Lämna tillbaka sadel

Yayis

Trådstartare
Hej!

Jag har köpt en sadel på Blocket där ägaren i sin annons skrev att hon lämnar sadeln på öppet köp i ett par dagar. Hon skickade sadeln i fredags, och i måndags var den framme hos mig. Tyvärr kunde jag inte hämta ut sadeln i måndags och tisdags då posten hade slarvat bort sadeln (mycket att göra inför julen), så jag fick vänta tills igår när de ringde och sa att de hade hittat den igen. Tyvärr passade inte sadeln och jag ville skicka tillbaka sadeln till ägaren, men nu menar hon på att jag inte kan lämna tillbaka sadeln längre eftersom jag haft den i fler än ett par dagar. Hon räknar ett par dagar som 2 dagar. Vilket inte jag gör, men det är ju en tolkningsfråga. Men varesig det är 2 eller fler dagar hämtade jag ut sadeln igår, och ville skicka tillbaka den idag. Vilket för mig är en dag. Men hon menar alltså att jag haft sadeln sedan i måndags för att det var då sadeln kom fram till posten i min stad. Vem tycker ni har rätt? Ska jag kunna lämna tillbaka sadeln eller inte?

Vet att personen finns på Bukefalos och vill bara säga att jag inte vill hänga ut någon, utan undrar bara om ni tycker hon agerat rätt.

Senast ändrad:
Sv: Lämna tillbaka sadel

Det går inte att göra såna överenskommelser utan att sätta ett datum, "ett par dagar" är ju hur luddigt som helst, och dessutom från när?

Meddelade du säljaren att paketet inte kommit fram som det skulle?

Har man lovat öppet köp så får man stå sitt kast enligt mig. Otroligt rörigt postkontor du verkar hämta ut paket på, det verkar inte heller riktigt bra när man skickar värdefulla saker.

Jo, det var dumt att inte bestämma hur lång tid ett par dagar är och från när. Håller jag med om.

Ja, jag skickade ett mejl och förklarade hur det var samma dag som jag var där.

Ett par dagar är just två dagar (ett par = två stycken). Jag tycker det är helt rimligt att hon inte vill ta tillbaka sadeln eftersom det gått mer än två dagar sen sadeln anlände. Sen kan man ju tycka att det kanske skulle gå att vara lite schysst med tanke på att du haft problem med posten osv, men samtidigt, hur ska hon veta att det stämmer? Du skulle ju lika bra kunna ljuga om det sas, det vet ju inte hon.

Hade jag varit i dina skor hade jag accepterat läget och sålt sadeln vidare.

Bor i en ganska liten stad där posten sitter ihop med Hemköp, så de som jobbar där kan mer om mat än om post. Så ja, det är otroligt rörigt.

Så när du läser ett par dagar tolkar du det direkt som 2 dagar? Kanske är jag som tänker fel bara? Kanske är självklart att det är 2 dagar. Men i så fall förstår jag inte hur jag ens skulle hinna prova sadeln. Om jag hade hämtat ut den på måndagen som jag inte kunde, hade jag inte också varit tvungen att skicka tillbaka den på måndagen i så fall? Eller tänker jag fel igen?

Men vad kom ni överens om då?
Att du skulle ha sadeln hos dig i ett par dagar och sedan skicka tillbaka den, eller att den skulle vara tillbaka hos säljaren efter ett par dagar? För i så fall hade du behövt posta den senast på tisdagen för att den skulle komma fram till onsdagen, förutsatt att ni bor så att postgången är en dag. Eller så menade hon att den skulle vara tillbaka redan på söndagen, men det vore ju en omöjlighet såklart.

Allt det som du skriver visar ju hur viktigt det är att man verkligen talar klarspråk och bekräftar det man kommit överens om så att det inte blir missförstånd. :)

Ja, ett par är för mig alltid två, oavsett om det handlar om ett par dagar, ett par strumpor, ett par vantar.

I mina ögon finns det två logiska alternativ.
1. Du har sadeln måndag + tisdag och skickar iväg den så tidigt som möjligt på onsdagen.
2. Du har sadeln måndag + tisdag och skickar iväg den på tisdag eftermiddag/kväll.

Men som någon tidigare sagt, att bara säga "ett par dagar" är väldigt luddigt för även om ett par är två beror det på hur man räknar och när man startar "klockan" sas.

Så även om jag inte har hämtat ut sadeln på måndagen tycker du att det är min sadel bara för att den har kommit fram till min stad?

Man skulle kunna tolka det så, eftersom du då har tillgång till sadeln. Sen att du inte hämtat ut den och utnyttjat prövotiden effektivt får stå för dig, sas.

MEN man skulle även kunna tolka det så att tiden börjar gå när du hämtat ut den.
Så den eviga frågan blir alltså: Vad kom ni egentligen överens om? ;)

Ord står ju mot ord sas. Det verkar uppenbarligen som att säljaren började räkna från det att sadeln anlände till din ort, vilket den gjorde på måndagen, sen om du hämtade ut den eller inte ligger på ditt bord.

Hade jag varit i säljarens skor hade jag velat att köparen kontaktade mig så fort som möjligt om det blivit problem med posten eller något annat förhinder. Om köparen inte hör av sig utgår jag ifrån att paketet kommit fram och att allt gått som det ska, blir det problem vill jag som säljare veta det så fort som möjligt så att vi kan göra en ny överenskommelse. Jag förstår att säljaren inte vill ta tillbaka sadeln om det är så att du inte kontaktat henne och talat om hur läget är och att det blev strul med posten.

Detta är bara ett tex av varför man INTE skall köpa saker av privatpersoner med öppet köp!

Hon har lurat dig en SERIÖS säljare tar tillbaks sadeln utan problem men tyvärr verkar inte denna vara seriös.

Så släng ut sadeln på annons är mitt råd och bit i det sura äpplet och ta lärdom att köp never ever en sadel av en privatperson på öppet köp!

Undantag finns.... om man vet vilken storlek och bomstorlek man ska ha köper på postförskott så kan man packa upp sadeln titta så man verkligen fått det rätta och är de fel skickar man tillbaks och man behåller pengarna annars så betalar man in och man är nöjd och glad.

Eller om man kan åka och hämta sadeln och ägaren till sadeln hänger med och man kan provrida sadeln=)

Detta är bara ett tex av varför man INTE skall köpa saker av privatpersoner med öppet köp!

Hon har lurat dig en SERIÖS säljare tar tillbaks sadeln utan problem men tyvärr verkar inte denna vara seriös.

Så släng ut sadeln på annons är mitt råd och bit i det sura äpplet och ta lärdom att köp never ever en sadel av en privatperson på öppet köp!

Undantag finns.... om man vet vilken storlek och bomstorlek man ska ha köper på postförskott så kan man packa upp sadeln titta så man verkligen fått det rätta och är de fel skickar man tillbaks och man behåller pengarna annars så betalar man in och man är nöjd och glad.

Eller om man kan åka och hämta sadeln och ägaren till sadeln hänger med och man kan provrida sadeln=)

Men du är ju rolig du... ;)

Tänk om säljaren uppfattat det som att de var helt överens om att sadeln skulle skickas tillbaka efter två dagar? Och antagit att TS hämtat ut sadeln och provat den redan på måndagen, eftersom hon kanske inte hört att Posten krånglade? Är man oseriös för att man inte är tankeläsare? Det är ett ganska starkt ord...

Du lär knappast få öppna ett paket på Posten om du inte betalat det först... :cool:

Måste dock tillägga att det är väldigt svårt generellt att praktisera öppet köp mellan privatpersoner.

Bättre att köpa hem, prova och sälja vidare om sadeln inte passar.

Haha ja, börjar med undra vad vi kommit överens om... Men skrev i ett av mejlen "det låter bra, jag sätter in pengar på ditt konto nu så får du gärna skicka den imorgon. Då sätter jag in 7000 för sadeln och 230 för frakten? Och om den inte passar skickar jag tillbaka sadeln och bekostar frakten igen men får tillbaka 7000? Har jag fattat rätt? :)" och utöver det här endast det som står i annonsen om ett par dagar.

Men det jag mest undrar över är om sadeln enligt lag är min från det att den kommer fram till posten eller från det att jag hämtar ut den? För om den inte är min innan jag hämtat ut den anser jag att jag har rätt att skicka tillbaka den fortfarande, men om den är min från det att den anländer till posten tycker jag att säljaren har rätt och då får jag helt enkelt behålla sadeln.

Jo, jag kontaktade säljaren och sa att jag inte kunde hämta ut sadeln på grund av krångel med posten. Men hon valde att inte svara på det mejlet utan mejlade mig senare och sa att tiden för att lämna tillbaka sadeln var slut. Om jag bara hade varit tyst om att sadeln inte gick att hämta ut hade jag förstått henne mer.

Ja, jag håller med om att öppet köp mellan privatpersoner inte är det bästa. Helst inte efter det här ;) Men vad ska man göra när inga sadlar passar och man redan har 6 sadlar som ligger hemma och väntar på att bli sålda? Då är det inte så lätt att köpa och sälja vidare om de inte passar :)

Ett par dagar ÄR två dagar. Ett par är alltid två. Det tycker jag inte är öppet för tolkning faktiskt. Det som däremot är vidöppet är från vilket datum de två dagarna ska räknas. Från det att hon skickade sadeln (omöjligt), från det att du hade tillgång till att hämta sadeln (troligt) eller från det att du hämtat ut sadeln och därmed haft möljighet att prova den (sannolikt).

Sluter man luddiga avtal får man precis det - luddiga avtal. Den som sitter på pengarna har makten, och i det här fallet är det nog inte mycket du kan göra annat än skicka som ett barn och/eller gilla läger.

Okej, ett par dagar är alltid två dagar. Miss av mig. Men om vi nu inte bestämt när dagarna ska börja räknas, är det då måndagen eller onsdagen? När blir paketet enligt lag och inte enligt tycke mitt? Är det någon som har koll på det?

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 936
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 536
Senast: mars
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 435
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
16 470
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar