Lämna högdräktig tik ensam hela dagarna?

Zoya

Trådstartare
Att det är helt förkastligt att göra så kan vi väl vara överens om men är det någon som vet om det är olagligt att göra så? (nej, det gäller inte mig)

Sv: Lämna högdräktig tik ensam hela dagarna?

Enligt Jbv får man lämna en hund ensam högst 6 timmar i sträck. Jag vet att det finns bestämmelser angående dräktiga tikar och valpar när det gäller att flytta / förflytta dem. Det får man inte ett antal dagar före och efter valpning. Givetvis får man ta dem akut till veterinär. Allt angående detta ska finnas i texten på jbv.se

Jo, allt det där har jag läst men det står inget om just min specifika fråga så därför undrade jag om någon visste :)

Jag hittar inget heller. Mitt förslag är att ringa länsstyrelsen eller jordbruksverket och fråga. :)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 268
Senast: Kajsalisa
·
Hundhälsa En kompis är hemma på dagarna med sjukbidrag. Hon o hennes sambo har en 1 1/2 årig blandras tik. Denna klarar inte alls att vara ensam...
2
Svar
28
· Visningar
2 125
Senast: Ginne
·
Hundhälsa Flertal hanhundar är just nu helt tokiga i min tik. Det ska luktas och slickas om dom får möjlighet, det bryts av oss ägare och så tog...
Svar
4
· Visningar
438
Senast: Wenniz
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 907
Senast: Tantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka