Jag har inte lyckats hitta några sådana där lite "styvare" lakan/påslakan/örngott med superkvalitet, sedan Änglamarks lakan fanns att köpa, ungefär 2005-2012. Jag trivs ypperligt i dessa lakan.
Efter sisådär 2010, så har den generella kvaliteten på alla lakansvävar förfallit något enormt. Alla verkar försöka sälja "mjuka" lakan, som jag upplever som "slinkiga grejer so jag trasslar in mig i". Dessutom så håller lakanen väldigt kort tid. ( Nej, jag sover inte med sandpapper i sängen).
Jag har fortfarande kvar det mesta jag köpte då, av påslakan och örngott från Änglamarks. Det är en fullständigt fantastisk kvalitet! De bara håller, på alla sätt, tvätt efter tvätt, användning efter användning. De är knappt slitna efter regelbunden användning i uppåt femton år!
Jag letar ständigt efter framförallt underlakan, som matchar de här Änglamarkslakanen i "känsla" och hållbarhet, men går ständigt bet. Tyvärr köpte jag endast ett underlakan när det begavs sig.
Jag har köpt dyra lakan och örngott med hög trådtäthet, men lakanen och örngotten blir alldeles för mjuka, och slits fort, efter något år så är de redan utslitna och går sönder. Jag har provat billigare lakan och örngott i tuskaft, de krymper, och förlorar formen, och slits supersnabbt.
Det var vanligt, ända fram till kring år 2000, att ett flertal tillverkare hade lakan/örngott/påslakan i sådan där bra kvalitet, som liknade den där Änglamarkskvaliteten.
Dåvarande Borås väveri, hade t.ex. finfina lakan. Jag har kvar ett påslakan och en kudde med "Bamse" på, som hållit ända sedan 1990-talet.
Ur ett miljöperspektiv, alltså förutom perspektivet "sovkomfort", så borde det ju vara bra med "långlivade lakan", eftersom bomull har en del miljöproblem i produktionen.
Om någon har ett tips på underlakan med samma sorts kvalitet som Änglamarkslakanen, Tuppens, eller gamla Boråsväveri hade, så tar jag tacksamt emot!