Lämna hästarna ensamma!

Timsetim

Trådstartare
Vi var och "spontan-tittade" på en gård igår!:cool: Vi som precis flyttat ihop! :eek: :) Jaja iaf. I stallet fanns det 8 boxar och om jag känner mig själv rätt så skulle jag vilja fylla åtminstone hälften av dom! :smirk: Nu skulle jag vilja veta hur ni gör med tillsynen? Om ni jobbar hela dagen, och då menar jag minst 7-8 timmar, har ni någon som kommer dit och tittar till hästarna? De i min närhet som har hästar har antingen hästskötare eller så jobbar de oregelbundet, vilket gör att hästarna oftast inte är utan tillsyn mer än 2-3 timmar. Eftersom jag jobbat mycket som hästskötare och då inte varit ifrån hästarna mer än på natten så känns det för mig lite konstigt att bara lämna hästarna "vind för våg". :D Lösningar för foder, vatten och skydd mot väder och vind finns det redan planer för i mitt huvud, så det är väl främst själva tillsynen som jag är nyfiken på hur ni löser. :)

/Timsetim :)

Mina hästar är utan tillsyn då jag jobbar (9 timmar) eller om jag åker bort el liknande.
Kan inte vara hemma jämt för att titta till dem.
Och jag tittar ju inte till dem under natten heller....

Det är ju helt sant!

Jag vill bara betona att det här är ingen tråd som är till för att ge er som svarar dåligt samvete för att ni inte är hemma. Jag har bara ingen erfarenhet av det här och ville veta hur ni tänker och resonerar. Eftersom jag alltid har haft hästarna, som jag jobbat med, under uppsikt så är det kanske jag som inte klarar av att lämna dom ensamma. :smirk:

Mina hästar är ensamma under dagen då jag jobbar, dvs 9 timmar. Åker vi bort över tex en helg har jag snälla föräldrar som bor hos oss och håller ställningarna. ;)

Mina hästar är jag borta ifrån hela dagarna då jag jobbar.Skulle det hända något har mina grannar och andra som finns i närheten telefonnummer både till mitt jobb och till min mobil.På de 15 år jag bott här och haft häst har det inte behövts ringas en enda gång, man får försöka före bygga genom att kolla hagen och staket ordentligt.

Uhu? Det är väl ändå vanligare att man inte har hästskötare som kan titta till hästarna än att man har det? De flesta jag vet lämnar sina hästar i hagen alldeles ensamma när de jobbar. Vad kan hända som man kan förebygga genom att ha bevakning 24-7.

Ps: Det kan vara rätt svårt att hålla igång 4 hästar om man jobbar heltid.

Mina hästar få allt klara sig själva då jag jobbar..
Ordentliga hagar, med bra staket, möjligheter till vind/regnskydd och fri tillgång på grovfoder borgar för att de är kvar i hagen när jag kommer hem. Ca 9 timmar....
Nu under betesgången på sommarbetet så får de tillsyn en gång per dygn!!! Hua hemska jag!! :D Går då igenom alla hästarna. Kontrollerar staketet. Fyller på med frisk vatten. Smörjer in hästarna extra med insektsmedel om det behövs osv..osv..

Visst finns risken att de skadar sig och att andra otäcka saker inträffar. Men jag har ju i alla fall inte någon garanti för att jag upptäcker det i tid även om jag tittar till dem flera gånger. Bästa sättet att minska risken för skador är ju att se till att rensa hagarna från allt som kan orsaka detta hos hästen. Och ordentliga staket hindrar de flesta hästar att bryta sig ur hagen. Har haft en nordisdam som inte respekterade eltråd utan gick ut och in i hagen som hon behagade, så jag vet .... vad ordentliga staket innebär..

Olyckor orsakade av människor... sånt händer ju.. kan man aldrig garantera sig emot. Inte ens när jag har dem stallade på natten vintertid. Vill någon sjuk människa angripa mig eller mina hästar så gör den ju det...

Svar till:

"Ps: Det kan vara rätt svårt att hålla igång 4 hästar om man jobbar heltid."

Det beror väl på hur man jobbar!?

Jag lämnar mina hästar "vind för våg" när jag arbetar. 10 timmar blir det.
:)

Gör det? Du sa 7-8 timmar, dvs heltid.
Dygnet har inte har många timmar som helst oavsett när arbetstimmarna infaller.

jag jobbar heltid och har igång 4 hästar. Jag börjar arbeta kl 15 och jobbar till 23. Är i stallet vid 8-9 tiden på morgonen.
Sedan att jag inte har något liv är en annan sak :D

Aha, själv skulle aldrig hinna mocka åt och rida 4 hästar på den tiden utan att stressa och det vill jag inte.

Jag jobbar heltid och har två hästar och inte hinner jag mycket utöver det. Då är den ena ändå skadad och ska inte ridas och jag har 10 meter till stallet.

6 timmar har jag på mig ca. Det handlar mer om struktur än om stress. Allt är ju superorganiserat annars fungerar det inte.
Händer det något oväntat är ju hela schemat kört och det kan vara jobbigt.
Men en skall ju säljas någon gång , någon gång....... :crazy:

Jag förstår och är imponerad men för mig låter det bara jobbigt. Efter 25 år med hästar har jag nu flyttat så jag har dom hemma och det tjänar jag förstås tid på, men en till häst - nää. Särskilt inte vintertid. Sen vill jag ha liiite pengar över till mig själv.

jag har just eller just för 2 år sedan flyttat från en gård fast då jobbade jag inte mer än 2 dagar i veckan så det var helt OK.
Visst fan är det jobbigt men det var aldrig meningen att dom skulle bli så många som dom blev :crazy: :o

Haha, jag har lite samma problem, dom är lätta att skaffa och sen vill man inte göra sig av med dom. Men nu ska jag baske mig inte ha fler, fast just nu är jag i behov av en sällskapshäst men jag ska inte köpa en. I n t e köpa en, bara låna....

Jag är bara hos hästen 1-2 ggr/dag vanligtvis...inte hänt nått änsålänge!

Vi har våra fyra på gården hemma och när vi åker bort någonstans så sköter den tredje personen i vårat stall hand om dom, ser till så att dom har färskt vatten och så vidare, men då blir det ju bara meddans hon fixar det som fixas ska + ridningen av sin.
men jag vet att dom flesta av våra granar skulle höra av sig om det händer någonting med hästarna meddans vi är borta, har ju en som ser på ett ungefär hela våran hage ifrån sina fönster, så hon märker nog ganska fort om det händer något, vi använder ju oss även av hennes gamla hage (inte just nu eftersom att vi låter det bli gräs där nu å så släpper vi in hästarna på ett område till när det börjar bli dåligt med bete i våran hage) så hästintreserad e hon ju även vilket naturligt ledeer till att hon har lite ,mer koll än dom andra granarna...

Jag har det så bra så att mina föräldrar och mina farföräldrar ser både hage och stall från sina hus. Detta gör att så fort de ser något "mysko" så ringer dom mig!

Kanske har du någon granne med hund, en glad pensionär som kan promenera förbi din hage en ett par gånger om dagen, slänga en liten flukt och slå en pling om något verkar konstigt. Så kan du jobba med gott samvete!

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 486
Senast: Farao
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 463
Senast: Calmiche
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 756
Senast: Cocos
·
Hästmänniskan Efter en helg i Falsterbo och många år inom hästnäringen har jag börjat fundera på människans syn och relation till hästen. I min...
Svar
12
· Visningar
2 657
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama