lämna stoet på stationen eller köra fram och tillbaka?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Silligrid
  • Startdatum Startdatum
S

Silligrid

Hej
Jag ska betäcka mitt sto på seminstation som ligger ca 2 timmars körväg bort. Enligt ett ultraljud hos närbelägen veterinär så borde äggen vara på G på måndag. Jag har emellertid blivit velig om jag ska köra fram och tillbaka med stoet och därmed kunna ha henne hemma i hagen med sin bästis så mycket som möjligt eller om jag ska lämna henne på stationen tills allt är klart. Problemet är att hon gått på bete under en hel månad och då inte ätit annat än grönt gräs. På stationen kommer hon att få stå inne hela tiden vilket betyder att foderstaten kommer att förändras snabbt för henne! Det brukade inte vara några problem menade man på stationen. Mitt sto är emellertid lite ängslig av sig och blir ofta lös i magen om något stressar upp henne, ibland har hon matvägrat.:confused: Hon är med andra ord en sk enmanshäst. Kan vara jag som är en hönsmamma också:angel:
Ett annat alternativ är att beställa till närbelägen station men hingstarnas station är bra med väldigt kunnig personal. Det hade varit skönt att lämn henne en vecka tills det hela var klart (i bästa fall). Tänkte ge henne lite hö de dagarna som är kvar innan måndag,

Vad hade ni valt? Vilket är bäst? Jag är tacksam för råd och tips!!

Sv: lämna stoet på stationen eller köra fram och tillbaka?

Jag hade lämnat stoet. Är så stor risk att man missar när ägget släpps och undviker dessutom onödig stress med transporten. Bra att du ger lite hö inför vistelsen, så hon får vänja magen.

Tack för det snabba svaret! Ja, det är nog bättre att lämna henne där. Vi är ju sent på och har kanske bara två brunster på oss att försöka. Jag är dock orolig för att situationen ska påverka henne negativt. Man vet ju aldrig hur länge hon blir kvar där. Tänkte stanna över ultraljudet på måndag och se om äggen vuxit och verkar de vara på gång kan hon ju bli kvar. I annat fall är det nog bättre om hon kommer med hem. Anledningen till att vi är sent på det är att hon visar så lite av brunsten och till slut tyckte jag det var bäst att kolla om hon hade ägg och verkade fertil överhuvudtaget. Hon hade dock gott om ägg (ska kanske tillägga att det är första gången för både henne och mig att bli med föl). Hon har tävlat och tränat mycket och är van att åka transport så det är inget som hetsar upp henne.

Tillägg till ovan skrivna: Man har ju hört att det kan vara jobbigt för en del sto att vara på station. Att de kan tappa och bli ängsliga.

Mina ston har alltid klarat sig mycket bra på stationen, de blir ofta inte så ängsliga eftersom de sällan är själva utan har massa andra hästar runt i kring.
Dessutom brukar det hända så mycket så att alla hästarna brukar ha fullt upp med att hålla koll på vad som händer runt dom istället för att stirra upp sig.

Men varför skulle hon stå inne hela tiden?
Då hade jag hellre kört till en annan station där hon åtminstone fick vara ute dagtid.

Man får också se det som så att hästen dör inte av att bli omhändertagen av en annan/flera andra personer under en vecka, även den mest knepiga häst brukar klara sig bra.
Även om man gärna själv tycker att ingen annan kan ta hand om hästen så väl som en själv... :angel:

Jag skulle ha lämnat henne. Jag lämnade mitt sto när hon betäcktes (förra säsongen). Och hon stortrivdes :) Jag var jätteorolig och saknade henne. Men eftersom hon stod där så kollade de henne när det behövdes, hon fanns ju där helatiden, och de kunde tajma in precis med UL osv.
Synd att hon inte kan gå ute...

Tycker alla stationer ska ha tillgång till gräshagar, det gör ju ofta under för brunst osv...

:)Vad skönt att höra! Det lugnar mina nerver.

Jag vet inte varför de måste stå inne, men den jag pratade med på stationen menade på att det var mindre skaderisk. Det brukade inte vara några problem. Förmodligen får väl de som stannar länge gå ut om dagarna. Mitt sto är ett riktigt energiknippe så jag kan tänka mig att hon kan ladda upp en del. Men det blir förmodligen det bästa att låta henne vara kvar i alla fall. Och som du säger så kollar de henne och risken att missa rätt tillfälle minskar.

Visst man tror att ingen annan kan ta hand om dem och så har de glömt att man existerar i samma stund man stängt dörren:angel:

Liknande trådar

Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
620
Senast: Shaggy
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 989
Senast: Anonymisten
·
Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 789
Senast: _Taggis_
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 033

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka