Våran Schäfer kunde inte lämnas hemma ensam eftersom att vi misslyckades med hans ensamhetsträning. En hund är ett flockdjur som måste tränas till att släppa sina instinkter och kunna vara själv, och ta det lugnt. Vi stressade med hans ensamhesträning eftersom min styvmor var höggravid då och min far jobbade extra mycket pga en sjuk kollega.
Så vi fick börja om HELT med en 6 månaders gammal valp, med en inlärt beteende att yla och äta upp saker när han lämnades själv.
Han litade på oss fullständigt, men han visste inte hur han skulle bete sig när vi lämnade honom själv. Så för att sysselsätta sig själv, så åt han upp vårat kök TRE gånger om.. Så vi fick lära om helt där, och få honom att förstå att vi inte skulle lämna honom för länge och att vi alltid skulle komma tillbaka. Det tog tid, och man lär sig av sina misstag. Jag vill aldrig utsättas för en galen och ylande hund igen, och jag vill aldrig utsätta min hund för det. Det är inte snällt mot en hund att bara lämna den istället för att långsamt vänja den vid att vara själv, och få den att förstå att man kommer tillbaka och att den ska vila medan man är borta.
Jag är varken miljonär eller arbetslös. Jag går i rehabilitering för min panikångest, och har hoppat av skolan i 7:an. Jag har en del pengar ja, och jag bor hemma. Men min mor har inga pengar alls, så jag kan aldrig lämna över ansvaret till någon annan.
Och du? Din hund kanske mår bra av att vara själv 8-9 timmar om dagen, men dom flesta gör inte det. har du hunden för enbart din skull?