Lämna till försäljning eller sälja själv?

rebus

Trådstartare
Jag har bestämt mig för att sälja en av mina hästar. Hur brukar ni göra, säljer ni själva eller lämnar ni hästarna till försäljningsstall? Kan man få sin häst värderad på ett försäljningsstall så att man vet om det lönar sig att lämna iväg hästen? Det kostar ju trots allt en hel del att ha dem där. Hur lång tid brukar en "normal" försäljning ta hos ett försäljningsstall?

Sv: Lämna till försäljning eller sälja själv?

Är det en "vanlig" häst som inte är så dyr så kostar det nog ganska mycket att skicka den till ett försäljnings stall och det blir nog inte mycket över i kassan. De kan ju inte garantera när och om hästen blir såld.

Vet en tjej som hade sin häst 4 månader hos en känd ryttarinna för försäljning men fick ta hem den efter 4 månader och det var inte billigt.

Jag tror nog att det beror lite på vilkensorts häst man har. På en medelmåttig häst ändras knappast försäljningspriset så mycket att en tillridning blir "lönsam". En häst med godkapacitet som man själv inte riktigt klarat av att förvalta kan stiga i försäljningsvärde avsevärt om den blir tillriden på ett bra sätt.

Ja, det var lite i dessa banor jag tänkte. Det är svårt att bedöma sin egen häst eftersom man har en känslomässig relation till den. Samtidigt så vill ju försäljningsstallen tjäna pengar, så visar man den för någon där så säger de kanske inte hela sanningen, sedan blir det som för "hästigs" kompis. Nej, jag får kanske försöka hitta något "proffs" som kan bedöma min häst objektivt så att jag vet om det är värt besväret att lämna bort hästen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 318
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 037
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 581
Senast: Enya
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
620

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka