Lämna whatsapp-grupp utan att det syns

Jag tänker ibland i mitt stilla sinne att man KAN ju stänga av jobbtelefonerna, sätta på ljudlös osv även som chef, så att det inte är ett så stort problem, men tja, jag förstår dem i och för sig ändå. :) Ordning och reda, känner ju jag. :)

Vissa chefer har förtroendearbetstid och förväntas ha en viss beredskap även utanför kontorstider. De har lite lagom koll på sin telefon/mejl, så jag förstår att de inte vill behövs scrolla genom "skit" för att se om det inkommit något som kräver en insats på en gång.
 
Vissa chefer har förtroendearbetstid och förväntas ha en viss beredskap även utanför kontorstider. De har lite lagom koll på sin telefon/mejl, så jag förstår att de inte vill behövs scrolla genom "skit" för att se om det inkommit något som kräver en insats på en gång.
Ungefär som vi andra fast på arbetstid och inte kan stänga av notiserna för mail osv då...? :angel:

Jo jag förstår att det känns betungande att folk sjukanmäler sig tider de inte borde och att det fyller på med skit på olämpliga tider när de hellre gör annat.
 
Intressant att läsa hur det är på olika arbetsplatser! På min arbetsplats tar cheferna upp att de ENDAST vill ha sjukanmälan per telefon mellan 7.30 och 8 varje morgon och kl 15 samma dag ett samtal om de mår bättre och förväntas dyka upp dagen efter. INGA MAIL eller SMS tidiga morgnar, mitt i natten eller andra tider. Stora bokstäver står det i bland med i veckobrevet :D

Jag tänker ibland i mitt stilla sinne att man KAN ju stänga av jobbtelefonerna, sätta på ljudlös osv även som chef, så att det inte är ett så stort problem, men tja, jag förstår dem i och för sig ändå. :) Ordning och reda, känner ju jag. :)

Bra att det löste sig för övrigt, mitt råd var också att helt enkelt gå ur, och ta tjuren vid hornen och vara ärlig. Brukar vara det bästa.
Tycker fasta tider för sjukanmäla är värdelöst och hade aldrig gått med på det. Jag kanske vaknar 05 och känner fan jag kan inte jobba, ska jag då ställa klockan på 730 för att kunna ringa eller ska jag messa/maila direkt och sen sova vidare för att bli frisk? Eller kanske känner redan kvällen innan.

Jag har typ 2 sjukdagar per år men jag hade ändå vägrat ett sånt system. Av ren princip berättar jag aldrig vad för slags sjuk jag är heller för det har ingen med att göra.
 
Nja, jag tycker ändå att det är en milsvid skillnad mellan att skicka ut info till en mailadress som folk har specifikt för jobbet, och till ett socialt media som är kopplat till personens privata telefonnummer och dessutom ofta används mer privat än för jobbet.

Jag har absolut inga problem med att få jobbmail dygnets alla timmar så länge jag inte förväntas läsa & svara utanför arbetstid - jobbmailen är liksom jobbmailen och där får jag själv ta ansvar för att stänga av notiser när jag inte vill bli störd (jag har min inställd så att jag bara får pushnotiser på telefonen måndag-fredag mellan 8-18, på semestern stänger jag av dem helt) och jag har full förståelse för att det kan behöva kommuniceras utanför arbetstid. Men WhatsApp använder jag flitigt för att kommunicera med vänner och familj vilket gör att jag är inne i appen minst 5 gånger dagligen - oavsett om det är semester, helg eller vanlig vardag. Då vill jag inte mötas av en konversation som är full av jobbrelaterat snack, för som nämndes ovan så gör avstängningen av notiser bara att man just inte får pushnotiser - konversationen hamnar ändå högst upp i listan och ligger där och pockar på uppmärksamhet när man är inne i appen.

Jag tycker helt enkelt att cheferna får hitta andra sätt att kommunicera med sina medarbetare - antingen genom den redan existerande jobbmailen, eller så får man snällt betala för separata jobbtelefoner åt sina anställda om man nödvändigtvis vill prata med dem på just WhatsApp. Jag är benhård med sådant här eftersom det är just den sortens mini-stressorer som gör att man aldrig helt stänger av och kanske en vacker dag går in i den berömda väggen. Min man har ganska svårt att stänga av jobbet när han är ledig, mycket p.g.a att han jobbar med personer som har ganska ohälsosamma proffesionella vanor (läs: arbetsnarkomaner) på ett globalt företag och i en bransch som aldrig sover, men det här att plocka bort jobbet på WhatsApp har verkligen hjälpt honom.
Håller helt med. Mitt gamla jobb hade typ tre messengergrupper där det kom både jobbrelaterade och mycket (mest) annat konstant. Där var det ju lättare att stänga av notiserna och vara tydlig med att jag gjorde det, dvs vill någon mig något viktigt får de ringa eller maila under arbetstid. Men det var rätt stressande, framförallt för mig som hade delad tjänst och bara var på plats 2-3 dagar i veckan..
 
