Lägsta ålder på avelshingst

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare martina
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 866
M

martina

Vi vilken ålder tas hingstar i bruk inom olika raser? Vad är bäst för hingsten i fråga?
Våra ston brunstar ju ganska tidigt men vi väljer ändå att ta dem i bruk när dem är 3-4 år gamla.
När är det för tidigt för en hingst? Fördelar och nackdelar med att börja tidigt/sent.

Dessa frågor kom bara upp... hade varit kul att få lite tankar och ideér.

MVH I

Sv: Lägsta ålder på avelshingst

Tror ingen ras kan bli godkänd innan 3 år. Sen finns det säkert folk som använder sina egna icke-godkända hingstar vid 2 års ålder också.

Fjordhingstar kan godkännas från 2 ½ års ålder, de visas då på hösten som tvååringar och får betäckningstillstånd för två år framåt. En hingst som godkänns 2008 får alltså betäcka ston 2009 och 2010.

Dem får precis som Fellponnyn då en tillfällig licens.
Finns det ett max antal ston/år bland Fjordingarna som hingatarna får betäcka?

Any colt measuring 13.2½hh (138.5cm) at two years of age will be issued with a Temporary Stallion Licence. It will be permitted to serve a maximum of five mares each year while the Temporary Licence is in force. In the year that the colt attains its fourth birthday it must be re-measured by a Veterinary Surgeon at the owner’s expense to obtain a Life Stallion Licence. The colt will be issued with a Life Stallion Licence upon receipt of a satisfactory report that the colt does not exceed 14 hands (142.2 cm). If the colt exceeds 14 hands (142.2 cm) no further Stallion Licence will be issued. Any foal sired by a stallion on a Temporary Stallion Licence that has not been issued with a Life Stallion Licence at the age of four years old will remain a registered Fell pony subject to Regulation 18.2.

Men då kommer vi till mognadsfrågan. Är det bra att betäcka som 2 åring? Givetvis har väll naturen sett till att allt är ok ha ha.. Men rent mentalt, kan det vara nyttigt att tidigt lära sig hantera ston eller hur ser ni på det hela?

jag tror att arabhingstar får lösa licens när som helst.... för att en arab ska var godkänd så krävs nämligen endast att den har kulorna kvar, inget mer.

det är inte speciellt ovanligt att man betäcker med 2 års hingstar. framförallt inom utställning.

Fjordhingstarna får betäcka hur många de vill, finns ingen begränsning. Däremot betäcker de ju inte som tvååringar, utan först som treåringar.

De tvååringar som godkändes 2006 betäckte följande antal ston 2007:

Isidor 10 ston.
Anar Frö 5 ston.
Indro 1 sto.
Stenrike Spritz 3 ston.

Så det är ju inga mängder vi pratar om... Totalt betäcktes 181 ston 2007 och den hingst som betäckte mest (Kim Hero) betäckte 14 stycken...

Tvååriga islandshingstar kan få betäckningstillstånd.

Welsh hingstar kan bli godkända på våren som 2-åringar.

Intressant att höra om dem olika raserna. Jag själv har aldrig funderat så mkt på hingstarnas ålder. Roligt att ni delar med er av eran erfarenhet.

MVH Martina

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 185
Senast: Piaff
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
28 123
Senast: lizzie
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns... 6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 898
Senast: Gunnar
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 833

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vinthund som gårdshund?
  • Akvarietråden V
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

Tillbaka