Lämna hästen hos tränare?

S

strenua

Kan man lämna iväg sin häst hos tränare för att "fixa till" gångarterna? Jag har nämligen en ridtravare som har en del att lära både i trav och galopp. Hon har även nån slags passgång som jag inte vet vad jag ska göra med, ska man arbeta upp den eller försöka träna bort den?

Nu till min fråga: Kan man ta hjälp av en tränare som man lämna hästen hos som då har den ett tag och tränar upp det som behövs tränas på? Hur länge har man isf hästen där och hur mycket kostar sånt?

Sv: Lämna hästen hos tränare?

Ja det kan man.
Hur länge beror på hästen.
Kostar vanligtvis runt 3500-4000 i månaden för tillridning.

Okej. hon har väl egentligtn problem med allt utom skritten. Jag skulle vilja att hon travade direkt efter skritt istället för pass men jag vill samtidigt inte att hon ska förlora passgången helt, den är ju rätt cool :)

Och galoppen känns sådär.

Har man den stallad hos en tränare då? Hur ofta brukar de rida hästen?

Jag tror faktiskt att en riktig utbildare inte vill underhålla passen. Ja, skickar du iväg den på utbildning så står den uppstallad där oftast med fullservice. Det är säkert olika men när jag har haft tillridningshästar brukar jag rida dom minst 5 dar i veckan. Sen beror det på hur gammal hästen är, är den 3 år= 3dar i veckan osv. från 6 år och uppåt 6 dar i veckan. Sen beror det också på vilken kondition hästen är när den kommer och hur mycket den blivit riden. Allt är ju relativt och hästar är ju individer.

Ja det kan man.
Hur länge beror på hästen.
Kostar vanligtvis runt 3500-4000 i månaden för tillridning.

Så billigt har jag alldrig sett någon seriös ta, snarare att det kostar från 5500-8000. Då full servic, men kostnader för hovslagare och vet får man betala själv

jasså här nere är det ungefär det priset som gäller sen så kanske dessa inte ligger och tävlar på GP nivå utan på svår. Men det har väl att göra med hur många ställen det finns i området och här finns många. Men allt är ju relativt och beror naturligtvis på efterfrågan och foderpriser. Men som du säger så tillkommer hovslagare, vet utg. samt tävlingskostnader om man vill ha hästen tävlad.

Vet nån hur man får kontakt med en sån tränare som man skulle kunna lämna hästen hos? Hur lång tid tror ni den skulle behöva vara där?

du kan kolla annonserna på internet eller i ridsport. Men det bästa är att fråga någon i din omgivning om dom känner till någon bra.
Vart bor du?

Måste bara tillägga..
Vill du att hästen ska kunna passa kan du nästan glömma traven eftersom passen orsakar stora balansproblem.

visst kan man lämna hästen för utbildning hos beridare. i slutet på -80 tog min dåvarande chef 6000 kr/mån. då ingick ridningen (1 längre eller 2 korta pass om dagen) dagliga skötslen samt foder/strö.

vi fick in en fd. travare för omskolning (direkt från travet), hon stannade 3 mån. och blev under den tiden grundriden. hur tillfixade hästens gångarter blir beror ju på hästens förutsättningar.

se till att ta referenser innan du lämnar hästen och ha överenskommelsen på kontrakt ;)

Ja, passen kan jag väl vara utan, trav är ju viktigare :)

Jag tycker att du ska satsa på traven , även om passen är cool !

Ja, jag får nog göra det. Ska man mana på den varje gång den passar då så att det blir trav och sen berömma den, kan man på så sätt få passen att försvinna helt?

Kan man lämna iväg sin häst hos tränare för att "fixa till" gångarterna?

Jag har upplevt att många som skickat sin häst till en tränare får tillbaka den med "problemet" löst tex att gångarterna är fixade men att problemet senare kommer tillbaka för att ägaren/ryttaren inte rider på samma sätt som tränaren gör.

Ja, jag får nog göra det. Ska man mana på den varje gång den passar då så att det blir trav och sen berömma den, kan man på så sätt få passen att försvinna helt?

Hellre avsaktning och börja om på nytt.

Du ska träna upp hästens styrka.
Rid mycket på volt, serpentiner mm för att bygga upp balans och styrka i sidorna, även bommar är ett hett tips!
Visst kan man mana på också, men då ska hästen ha styrkan för att kunna taxera om fötterna i farten och det klarar den inte av genom att driva den allt för fort framåt, om den inte har styrkan att klara av det.
Träna även mycket halvhalter och övergångar - ger även det styrka men tränar såväl hästen att kunna lyssna bättre.
Det man bör ha som mål med en travare och dess trav är att få den att smyga i stegen istället för att ha långa och klumpiga steg..

Min tränare brukade låta mig och hästen leka myror..och det är ungefär så man ska tänka.

Skrev lite luddigt i förklaringen om mana på eller inte..
Man ska inte mana på så att hästen ramlar iväg, utan en halvhalt och en eftergift samt driva på lite. Men detta klarar bara hästen om den är välbalanserad, annars bör man sakta av till skritt och börja om.

Hoppas det blev en bättre förklaring!

Det är oftast så att den bara passar i lägre hastighet sen när det går snabbare så travar den. Det var därför jag tänkte att det kanske skulle funka att mana på och sen prova sakta ner och mana på igen om den passar när man saktat ner.

Det är alltså svårt att få den att trava direkt, det brukar alltid bli några steg med passgång mellan skritt och trav.

Det är det som är problemet, balans är ordet.
Jag skulle inte driva på allt för mycket om hästen tar till pass.

Det som händer om man manar på för mycket är att hästen måste ramla iväg och det är inte dit man vill komma. Man vill ha en samlad häst som bär sig ordentligt för att kunna fatta trav redan från början.

Jag dömer inte. Har varit på samma ställe med min;)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 714
Senast: Enya
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 047
Senast: Anonymisten
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 769
Senast: Sasse
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 755
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Göra i Danmark
  • Adventskalendertråden 2024