Tycker fasta tider för sjukanmäla är värdelöst och hade aldrig gått med på det. Jag kanske vaknar 05 och känner fan jag kan inte jobba, ska jag då ställa klockan på 730 för att kunna ringa eller ska jag messa/maila direkt och sen sova vidare för att bli frisk? Eller kanske känner redan kvällen innan.

Jag har typ 2 sjukdagar per år men jag hade ändå vägrat ett sånt system. Av ren princip berättar jag aldrig vad för slags sjuk jag är heller för det har ingen med att göra.
Jag håller med. Ibland är man dålig och uppe hela natten för att känna på småtimmarna att nu kan jag nog sova. Avskyr att behöva ställa klockan för att behöva sjuka sig.
 
Då blir jag med kontrakt garanterat klassad som asocial och arbetslös innan jul..
Nu känner jag mig som en tonåring, och?

Du verkade ju ha mer än en kollega som höll med och backade dig.

Jag tycker att om du pallar så tar du upp managerns beteende med din chef.
Det hen sysslar med bidrar bara till en extremt dålig arbetsmiljö.
Om du nu sätter gruppen på ignore, och du får upp att du har 18 missade meddelande, är det då tanken att du ska läsa igenom alla för att hitta det som är viktigt?
Be dem ha en flamsgrupp för de som vill och en med viktiga meddelanden.
 
Tycker fasta tider för sjukanmäla är värdelöst och hade aldrig gått med på det. Jag kanske vaknar 05 och känner fan jag kan inte jobba, ska jag då ställa klockan på 730 för att kunna ringa eller ska jag messa/maila direkt och sen sova vidare för att bli frisk? Eller kanske känner redan kvällen innan.

Jag har typ 2 sjukdagar per år men jag hade ändå vägrat ett sånt system. Av ren princip berättar jag aldrig vad för slags sjuk jag är heller för det har ingen med att göra.
Man är fri att byta jobb som missnöjd liksom. Jag har haft samma regler på alla jobb jag haft, fast tid att ringa på, både vad gäller sjukanmälan och återanmälan, och ser egentligen inte det som jättekonstigt, samma är det ju i skolor och förskolor, eller VAR, innan det blev över nätet/app. Är reglerna sådan så ser jag ingen mening med att vägra. Lyfta det för diskussion, absolut, men det verkar inte vilja göras.

Jag kan absolut se det dumma i det, och tycker att en seperat mail borde kunna användas för sagda grej, det infördes på ett ställe jag jobbade, och så läste sekreterare den när de kom och så blev man ändå sjukanmäld på morgonen trots att man anmälde sig mitt i natta i vissa fall. Och med tanke på min migrän och epilepsi så är fasta tider ett ofog, men i och med min hörselskada slipper jag ringa och får lov att maila, som enda på arbetsplatsen. Vid migrän mailar jag vid strax efter 7 och vid epilepsianfall mailar jag så fort jag kan, knappt läsbara mail visserligen, men de fattar och förstår att det är där och då som ska mailas, inte när jag väl somnat för då sover jag bort hela arbetsdagen i ett svep.
 
Nu känner jag mig som en tonåring, och?

Du verkade ju ha mer än en kollega som höll med och backade dig.

Jag tycker att om du pallar så tar du upp managerns beteende med din chef.
Det hen sysslar med bidrar bara till en extremt dålig arbetsmiljö.
Om du nu sätter gruppen på ignore, och du får upp att du har 18 missade meddelande, är det då tanken att du ska läsa igenom alla för att hitta det som är viktigt?
Be dem ha en flamsgrupp för de som vill och en med viktiga meddelanden.
Managern är värdelös. Jag kan lätt komma på fem av tio kollegor som är bättre ledare än vad den här är.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag är så otroligt missnöjd med hur både Gmail och Outlook sorterar mail! Fattar inte om det bara är kassa inställningar (tycker jag...
Svar
16
· Visningar
626
IT & mobiler Smartphones har blivit ett konflikt och stressmoment i familjen. Vi håller på att banta ner användning/tillgång så mycket det går. Men -...
2 3
Svar
42
· Visningar
1 335
Senast: Badger
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 091
Hemmet Jag ska flytta till hus där det inte finns torktumlare. Det är tveksamt om det ens får plats en (huset är litet). Jag har tvättmaskin i...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
2 230
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp