Jag tänker så här:
om man har särskilda behov i mötet (vilket TS verkar ha utifrån denna och förra tråden) så kan det vara klokt att berätta det.
Sjukvårdspersonal är inte maskiner - inte heller är läkare proffs på samtalsteknik.
Läkare är välutbildade medicinskt-naturvetenskapligt men inte i samtalsteknik (om det nu inte ändrats radikalt på de ca 20 år som gått sedan jag gick utbildningen) eller "bemötande".
Läkare har lätt att lära teori, och medicinskt kunnande ligger högst upp på agendan.
Nej, det är inte självklart hur man ska hantera en person som beter sig mer eller mindre hysteriskt över något som i medicinskt perspektiv är okomplicerat.
Utifrån TS trådar, och utifrån vad TS själv skriver, så tror jag inte att det varit enkelt för läkarna att hantera situationen där TS vinglar än hit, än dit i sina önskemål. Ville inte ha gips, ville ha gips. Fick panik över att ha gips. Ringt och frågat, frågat om, måste hon ha gips? Får panik om hon ska ha gips men kanske vill ha det ändå.
Dessutom i en situation där gips eller inte gips är valbara alternativ och i en verklighet där en väg sällan är den enda valbara.