Lämnar du din hund utanför affären?

Sv: Lämnar du din hund utanför affären?

Om barnet petar på hunden med en pinne eller försöka stampa på dess svans då?

Tillägg: En hunds intelligens kan inte liknas vid en 13-15åring som dessutom då är tonåring och inte ett barn. Jag vet att jag någonstans läste att man kan likna Border Colliens intelligens till en viss ålder av barn, jag kommer inte exakt ihåg hur gammal med jag gissar på 2-4. Så, skulle du lämna en 2-4åring utanför affären?

Senast ändrad av en moderator:

Om barnet petar på hunden med en pinne eller försöka stampa på dess svans då?

Då skulle han skrika till och gömma sig undan. Han bits inte under sådana förhållanden- han finner bara obehag och lägger sig ned. Man kan göra det mesta med den hunden- dra i svansen o dyl, han är trygg med barn.

Så, skulle du lämna en 2-4åring utanför affären?

Om barnet vore en hund och kopplad så ;)
Det finns liksom ingen risk i detta fall. I ludvika så går inte folk MITT i stan och överfaller hundar- folk skulle ju reagera och konfrontera människan, sånt gör man inte här. Man gör inte så alls häromkring.
Att jämföra hunden med ett barn i detta fall går inte. Man binder inte fast ungen till ett träd och går därifrån som man gör med hundar. Hundar kan för det första inte knyta upp koppel. ;)

:confused:"som man gör med hundar"? Ingen jag känner lämnar sin hund utanför affär, café eller liknande, och då känner min familj en hel pga kennel, jakt osv. Det är, för mig, totalt oansvarigt. Bara för att man kan göra det betyder inte det att man ska göra det, och bara för att hunden finner i sig det mesta så ska han inte behöva få utstå det.

Det är så enkelt för någon att bara knyta upp kopplet i farten och ta med sig hunden på bråkdelar av någon sekund, eller för en mamma att titta bort i samma sekund som barnet man håller i handen stampar på hunden som ligger bunden bredvid. Ständigt får man dessutom varningar om folk som kidnappar småhundar, gäng som tar hundar för att träna sina egna på osv och de stannar inte heller på ett och samma ställe utan åker runt för att risken för att åka fast då minskar.

Generellt sett - aldrig i livet.
Jag måste dock erkänna att jag efter lillskitens intåg brutit mot det vid två tillfällen (vår hörnaffär här på gatan).

Jag var tvungen att äta och vill inte bli vräkt.

Nej, har aldrig gjort och kommer med största sannolikhet aldrig att göra heller. Jag eller sambon stannar som hundvakt om vi ska handla när Wilma är med.

Jag önskar att jag kunde säga INTE EN CHANS, men tyvärr:o

Jag VET att de är jäkligt dumt, men de händer, om än väldigt sällan, att jag passerar mataffären och kommer på att jag bara mååååste ha något.
Orkar inte gå hem och lämna hundarna och gå tillbaka sen så då kan dom få vänta utanför.
Det är dock ENDAST om jag är i de område där jag bor, skulle
aldrig, aldrig, aldrig sätta dom tex. utanför en stormarknad eller i centrum.

Nej, lämnar inga barn utanför då de är välkomna in i butikerna, men hundarna får vänta utanför. Att jämnföra barn och hundar...:confused:

Ja, i detta perspektivet, varför inte? Nog för att det är så grymt förbjudet annars, men nej jag lämnar inte barn utanför så varför skulle jag lämna hundarna? Båda löper stor risk för att bli kidnappade eller liknande och jag skulle aldrig utsätta vare sig hund eller barn för den risken. Allt annat är, i min åsikt, ren idioti.

Nej, aldrig. Jag är rädd både för stölder, att dom på något sätt ska ta sig lösa (med eller utan hjälp), att dom lokala kidsen som är små ligister :devil: ska hitta på något skräp (på vintern smälls det konstant smällare t.ex.) eller allt annat dumt som kan hända.

En bekant till mig lämnade sin tik utanför lokala hemköp uppe i norrköping eller vart det nu var för att gå in en snabbis. Dumt beslut men hon gjorde det iallafall. När hon kom ut hade någon varit vänlig och gett hunden kyckling. Hunden som dessutom är ett riktigt matvrak satte i sig det mesta, men ett ben satte sig på tvären i gommen så när ägare kom ut var det fradga och blod som mötte henne. Som tur var var det ett mindre sår i gommen av benet som orsakade det, och inget mer hände. Det hade kunnat gå värre onekligen.

Birk har lämnats lite var och här utanför kiosker och mindre affärer. Mindre nu på senare år.

jahapp..då är man väl en idiot.

Men allvarligt, jämnför inte en hund med ett litet barn. :confused:

Har nån av er råkat ut för nåt, nån ni känner? inte bara nån ni hört talas om? Bodde i storstockholm, samt förorter i flera år och har aldrig haft bekymmer...så jag tror ni är smått noijjiga. Jag kan ju ha fel ,men börjar bli lite hysteriskt i tråden. :D

Var o en, får göra precis som man vill...är slutklämmen. :)

Jag har aldrig påstått att du är en idiot, däremot att det är en idiotisk handling. Och jo, jag jämför hund och barn vid detta tillfälle för att jag kan det. Jag anser att ansvaret inte ska brista oavsett vilket av de två man har, eller kanske båda. Du har ett ansvar gentemot din hund precis som mot ditt barn. Jag vet inte vart du har varit de senaste åren med det har gått en våg av hundkidnappningar den senaste tiden, antingen är det småhundar som stjäls och sedan säljs vidare dyrt eller gäng som tar hundar för att kampa mot med sina egna, osv osv.

Nojjig eller inte, jag tar inte den risken.

jahapp..då är man väl en idiot.

Men allvarligt, jämnför inte en hund med ett litet barn. :confused:

Har nån av er råkat ut för nåt, nån ni känner? inte bara nån ni hört talas om? Bodde i storstockholm, samt förorter i flera år och har aldrig haft bekymmer...så jag tror ni är smått noijjiga. Jag kan ju ha fel ,men börjar bli lite hysteriskt i tråden. :D

Var o en, får göra precis som man vill...är slutklämmen. :)

En unge sparkade min hund i magennär jag stod brevid, jag skulle just säga till honom "man måste fråga innan man klappar".
En vän kom ut och fick se ungar som kastade sten och pinnar på hunden.
En hund blev stulen i området där jag bodde.
Ett fyllo kastade en mosbricka PÅ min f.ds unghund, hon tyckte han "såg hungrig ut" fasten min F.d höll i hunden och sa åt tanten att låta bli....
För att inte tala om när man sett okända gå fram till andras hundar, låtit sina hundar mäta sig eller hälsa på den kopplade.
Hundar som slitit av koppel för att anfalla förbipasserade hundar eller rymma efter sin ägare (i supertrafikerat område) eller som krupit ur sin sele.

Ja som sagt jag bor typ mitt ute i ingenstarns så om jag ska in en snabbis så det går ort kan jag lämna..men lämnar inte direkt hunden utan för om man ska stor handla och så..

Jag lämna ena min när han va 8mån fast då hade jag ju den andra vuxna hunden med så då var det inga problem:)

:confused:"som man gör med hundar"? Ingen jag känner lämnar sin hund utanför affär, café eller liknande, och då känner min familj en hel pga kennel, jakt osv.

HÄR är det helt vanligt. Majoriteten gör det utan att ens ha en tanke på att någon skulle göra något. Här stör inte folk hundarna.
Vad jag vet så har bara småhundsägare varit oroliga och det förstår man ju, men jag har en hund av en medel storlek, ingen skulle få för sig att bara ta med honom hem.

Dessutom sa jag binda fast i ett träd och lämna kvar. Det kan man göra vid ex. lydnadsträning och liknande- jag menade inte enbart för att handla i affären.

Det är, för mig, totalt oansvarigt. Bara för att man kan göra det betyder inte det att man ska göra det, och bara för att hunden finner i sig det mesta så ska han inte behöva få utstå det.

Utstå vadå? Att få sitta och vänta när matte springer in i affären och handlar ett par mjölkkartonger? Det är ju jobbigt?

Det är så enkelt för någon att bara knyta upp kopplet i farten och ta med sig hunden på bråkdelar av någon sekund, eller för en mamma att titta bort i samma sekund som barnet man håller i handen stampar på hunden som ligger bunden bredvid. Ständigt får man dessutom varningar om folk som kidnappar småhundar, gäng som tar hundar för att träna sina egna på osv och de stannar inte heller på ett och samma ställe utan åker runt för att risken för att åka fast då minskar.

:rofl: Här gör man inte sådant säger jag ju! Har aldrig hänt i området vad jag vet. Och inte tror jag att någon vill puckla på en luden sheltie med sin kamphund- då väljer man väl lite "tuffare" hundar istället.

Självklart, ibland när jag har hunden i bilen kan jag komma på mig själv att det vore bättre för hunden om jag kunde binda den i skuggan än att lämna i bilen. Men, nä, jag åker hem lämnar voven och åker tillbaka.

Att det inte händer hos dig betyder inte att det aldrig någonsin kommer hända eller att det inte händer någon annanstans. Ja, småhundsägare har en anledning till att vara extra rädda om sina hundar men det har även ägare till större raser. Gäng som vill träna upp sina kamphundar väljer ofta även vekare, snälla hundar för att deras egna ska ha något att träna upp självförtroendet på, så att de enbart tar "tuffare" hundar är helt fel. Och som sagt, de rör sig runt områdena, risken för att åka fast minskar betydligt om man istället rör sig från ställe till ställe.

Det är STOR skillnad att platsligga hunden vid träning som alltid sker under uppsikt än att brista i sitt ansvar och binda upp den utanför en affär.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 335
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och... 2
Svar
23
· Visningar
1 920
Senast: Tantan
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 302
Senast: Lillefrun
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 133
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka