typ goddag yxskaft.Skillnaderna är mindre än du tror. Dessutom har jag endast konto här och inte på Flashback. Det räcker så gott med ett forum.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
typ goddag yxskaft.Skillnaderna är mindre än du tror. Dessutom har jag endast konto här och inte på Flashback. Det räcker så gott med ett forum.
Tråkigt att du inte klarar av att diskutera sakligt utan personangrepp och härskartekniker. Men du växer kanske upp någon dag i framtiden.typ goddag yxskaft.
Läkare vill neka dyr vård till rökare eftersom de anser att skadorna pga rökning är självförvållade.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6357336
Bra eller dåligt?
Äntligen säger jag! Kan inte fatta hur man först kan skada sig själv så, och sedan kräva att andra betalar vården man behöver. Och då har vi inte ens talat om den egoism som dessa idioter visar upp när de tänder sina cancerpinnar i publika rum som busstationer, tågstationer och liknande där andra även oskyldiga tvingas dra i sig deras cancerstimulerande vanor.
Då vård ofta är en bristvara så måste någon, och det sker dagligen, göra avväganden.Min ståndpunkt i frågan är helt klar. Vård, oavsett form, ska aldrig styras av moral. För det är i grund och botten det frågan handlar om. Det ekonomiska är bara svepskäl. Om det ekonomiska vore det elementära skulle de som driver frågan även inkludera exttremsportare och dylikt. Det görs dock sällan utan de som i princip alltid föreslås undantas från vård är grupper som man anser som sämre exempelvis rökare, missbrukare, överviktiga och kriminella.
För egen del anser jag att varje människa har ett grundläggande värde och att man därmed också har grundläggande rättigheter. I det ingår att få vård, oavsett hur hemsk du än är eller har varit.
Min ståndpunkt i frågan är helt klar. Vård, oavsett form, ska aldrig styras av moral. För det är i grund och botten det frågan handlar om. Det ekonomiska är bara svepskäl. Om det ekonomiska vore det elementära skulle de som driver frågan även inkludera exttremsportare och dylikt. Det görs dock sällan utan de som i princip alltid föreslås undantas från vård är grupper som man anser som sämre exempelvis rökare, missbrukare, överviktiga och kriminella.
För egen del anser jag att varje människa har ett grundläggande värde och att man därmed också har grundläggande rättigheter. I det ingår att få vård, oavsett hur hemsk du än är eller har varit.
Då vård ofta är en bristvara så måste någon, och det sker dagligen, göra avväganden.
Kan en klinik göra 2 hjärtoperationer en specifik dag och man har 3 akuta patienter så gör läkarna det valet utifrån vilka som har störst möjligheter att tillfriskna + att man tar hänsyn till yttre faktorer så som allmänhälsa, ålder. Därför kan en 50 årig patient gå före en 80 årig. En ickerökare före en rökare eller en normalviktig före en överviktig.
Därför kan någon få beskedet, nej vi opterar dig inte, trots att det skulle ge dig en eller två månader till och orsaken kan vara den att man opererar en annan patient som då erhåller en förväntad överlevnad på 5 år.
har alla ett grundläggande ansvar också eller är det bara rättigeheter ? Syftar nu inte helt på rökning...
Det här tycker jag är en utmärkt jämförelse.Jag tycker inte att man kan plocka ut rökare som en egen grupp och diskutera bara dem. Ska rökare nekas viss vård p.g.a. självförvållad sjukdom, så bör väl en diskussion om vilka andra självförvållade sjukdomar som inte heller ska ha rätt till vård vara på sin plats.
Jag röker inte och har aldrig gjort. Men jag äter godis ganska ofta. Om jag får diabetes, ska jag få vård då? Jag har ju själv valt att äta godis.
Att inte operera en person med hög övervikt eller att avstå operation för att en person röker har ingenting med moral att göra.Att man vid resursbrist gör avväganden ser jag inget konstigt med, så länge besluten är baserade på rent medicinska faktorer. Om man däremot börjar väga in moral och låter det överskugga det medicinska är man farligt ute. Moral är nämligen inget konstant. Ta bara behandling av HIV som exempel. Idag ser vi det som rätt självklart att du får vård oavsett sexuell läggning. På 80-talet kunde det låta annorlunda. Homofobin var betydligt mer utbredd och det hojtades rätt friskt i vissa delar av världen om hur omoraliska bögarna var. Tänk om de skulle nekats vård?
Men samtidigt så måste du ju sköta din sockernivå om operationerna skall lyckas.Jag är också tacksam för att om jag behöver en operation för att rädda synen eller dö av ruttnande tår/fingrar så får jag den utan att samhället/läkare dömer/fördömer mig.
Jag skulle nog föreslå att det räcker med att man slutar där och då.Räcker det med att man hållit upp en månad, eller ska det handla om år och i så fall hur många?
Rökning ger alltid medicinska problem i någon form.Vi vet att inte alla som röker kommer att insjukna eller dö av något rökningsrelaterat,
Men samtidigt så måste du ju sköta din sockernivå om operationerna skall lyckas.
Så det kravet borde man kunna ställa på dig i det läget.
Eller hur?
Det är en sak att få kravet men annan sak att lyckas.Hans livsstil ändrades varken före eller efter operationen.
Det är en sak att få kravet men annan sak att lyckas.
Jag skulle vilja se det som att han misslyckades med att ändra sin livsstil.
Misslyckas måste alla få göra utan att bli straffad med att bli nekad vård.
Däremot är idrottare och motionärer överrepresenterade gällande benbrott, senskador, muskelskador och andnigsbesvär och kostaer samhället tiofallt mer än rökare varje år.
@JadiziaMin ståndpunkt i frågan är helt klar. Vård, oavsett form, ska aldrig styras av moral. För det är i grund och botten det frågan handlar om. Det ekonomiska är bara svepskäl. Om det ekonomiska vore det elementära skulle de som driver frågan även inkludera exttremsportare och dylikt. Det görs dock sällan utan de som i princip alltid föreslås undantas från vård är grupper som man anser som sämre exempelvis rökare, missbrukare, överviktiga och kriminella.
Fast där får man kanske skilja på korrelation och kausalitet, tänker jag.PS vi kan välja ett annat val än rökning och övervikt som påverkar hälsan - tex att bo på Hornsgatan i Stockholm. Helt frivilligt och mycket enklare att åtgärda än ett missbruk. Ingen vård innan man flyttar?