Sv: Lämna hunden utanför affären?
Jag lämnar aldrig, aldrig, aldrig under några omständigheter min hund bunden utanför affär/dylikt.
För det första är det risk att hon blir stulen. Glad och social liten hund som gärna följer med vem som helst, men det är egentligen inte det främsta skälet eftersom det faktiskt har hänt att jag lämnat henne i bur med öppen baklucka på sommaren när det är varmt. Detta kommer jag dock aldrig våga göra om utan att åtminstonde ha låst buren eftersom jag hört skräckhistorier om hundar som blivit stulna.
Det som skrämmer mig mest är att hon kanske blir orolig och stressad, och framförallt tanken på vad andra människor/djur kan utsätta henne för. Det passerar många hundpromenerare utanför "min" ICA-affär och med tanke på vilka (ursäkta uttrycket) idioter jag har mött på hundpromenader som bara släpper fram sina hundar till min utan att fråga om det är OK så gissar jag att de kan tänka sig att göra precis samma sak om hon satt utanför affären. Och om hon då skulle känna sig trängd och skada någon hund eller människa, det vill inte jag ta ansvar för. Nu är min hund supersnäll med hundar och barn, men helt säker kan man ju aldrig vara. Tänk om ett barn blir bitet?
Nej, i min värld finns inga ursäkter för att lämna hunden så. Kanske skulle jag tänka annorlunda om jag bodde i en liten, liten by där alla kände varandra, men jag är inte säker.
Häromkvällen gick jag förbi en pizzeria i närheten av där jag bor, och en hund satt bunden utanför. Hunden gnällde, hoppade, slingrade sig och såg väldigt orolig och stressad ut. Det fanns bara två gäster inne på pizzerian så jag gissar att det var ägarna, och de såg då inte ut att göra sig någon brådska, trots att de måste sett hunden genom fönstret. Jag grämer mig fortfarande för att jag inte gick in och sa till

Men det såg inte ut som människor jag vill hamna i bråk med, om man får uttrycka sig så.
En vän som jobbar på mataffär har berättat om hur det en gång kom en kvinna inrusande och ropade att hon måste ha en kniv omedelbart! Det visade sig att en hund satt bunden i en bänk utanför affären och hade hoppat upp på bänken och sen försökt ta sig ner på andra sidan vilket resulterade i att den hängt sig själv och inte kunde komma någonvart. Hade den inte fått hjälp att bli ned-skuren hade den strypts till döds.
Nu har jag vräkt ur mig mina åsikter och argument...