Lämna unghäst själv?

pitbull_lisen

Trådstartare
Jag har en ettåring som är himla förståndig och så :rofl: Det jag funderar på är om det "är lugnt" att lämna henne ensam utan synhåll för andra hästar och om det är bra träning, eller mest stressande för henne när hon är så pass liten? Det går jättebra att ha henne i egen hage så länge hon ser andra hästar på håll. Har dock inte provat att lämna henne helt ensam i stallet eller hagen utom synhåll för andra. Bör man göra det?? Hur gör ni?
Ha en bra dag!

Sv: Lämna unghäst själv?

Det är väl aldrig fel att börja vänja henne försiktigt så att hon kan vara ensam en stund utan att bli alltför upprörd, om det skulle hända nåt lr så...

Det är väl inget konstigt..... På landet är våra hästar tvingade att lära sig att vara själva :d
Typ litet stall med 3 hästar, 2 ska ut o rida...vad göra? Man kan ju börja med att ha de själva i boxen först och sedan i hagen.

Lycka till med pållen!

Ja ungäfär som jag hade tänkt då.. jag har också litet stall och ibland ska alla ut och rida då får lill tösa va kvar hemma. Hon springer lite men hon vänjer sig nog.. Tack för era svar!
Ha en bra dag!

närt Charlie var ett år första sommaren jag hade honom hade jag ingen möjligghet att ha honom på unhäst bete, dels vill jag arbeta med honom eftersom han var relativt ohanterad när han kom. Det danns en stor fin sommarhage men tyvärr gick fanns det bara en till häst i stallet som skulle vara inne på nätterna :( men jag provade och ha Chartlie själv ute en natt och det gick jättebra, först vara han runt grinden och ropade lite på Prins men efter några dagar var han långt upp i hagen och brydde sig inte särskiult, Charlie har alltid varit väldigt lugn och harnmonisk och är väldigt själkvständig i sin natur, nu är han fyra och hasn är helt lugn när han blir själv i hagen/stallet eller när man rider uit själv.
Men jag tror inte att alla unghästar skulle klara av det...

Jag har föl som är 30dagar då jag lämmnar dom i hagen då stoet skall ombetäckas.Inga problem.

Jag lämnade min ensam regelbundet från att hon var 6 MÅNADER. Detta inkluderade helt solo ute i hagen en hel dag när jag var till klinik med valacken. Inga problem.

Jag har två hästar (okej de var tre när fölis var liten och hennes morsa här) och hästar i min ägo MÅSTE gå att lämna ensam både inne och ute. Period.

I början 'lämnades' hon ju med mamma när jag var ute och red valacken, och jag lämnade henne även med valacken och tog ut mamman. Tog även ut/in henne själv med jämna mellanrum. När hon var 6 månader åkte mamma hem, och hon fick genast börja vara ensam INNE när jag red valacken. Sen fick hon vara ensam ute när jag red och inga problem.

Nu är mind am en stabil och orädd sak, och jag minns den lilla förbaskade 2 månaders ILLBATTINGEN som vägrade låta sig fångas efter 2 veckor på hingststationen när vi ksulle hem. Vi tog in ALLA de andra hästarna. Kvar gick min lilla röda och betade lugnt, och brydde sig nada om att alla försvunnit ;) SÅ jag hade en ganska stabil grund att börja träna på så att säga.

Visst sprang hon lite i början, både inne och ute, men gav sig snabbt när hon insåg att det inte hjälpte (dvs efter fem minuter).

DOCK - unghästar kan få för sig att HOPPA boxar om man inte har galler. Så på förekommen anledning har jag sedan många år en unghästbox med front som är höjbar (man fäller upp en förhöjning) just för den inledande ensamhetsträningen. Bra att tänka på om man har ogallrad box. Jag är också såpass 'brutal' att jag stänger igen stallet (stalldörrar och portar) så de än mindre ska lockas att försöka ta sig ut. Brukar dock bara behövas första gångerna sen är det lugnt.

Men som savr på frågan så min var ensam hela dagar både inne och ute som sex månaders föl (och har inte tagit skada av det).

Liknande trådar

Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 219
Senast: MML
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 411
Senast: Sesca
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 191
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 697
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama