Lämna whatsapp-grupp utan att det syns

Det beror ju helt på i vilken branch man jobbar i tänker jag.
Som personlig assistent hade det blivit kaos om man inte kunde ha chattgrupper och liknande för att lösa bemanning utanför arbetstid. Mail kollar folk för sällan liksom.
Ja, där har du en poäng även om jag skulle önska att det fanns en bättre/hälsosammare lösning även där. Typ att man ringer runt till folk, så kan de välja att inte svara. Men jag förstår ju att en chatt av något slag är betydligt mer effektivt.

För allt annat som inte är akuta (bemannings)frågor vidhåller jag dock att man bör hålla sig till de renodlade jobbkanalerna för att kommunicera om jobbrelaterade saker.
 
Ja, där har du en poäng även om jag skulle önska att det fanns en bättre/hälsosammare lösning även där. Typ att man ringer runt till folk, så kan de välja att inte svara. Men jag förstår ju att en chatt av något slag är betydligt mer effektivt.

För allt annat som inte är akuta (bemannings)frågor vidhåller jag dock att man bör hålla sig till de renodlade jobbkanalerna för att kommunicera om jobbrelaterade saker.
Som den som brukar gå in och jobba - det är mycket mer stressande när folk inte svarar än att få notiser i en app 😅
Det är ju så att man kan riskera att jobba dubbelpass om ingen dyker upp eftersom man inte kan lämna arbetsplatsen förrens man blir avlöst. Finns inget jag avskyr så mycket kollegor som inte går att få tag på (nu pratar jag inte på semester utan normala dagar).
Det är ju stor skillnad när man arbetar kontorstider än på ett arbete där akuta saker kan dyka upp dygnet runt.
 
Min chef gjorde också så fast i Messenger. Slutade titta i den gruppen och så skapade vi andra en trevligare grupp där vi pratar om allt möjligt, mestadels sånt som inte berör jobb 😃
 
Som den som brukar gå in och jobba - det är mycket mer stressande när folk inte svarar än att få notiser i en app 😅
Det är ju så att man kan riskera att jobba dubbelpass om ingen dyker upp eftersom man inte kan lämna arbetsplatsen förrens man blir avlöst. Finns inget jag avskyr så mycket kollegor som inte går att få tag på (nu pratar jag inte på semester utan normala dagar).
Det är ju stor skillnad när man arbetar kontorstider än på ett arbete där akuta saker kan dyka upp dygnet runt.
Jag ser hellre att de svarar och säger att de inte kan 😊
 
De är på mute å då trodde jag i min enfald att de liksom bara skulle försvinna långt ner i listan så man kunde glömma dem för gott. Men de kommer ju ändå upp i toppen hela tiden och eller indikerar fortfarande hur många "missade meddelanden" man har.

Å just ja, vi ska inte använda våra privata telefoner på arbetstid så varför allt detta messande liksom 🙄
Gå ur gruppen och installera whatsapp på jobbtelefonen, be om att ditt jobbnr blir inbjuden. Om du nu har en jobbmobil? Annars bara gå ur med hänvisning till att du använder din whatsapp privat.
 
Om det är gränslöst eller inte beror väl på om det förväntas respons även utanför arbetstid. Whatsapp är väldigt smidigt att använda som informationskanal och för frågor . Vi använder det mycket på mitt jobb, men varken jag (mellanchef) eller min chef förväntar oss respons utanför arbetstid. Dock kan det ske inlägg där lite när som under företagets verksamma timmar och då arbetstiden varierar för de anställda så kommer det aviseringar ibland när de är lediga. Nu är det dock ett litet företag så det plingar inte direkt varje minut, men kommer jag på något på kvällen så skickar jag ut det i gruppen. Precis som med e-mail behöver man dock inte läsa och regarera på det förrän nästa arbetsdag. Precis som en telefon går det också att stänga av gruppaviseringarna är man är ledig.

Jag skulle aldrig acceptera att ens behöva se aviseringar om jobbrelaterade saker i min privata telefon på min fritid. Jag har jättelätt för att stressa upp mig över jobbet och skulle mentalt börja jobba. Ser inte ni som chefer hur det kan påverka den psykosociala arbetsmiljön att använda sådana informationskanaler?

Vi använder teams kopplade till jobbkonton, sen är det upp till var och en om de vill ha teams på både jobbtelefonen och privata. Men ingen har det på sin privata.

Jag använder alltså whatsapp privat och skulle inte undgå att se att jobbet har skickat något.
 
Jag skulle aldrig acceptera att ens behöva se aviseringar om jobbrelaterade saker i min privata telefon på min fritid. Jag har jättelätt för att stressa upp mig över jobbet och skulle mentalt börja jobba. Ser inte ni som chefer hur det kan påverka den psykosociala arbetsmiljön att använda sådana informationskanaler?

Vi använder teams kopplade till jobbkonton, sen är det upp till var och en om de vill ha teams på både jobbtelefonen och privata. Men ingen har det på sin privata.

Jag använder alltså whatsapp privat och skulle inte undgå att se att jobbet har skickat något.
Precis så. Jag är mer stressad hemma nu än när vi bodde i stan.

Min telefon är min kontaktpunkt till vänner å bekanta var de nu bor någonstans och för att ha koll på våra hästar.

Inte för att bli påmind om jobbet. Så här såg det ut när jag öppnade i eftermiddags. Åtta meddelanden från jobbet, en lördag..
20221022_172909.webp
 
Precis så. Jag är mer stressad hemma nu än när vi bodde i stan.

Min telefon är min kontaktpunkt till vänner å bekanta var de nu bor någonstans och för att ha koll på våra hästar.

Inte för att bli påmind om jobbet. Så här såg det ut när jag öppnade i eftermiddags. Åtta meddelanden från jobbet, en lördag.. Visa bifogad fil 103562
Nu har jag inte testat själv men jag googlade lite, och det påstås att det numera ska fungera att arkivera de chattar man inte vill se hela tiden. Kan ju vara värt ett försök i alla fall.
 
Nu har jag inte testat själv men jag googlade lite, och det påstås att det numera ska fungera att arkivera de chattar man inte vill se hela tiden. Kan ju vara värt ett försök i alla fall.
Har försökt hitta en sådan funkis utan framgång. Nästa steg blir fasen att gå ur de här grupperna å blocka folk.
 
Jag hade gått i taket. Som tur är har jag inget jobb vart dom förväntar sig ha kontakt på fritiden. Men nej vissa personer har väldigt lite liv och skall då hålla på att skriva, ställe och styra andra människor. Det låter helt galet det där. Jag minns att det skall vara någon funktion för att blocka chatten. Men har inte ens installerat whatsapp igen på min telefon. 😁
 
Det var ju inte uppenbart att det innebär arkivera. Men när man gjort det får man en lika stressande arkiv på toppen i chatlistan som en konstant påminnelse.
Men du, det låter ju som att du behöver gå ur?
Gå ur och klagar någon så säg att mobilen balla ur efter en uppdatering och du var tvungen att avinstallera appen.
Du kan ju tom ta upp det på jobb och sedan skita i att gå med.
 
Men du, det låter ju som att du behöver gå ur?
Gå ur och klagar någon så säg att mobilen balla ur efter en uppdatering och du var tvungen att avinstallera appen.
Du kan ju tom ta upp det på jobb och sedan skita i att gå med.
Ja mitt nästa jobbskift tänker jag ta action. För mig är det inte normalt att använda whatsapp så här. Jag vill ju se mina kompisar i flödet och inte säljrapporter och lunchscheman. Finns ju liksom ett intranät för det 😑
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag är så otroligt missnöjd med hur både Gmail och Outlook sorterar mail! Fattar inte om det bara är kassa inställningar (tycker jag...
Svar
16
· Visningar
626
IT & mobiler Smartphones har blivit ett konflikt och stressmoment i familjen. Vi håller på att banta ner användning/tillgång så mycket det går. Men -...
2 3
Svar
42
· Visningar
1 335
Senast: Badger
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 091
Hemmet Jag ska flytta till hus där det inte finns torktumlare. Det är tveksamt om det ens får plats en (huset är litet). Jag har tvättmaskin i...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
2 230
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp