Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har 1000-trådig högkvalitativ satinväv på mina och de är definitivt krispiga och styva. Så det är inte väven det är fel på i den aspekten. De är ju såklart inte riviga, men det är däremot 650-tråds linnelakanen, som däremot är mindre krispiga (men inte så illa som IKEA-lakan).Jag har funderat mycket över detta men inte hittat några som fungerar.
Tänkte ökad trådtäthet kanske är grejen. Men fått intrycket av att de då också kan få så tunna trådar att det blir tunt och trassligt ändå. Samtidigt som låg trådtäthet som vissa lakan på Åhlens gör att lakanet är som rena rama korsstygnsbroderityget med stora hål i. Börjat gissa på att hög trådtäthet men tjocka trådar är grejen. Men ingen verkar göra det.
Enligt en tygaffär jag besöker ibland kan detta bero på att bomullen helt enkelt är kass numera. De tar ut två skördar per år, fibrerna är dåliga och korta och bomullstyg blir helt enkelt inte krispigt längre.
För 20 år sedan behövde man bara ranta in på IKEA och ta första bästa och fick då ändå tjocka och krispiga lakan.
Sedan vill ju folk numera ha lakan som är mjuka och degiga, så de tar gärna satinväv, den är värst.
Hade. Nu har de tunna sladdriga lakan.Försvaret har sådana tjocka lite tunga sängkläder. Fula är dom men håller i evighet. Kanske hittar du dem på ngt militärt överskott ?Visa bifogad fil 71327
aha- Förlänge sen jag var aktiv där.Hade. Nu har de tunna sladdriga lakan.
Noterade också att jag inte riktigt kopplar hur namnen på lakanen hör ihop med vad lakanet är. Efter min post insåg jag att det inte alls är så att namn X alltid har samma trådtäthet eller vad som. Men de har ju inte heller samma mönster. Så jag begriper nog nära nog ingenting av hur de är kategoriseradeJag har Dvala som underlakan och det är ok men inget särskilt.
Köpte Ängslilja påslakan och det var ytkänslan jag gärna har men lite mer stadga i det hade varit bättre. Så kanske den trådstorleken men med något högre trådtäthet.
Hmm fast satinväv? de borde vara halkiga?Jag har 1000-trådig högkvalitativ satinväv på mina och de är definitivt krispiga och styva. Så det är inte väven det är fel på i den aspekten. De är ju såklart inte riviga, men det är däremot 650-tråds linnelakanen, som däremot är mindre krispiga (men inte så illa som IKEA-lakan).
Ja, fast det är ju bara ytan som är len/halkig (och lite mindre halkig då jag gärna tvättar varmt och torktumlar på vintern) men lakanet är styvt, och ställer sig om en tappar det i en hög. Om jag känner på ett av mina vanliga bomullslakan och satinen är satinen inte så mycket mer halkig alls faktiskt, efter ett par år av varm tvätt och torktumlare. Och håller gör de, väldigt länge.Hmm fast satinväv? de borde vara halkiga?
Det är ju nice, vad heter de?Ja, fast det är ju bara ytan som är len/halkig (och lite mindre halkig då jag gärna tvättar varmt och torktumlar på vintern) men lakanet är styvt, och ställer sig om en tappar det i en hög. Om jag känner på ett av mina vanliga bomullslakan och satinen är satinen inte så mycket mer halkig alls faktiskt, efter ett par år av varm tvätt och torktumlare. Och håller gör de, väldigt länge.
King of Cotton. Som sagt, jag följer inte tvättråden (hellre rena lakan än silkiga) men de håller fantastiskt bra ändå. (byt land till EU-land innan ni beställer, bara!)Det är ju nice, vad heter de?
215 g/m2 Det är väl rätt rejält för att vara ett lakan, så det är nog där det sitter?King of Cotton. Som sagt, jag följer inte tvättråden (hellre rena lakan än silkiga) men de håller fantastiskt bra ändå. (byt land till EU-land innan ni beställer, bara!)
Mycket möjligt! Jag köper dem just för att de är stadiga och håller länge. Superkvalitet verkligen.215 g/m2 Det är väl rätt rejält för att vara ett lakan, så det är nog där det sitter?
Är återvändare. Blev besviken. Ullfiltarna som kunde stå emot napalm och ösregn är inte heller samma.aha- Förlänge sen jag var aktiv där.