Lämna ut häst på prov, kontrakt fråga.

jerseyko

Trådstartare
På fredag lämnas min häst ut på prov i 1 vecka. Hur skriver jag ett kontrakt på det?

Jag har ett färdigt fodervärdskontrakt hemma. Är det det som kliver in sen efter provtiden och skriver man till att om hästen inte går igenom besiktningen upphör kontraktet att gälla? Skall hästen då lämnas tillbaka på samma dag eller ska jag hämta henne inom t.ex. 2 dagar? (Jag bekostar besiktningen)

Hon besiktades i augusti, 0,5 grader båda bak och 1,5 grad höger fram. Det är fodervärden informerad om. Om hon visar någon reaktion nu, kanske 0,5 grad höger fram och vi tillsammans med vet. kommer överens om att det går att rida henne men hon kanske inte håller för att träna och tävla en massa hoppning t.ex. och de vill ha henne ändå. Hur skriver man då?

Den här tjejen vill rida, jag har en annan som vill betäcka.

Om hon kommer hem till mig sen efter besiktningen och lämnas över för att betäckas. Hur skriver man i kontraktet då?
Hon kommer ju då bara lånas ut för avel och kanske lite motionsridning. Då spelar det ju ingen roll om hon visar reaktion bara hon blir dräktig. Om hon inte blir dräktig, ska fodervärden ha kvar henne ändå 1 år eller ska hon komma hem?

Sv: Lämna ut häst på prov, kontrakt fråga.

Ja, och då tänkte jag bara lämna med det som behövs under de dagarna. Sadel, träns, täcken och benskydd.

Jag hade använt ett vanligt foderavtal och skrivit in att fodervärden har rätt att återlämna hästen inom 7 dagar (senast 2007-xx-xx).

Vad har ni kommit överens om vad gäller dräktighet? Skriv in det ni har bestämt, att hästen ska återlämnas eller behållas. Eller kanske att fodervärden har hästen på foder t o m 2008-12-11, skulle hästen inte bli dräktig har fodervärden möjlighet att återlämna hästen med en kalendermånads uppsägningstid (eller vad du nu hade tänkt dig).

På fredag lämnas min häst ut på prov i 1 vecka. Hur skriver jag ett kontrakt på det?

Jag har ett färdigt fodervärdskontrakt hemma. Är det det som kliver in sen efter provtiden och skriver man till att om hästen inte går igenom besiktningen upphör kontraktet att gälla? Skall hästen då lämnas tillbaka på samma dag eller ska jag hämta henne inom t.ex. 2 dagar? (Jag bekostar besiktningen)

Hon besiktades i augusti, 0,5 grader båda bak och 1,5 grad höger fram. Det är fodervärden informerad om. Om hon visar någon reaktion nu, kanske 0,5 grad höger fram och vi tillsammans med vet. kommer överens om att det går att rida henne men hon kanske inte håller för att träna och tävla en massa hoppning t.ex. och de vill ha henne ändå. Hur skriver man då?

Den här tjejen vill rida, jag har en annan som vill betäcka.

Om hon kommer hem till mig sen efter besiktningen och lämnas över för att betäckas. Hur skriver man i kontraktet då?
Hon kommer ju då bara lånas ut för avel och kanske lite motionsridning. Då spelar det ju ingen roll om hon visar reaktion bara hon blir dräktig. Om hon inte blir dräktig, ska fodervärden ha kvar henne ändå 1 år eller ska hon komma hem?

Besiktiga hästen hemma innan du lämnar den ifrån dig. Jag skulle aldrig lämna en häst ifrån mig utan att göra det, inte när den inte köps fullt ut först.

Hälsning Maja

Besiktiga hästen hemma innan du lämnar den ifrån dig. Jag skulle aldrig lämna en häst ifrån mig utan att göra det, inte när den inte köps fullt ut först.

Hälsning Maja

Hästen besiktades i augusti (eller om det var september *hrm* )

Jag hade ju prövotid på min herre, och vi skrev helt enkelt ett köpekontrakt, men skrev in att det var 1 månads prövotid, från datum X till datum Y. Och att betalning sker efter prövotidens utgång.

Så skrev vi tre ställen att skriva under på. Ett för överlämnandet av hästen.

Sen efter prövotidens utgång fanns det två rader att välja på, att hästen var återlämnad i samma skick som den kom, eller att köpet var genomfört och köpesumman erlagd.

Samt reglerade vem som betalade vad under prövotiden, vems risken var och när den övergick etc. Och naturligtvis köpesumman.

Hon åkte idag.

Jag skrev:
Fodervärden har rätt att återlämna hästen inom 7 dagar. (senast 20071221)

Avtalet gäller sedan fram tills hästen besiktas på ägarens bekostnad inom 30 dagar. (senast 20080120) Visar besiktningen att hästen ej kan användas inom det användningsområde fodervärden lånar hästen upphör kontraktet 7 dagar efter att besiktningen skett och ägaren hämtar hästen.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en 13 årig SWB valack som jag köpte för snart 2 år sedan som min satsning mot medelsvår dressyr. Direkt ifrån början när...
2
Svar
37
· Visningar
9 498
Senast: Bregen
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästvänner, jag behöver er hjälp! Ska försöka göra en lååång historia kort, för en månad sen kom ett sto med transportör som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
22 265
Hästmänniskan Man hör många skräckhistorier från folk som lånat ut sina hästar på foder, men det måste ju finnas de som har haft det jättebra också...
2
Svar
39
· Visningar
4 478
Senast: pulkaskurk
·
Hästmänniskan För 2 år sen fick jag erbjudandet att få en ardenner med villkoret att ägaren skulle stå kvar som delägare på hästen eftersom han va så...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
16 368

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka