Läkprosess ( sår)

ankic

Trådstartare
Har skrivit i tidigare tråd om våran häst som har sår överallt efter 1 natt på bete .

Hur kan man lindra detta kliande ,då läkprosessen påbörjas?

Redan i dag så har mycket av svullnaden gått ner ,men han vill klia rumpan . Och eftersom han är full av sår är jag rädd att de fulaste blir värre .Kan man sätta på ngt som lindrar?
 
Sv: Läkprosess ( sår)

Jag brukar alltid smörja på Hästsalva som är bakteriedödande o påskyndar läkningen, jag tycker den funkar super på dom sår jag smörjt med den.

Men blåspray är ju oxå bra så flugorna håller sej borta.
 
Sv: Läkprosess ( sår)

Jag brukar smörja på 4-ess salva (har jag för mig att den heter, en svart burk som köps på hästsportbutiken) den svider inte och gör läkningen snabbare och dessutom håller den borta insekter. Nu har min häst inte haft några stora sår utan mest insektsbett - fördj-liga insektsbett kring juvret, stora stora bölder med sår vid själva bettet och massor av levrat blod - och de har blivit jättemycket bättre på bara ett par dagar. Dessutom är det underbart att se att hon slipper ha diverse odjur som biter henne där. Jag stryker på ett lager varje dag kring hela juvret utom på själva spenen och hon verkar inte tycka att det gör det minsta ont eller är obehagligt, jag tror faktiskt att hon tycker att det är skönt för hon står och ser jättenöjd ut när jag kryper under magen på henne :-)

Oj oj nu borde jag få sponsorpengar! Men jag är verkligen kanonnöjd med salvan - klart värd ett försök!
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 276
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
4
· Visningar
2 532
Senast: Tilly_85
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 245
Senast: Gabby_Ossi
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 173
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp