

Räcker med att någon kommer tre sekunder för sent så ser de tvärtom en hund som står och skäller mot barn som "försvarar sig" och så kanske det blir du som blir utskälld istället.

Jag ger (ursäkta) blanka fan i en utskällning när jag vet att min hund inte är aggressiv. För min skull fick hund (inte bara min) gärna bita barn (eller vuxna) för att de ska läras en läxa i hur man behandlar djur, och det skulle jag också gladeligen tala om för utskällande person. Dock "vet" jag att min inte bits.

Jag släpper inte ut mina katter och låter inte min hund springa ute vind för våg heller. Sätter jag min hund utanför en affär? Ja, det händer, då jag anser att just den affären ligger i ett "säkert" läge, som jag tidigare skrev! Det finns ingen som helst anledning till att snorungar eller folk som inte just handlar i affären och kommer ut med matkassar vistas där. Finns fler anledningar till att jag inte tycker att det är ett problem, men det behöver jag inte ventilera här eftersom det förmodligen skulle missuppfattas.

Kan dock säga att i dagsläget, med raketer mm sitter hund inte under några omständigheter utanför någon affär. Allt behöver inte vara svart eller vitt, och det finns alltid så fruktansvärt mycket som "kan hända", och nu menar jag inte bara i ämnet.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 335
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och... 2
Svar
23
· Visningar
1 920
Senast: Tantan
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 302
Senast: Lillefrun
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 133
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka