Lämna hunden utanför affären?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare SandraW89
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 56
  • Visningar Visningar 3 824
S

SandraW89

Det har diskuterats en del om detta på buke den senaste tiden så jag tänkte starta en tråd om bara detta omdebaterade ämne.

Såå... vad tycker ni?

Är det en hemsk sak att riskera att hunden blir stulen?

Är det bra träning för hunden?

Vad är det som är så oetiskt med det?

Vill gärna höra alla åsikter så kan jag dela med mig av mina. Motivera ordentligt!!

Sv: Lämna hunden utanför affären?

Det får nog ägaren själv avgöra, om det är värt att ta den risken, eller risken att hunden utsätts för diverse dumheter. Att träna finns det bättre sätt att göra på tycker jag.

Jag lämnar aldrig, aldrig, aldrig under några omständigheter min hund bunden utanför affär/dylikt.

För det första är det risk att hon blir stulen. Glad och social liten hund som gärna följer med vem som helst, men det är egentligen inte det främsta skälet eftersom det faktiskt har hänt att jag lämnat henne i bur med öppen baklucka på sommaren när det är varmt. Detta kommer jag dock aldrig våga göra om utan att åtminstonde ha låst buren eftersom jag hört skräckhistorier om hundar som blivit stulna.

Det som skrämmer mig mest är att hon kanske blir orolig och stressad, och framförallt tanken på vad andra människor/djur kan utsätta henne för. Det passerar många hundpromenerare utanför "min" ICA-affär och med tanke på vilka (ursäkta uttrycket) idioter jag har mött på hundpromenader som bara släpper fram sina hundar till min utan att fråga om det är OK så gissar jag att de kan tänka sig att göra precis samma sak om hon satt utanför affären. Och om hon då skulle känna sig trängd och skada någon hund eller människa, det vill inte jag ta ansvar för. Nu är min hund supersnäll med hundar och barn, men helt säker kan man ju aldrig vara. Tänk om ett barn blir bitet?

Nej, i min värld finns inga ursäkter för att lämna hunden så. Kanske skulle jag tänka annorlunda om jag bodde i en liten, liten by där alla kände varandra, men jag är inte säker.

Häromkvällen gick jag förbi en pizzeria i närheten av där jag bor, och en hund satt bunden utanför. Hunden gnällde, hoppade, slingrade sig och såg väldigt orolig och stressad ut. Det fanns bara två gäster inne på pizzerian så jag gissar att det var ägarna, och de såg då inte ut att göra sig någon brådska, trots att de måste sett hunden genom fönstret. Jag grämer mig fortfarande för att jag inte gick in och sa till :crazy: Men det såg inte ut som människor jag vill hamna i bråk med, om man får uttrycka sig så.

En vän som jobbar på mataffär har berättat om hur det en gång kom en kvinna inrusande och ropade att hon måste ha en kniv omedelbart! Det visade sig att en hund satt bunden i en bänk utanför affären och hade hoppat upp på bänken och sen försökt ta sig ner på andra sidan vilket resulterade i att den hängt sig själv och inte kunde komma någonvart. Hade den inte fått hjälp att bli ned-skuren hade den strypts till döds.

Nu har jag vräkt ur mig mina åsikter och argument...

Dels är det en risk jag tycker är väldigt onödig att ta.

Dels avstår jag även som ett sätt att skydda min hund. Mot framrusande barn, hundar, idioter osv.

Svaren på frågorna hittar du ju i tidigare trådar, så varför starta en ny?

Jag tycker det är idioti. Oavsett om man bor i en liten skitby eller inte. Jag undrar om samma människor lämnar barnen utanför också. Det är väl självklart att det är hemskt att utsätta hunden för en situation där den kan bli stulen?! :crazy: Nej, det är definitivt inte någon bra "träning" för hunden.

Jag förstår inte varför man väljer att utsätta en älskad familjemedlem för en så riskfylld situation.

Senast ändrad av en moderator:

Det är väl upp till hundens ägare att avgöra. Själv tycker jag bara det är onödigt, hunden har ingen som helst glädje av att sitta fastbunden i en lyktstolpe eller dyl. medans ägaren är inne och handlar, det finns människor som både stjäl hundar och utsätter dem för diverse elakheter. För mig skulle det inte vara värt att riskera att få mina glada, sociala hundar osäkra bara för att jag inte kan lämna dem hemma när jag är och handlar.

Såå... vad tycker ni?

:crazy: Ja, givetvis är det hemskt att medvetet utsätta sin hund för stor risk att den blir stulen..

Sådan träning kan man bedriva på närmaste bhk under kontrollerade former.

Ja, du... Undrar vad som är oetiskt med att medvetet utsätta sin hund för risken att bli stulen, misshandlad etc. :confused:

Vill gärna höra alla åsikter så kan jag dela med mig av mina. Motivera ordentligt!!

Bor man i en yttepytteby, så lär risken vara ytterst minimal att något hemskt händer med hunden om man jämför med att göra samma sak i en stad, men inte ens jag som verkligen bor i en yttepytteby knyter gärna fast hundar utanför byaffären..

Om det sker medvetet - JA! Självklart!

Möjligen, men det är en synnerligen olämplig träningsplats och -metod.

Det är oansvarigt helt enkelt. Som hundägare brister du i fråga om tillsyn och ansvar.

då är väl jag en idiot då :cool:
jag bor i en liten håla där de flesta känner varandra.
jag har ett par kilometer till affären i hålan och tycker att det är vansinnigt att sätta sig i bilen och köra den i 2 km för att hämta 1 liter mjölk.. då är det ganska lagom att trixa på koppel på vovve och ta en uppfriskande promenix till lanthandlaren.. och precis som alla andra mataffärer gissar jag på att våran inte uppskattar om jag tar med "liten vovve a 50 kg" in :crazy:
jag har god uppsyn över hunden när jag står i kassan och det tar mig 15 sek att hämta mjölken, och där han står bunden finns inga bänkar..
kalla mig vad ni vill men så gör jag och det är inget jag :o för :grin:

Så du kan bara välja mellan att antingen promenera bort med hunden eller köra dit med bil?

Kan du inte gå dit utan hunden? Kan du inte cykla?

Jag håller med om att det är vansinnigt att ta bilen två kilometer. Men det innebär inte att det enda alternativet som återstår är att binda hunden utanför affären.

det finns ett allternativ till ;) jag slopar kopplet och låter honom ligga lös
givetvis kan jag gå själv men att va ute och promenixa ensam när man har hund :confused: näe... och tänk va ledsen han skulle va om han finge reda på det sen..:o
vad skulle kunna hända då?? jag ser ju om nån tar hunden för mig när jag står i kassan.. mjölken hämtar jag på ett naffs.. skulle nån smyga efter mig då eller?? ingen kan ju åka förbi med bilen och se att det sitter en hund där.. då ser jag dom ju..? och dessutom är min hund jätte glad åt främlingar.. om mamma eller pappa är med... knappast att en helt främmande människa får med sig hunden frivilligt.. men absolut inte agresiv måste påpekas.

Jösses vad folk blir aggressiva...

Jag har inte ens uttryckt min åsikt utan bara nämnt några argument. Ändå hugger folk efter minsta lilla. jeez

Jag bad om lite motiveringar till olika åsikter, inte ilskna påhopp. Respektera att folk har olika åsikter.

Jag håller faktiskt med så ni behöver inte ta fram moralboken.
Efter alla hemskheter man läst om folk som stulit, misshandlat och även saker utan elaka intentioner, bara ren idioti. Tex folk som släpper fram sina hundar till en bunden, ensam hund. Som att be om slagsmål och skrämda hundar.

Tex folk som släpper fram sina hundar till en bunden, ensam hund. Som att be om slagsmål och skrämda hundar.

Det finns de som släpper fram sina hundar fast att det sitter en husse eller matte i andra änden av kopplet :cool:
så jag ska nog köpa ett springband till min hund och sluta gå ut med den.. man vet ju aldrig vem man springer på ute liksom :angel:
jag menar.. det är ju helt vansinnigt att gå ut med hunden om man inte har en skyddande plastbubbla runt den.. det är ju som att be om att hunden ska bli misshandlad och påhoppad :mad:

Ja fast när jag är i andra änden på kopplet så kan jag ju säga ifrån, eller vara med och övervaka. Är jag inte där kan min hund bli påhoppad alt. min hund hoppa på en annan. Klart att det kan hända även när jag är med, men det är iaf lättare att förhindra.

Kanske inga påhopp men väldigt dryg ton på vissa. Tycker man kan uttrycka sina åsikter utan att dumförklara andra.

Jag erkänner(med viss nervositet)att ja, jag lämnar hunden utanför affären ibland.
Trots att jag inte känner varenda människa som rör sig i krokarna.
Det handlar om en specifik affär dock där jag kan binda henne på en plats där det inte finns nåt att skada sig på. Och enbart om jag ska in en snabbis och köpa mjölk eller liknande som jag vet vart det finns.
Jag är borta max 5 min, hunden har inga problem med att jag går min väg och aldrig har nån bråkat med henne.
Hon är också en glad och snäll hund som glatt skulle följa med vem som helst. Men risken att det skulle hända här är...minimal.
Jag inser att det finns risker och nån annan affär än min närmaste ica skulle jag aldrig lämna henne utanför. Och jag gör inte detta regelbundet, händer kke 1 gång/månad när jag ändå går förbi och bara ska in snabbt som sagt.

En vän släppte ut hunden i trädgården när hon kom hem efter jobbet och gick och satte på kaffet. När hon kollade ut genom fönstret stod grinden öppen och när hon kom ut på gatan ser hon några barn gå iväg med hunden. Innebär det att det är oansvarigt att släppa hunden i trädgården utan konstant uppsikt med? Någon kan ju faktiskt ta hunden därifrån med, folk har föga respekt för andras hem nuförtiden, det stjäls ju grejer ur förråd/källare/hus medans ägaren är hemma...

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 307
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi... 2
Svar
25
· Visningar
2 197
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 491
Senast: Otherside
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 431
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31
  • Blåsljud på hjärtat