Lägre hyra mot att hästen går lektioner?

Fairey

Trådstartare
Är det någon som har/har haft en "uppstallningsdeal" där ni mot att hästen går med i ridskoleverksamhet eller liknande får lägre stallhyra?

Hur mycket lånade ni ut hästen och hur mycket fick ni "tillbaka"?

(Ber om ursäkt för eventuella konstiga formuleringar, är myyyycket trött) :angel:

Sv: Lägre hyra mot att hästen går lektioner?

Brukligt är väl att man räknar ut hästens totala kostnad och delar i antalet dagar dvs tex 4000/30 = 133. Sedan tar du den kostnaden varje dag hästen används? (antar att det bara gäller en lektion/dag?).

I ett stall jag stått i stod det i kontraktet att ridskolan fick bruka hästen i samråd med ägaren om det uppkom sådana situationer då man inte hade tillräckligt med egna hästar. Men jag strök den punkten ur kontraktet givetvis:crazy:

Ingen mer som haft någon liknande deal?

Vår första häst köpte vi när han stod på ridskolan. Han fick stå kvar där och de fick använda honom som de ville i verksamheten. Ville vi rida fick vi ringa och kolla så att han inte var upptagen. Jag tror inte att vi betalade något alls för att ha honom där. Efter något år kände vi att det upplägget inte passade oss, och då flyttade vi honom till ett privatstall.

Anledningen till att jag ställer frågan är att jag fått erbjudande om att låna en häst av en gammal vän. Det är en tjänst åt båda hållen så att säga då min gamla vän har en häst för mycket som hon inte vill ha kvar, men heller inte sälja. Det kommer dock att bli ett litet pusslande med ekonomin i början och jag vill därför inte ha en häst på "heltid" själv med allt vad det innebär. Kommer dock att dela kostnaderna med min syster och ev. min mamma. Ska kolla upp med ridskolan i stan om det skulle kunna gå att ordna någon specialdeal och vill därför ha mer kött på benen i fråga om vad som är brukligt att betala.

Alltså, hade ni häst som ni inte själva fick bestämma om när ni skulle rida den själva? Är det nån vits då? :o

Ställ dig först frågan om hästen är lämplig som ridskolehäst. Det finns ingen anledning att ha hästen på lektioner om den är direkt olämplig.
Jag skulle heller aldrig låta hästen (oavsett häst) gå lektioner utan min närvaro, jag har varit med om ridlärare som inte håller sig till överenskommelsen utan använder hästen till helt andra saker än bestämt. Jag tror snarare att en delfodervärd eller medryttare är nåt för dig, men då bör du ju ha hästen själv ett tag och se om du hittar nåt lämpligt alternativ. Inom familjen verkar ju skitbra, då kan ni väl dela kostnaden på hälften?

För många år sedan, i starten av mitt hästägande lånade jag ut pållen på det viset. 2 dagar i veckan och 2 lektioner per kväll á 45 minuter, var värt hela månadsavgiften för ägaren. Så min häst stod gratis genom sitt eget arbete.

Alltså, hade ni häst som ni inte själva fick bestämma om när ni skulle rida den själva? Är det nån vits då? :o

Ställ dig först frågan om hästen är lämplig som ridskolehäst. Det finns ingen anledning att ha hästen på lektioner om den är direkt olämplig.
Jag skulle heller aldrig låta hästen (oavsett häst) gå lektioner utan min närvaro, jag har varit med om ridlärare som inte håller sig till överenskommelsen utan använder hästen till helt andra saker än bestämt. Jag tror snarare att en delfodervärd eller medryttare är nåt för dig, men då bör du ju ha hästen själv ett tag och se om du hittar nåt lämpligt alternativ. Inom familjen verkar ju skitbra, då kan ni väl dela kostnaden på hälften?

Ja, alltså det var första hästen, och vi hade honom där på det viset för att lära oss mer om hur det var att ha "egen häst", i lagom takt. Vi kunde inte alls mycket och var väldigt tacksamma för den hjälp vi fick. Såhär i efterhand kan man ju känna att vi blev rätt utnyttjade. :o

"Den nya hästen" skulle kunna gå med på lektioner där vuxna/ungdomsryttare rider, men kanske inte små barn då hon är ganska framåt. Men det kanske går att få med det i dealen, att hon går på lektioner med vuxna ryttare?

Jag har haft egna hästar tidigare, men sålde den sista för två år sedan och ridningen har sedan dess legat lite på is. För en vecka sedan började jag och syrran rida lektioner på ridskolan, och det var väl kul, men det ger inte alls lika mycket som att ha en "egen" häst. Har även varit medryttare, men det är samma sak där. Man vill ha något eget, bestämma själv.

Jag har haft alla mina hästar utom en med på ridskoleverksamhet. I mitt fall har mina hästar gått de lektioner jag själv hade, så jag har ju kunnat styra att de inte gått på lektioner där de inte passat.

Jag har även haft lektioner där inlånade privathästar gått med. Jag har då alltid följt önskemål ägarna haft, finns ingen anledning att inte göra det.
Men å andra sidan skulle jag inte använda mig av privathästar med "miljoner förbehåll" på mina lektioner. Är tex hästen nyss igångsatt och inte ska hoppa mer än ett par språng, då uppfyller jag det. Ska hästen tävla dressyr till helgen så tränar vi inte att lära eleverna galoppombyten osv. Såna önskemål tillgodoser jag alltid.
Men om det däremot kommer saker som "XX får inte rida min häst", "min häst ska jobbas si och så" som strider helt mot vad alla andra i gruppen gör och sådana saker, då använder jag inte hästen i fråga. Jag har omdöme att avgöra sådant själv, har ägaren så lågt förtroende för min kunskap är det bäst att jag inte använder hästen.

Numera har jag en kompis häst med när jag har lektioner. Hon har inga klagomål på mig.

Men det man ska tänka på tycker jag är att ha klara besked hur många lektioner och vilka dagar hästen ska gå. För att undvika att bli oense, hästägare och ridskola. Och om hästen blir sjuk och inte kan gå lektioner, vad händer då ekonomiskt sett?
Likaså ska man tänka på att det är rejält mkt mer slitage på hästens utrustning om den går på ridskola, även om ridskolan lär ut att vara rädd om utrustningen. Ibland bäst att ridskolan håller med tex sadel.

Hur mycket är det värt för ridskolan att ha en privatägd häst som går med på lektioner, tjänar hästen ihop till hela sitt uppehälle eller blir det endast små skillnader i stallhyra osv? Nu beror det såklart på hur många lektioner hästen går, men om vi säger att hon går två-tre dagar i veckan?

Är inte så sugen på att bli lurad igen, utan vill ha ett jämlikt utbyte så att säga.

Stallet där jag håller till har en bra deal. Om man som privatryttare låter sin häst gå en lektion i månaden, blir hyran 100 dollar billigare. Privathästarna används BARA till privatlektioner, och en privatlektion kostar 100 dollar för en timme. Om en häst används sex gånger en månad, betalar ägaren ingenting överhuvudtaget i stallhyra eftersom en månads hyra+foder = 600 dollar. Det fungerar jättebra. Eftersom vi har så bra tränare och så fint hästmaterial, och är så pass dyra, kommer bara folk som verkligen brinner för ridning. Det har blivit så att samma lektionsryttare rider samma privathäst i privatlektion varje vecka - så det blir nästan som att lektionsryttaren har en "egen" häst, och hästägaren behöver inte oroa sig över att hästen rids av tusen olika människor som alla rider på olika sätt. Privatägarna blir nöjda av att deras hästar rids för en bra tränare av en entusiastisk lektionsryttare, och brukar dela med sig av sina hästar på helgerna som tack för att lektionsryttaren mer eller mindre betalar deras stallhyra åt dem. Det är kanske en ovanlig situation men för alla oss i stallet så fungerar det jättebra, och alla är nöjda och glada - hästarna också, som får dubbelt så många morötter! :D

Kompisen får 800:-/månad i avdrag på stallhyran. Hästen går då 4-5 lektioner/vecka måndag, tisdag, onsdag och torsdag. Ägaren själv rider en av lektionerna. De dagar hästen går lektion behöver inte heller ägaren åka ut till stallet, personalen sköter hästen till 100%.

Vilket kalasdeal!
Tyvärr tror jag inte det funkar i Sverige med de lektionspriser vi har här.

Detta påminner mig om när jag köpte mina Islänningar för en massa år sedan.
Det var i Början av Mars och turridningarna hade precis börjat .
Vi hade en överenskommelse att dom skulle få låna mina hästar säsongen ut vid behov .
När säsongen började lida mot sitt slut i (mitt tycke) i slutet av Augusti, så kom det fram att deras säsong var ända in i December:eek:
Men då sa jag att dom fick gärna låna mina hästar, men då skulle jag ha betalningen, det blev ingen mer turridning för mina hästar !

Hej från hambo

men var ligger förtjänsten för den som har stallet och lektionerna om hästägaren får hela summan det kostar att rida en privatläktion på en privat häst?

men var ligger förtjänsten för den som har stallet och lektionerna om hästägaren får hela summan det kostar att rida en privatläktion på en privat häst?

Men då slipper väl ridskolan i fråga köpa in/betala för en ridskolehäst och den kostnaden blir ju gaaaaanska mkt dyrare skulle jag tro! :angel:

jag hade min gammla häst på en ridskola där drog dom 50 kr från hyran efter varje lektion hästen gick med på,100 kr om det var turridning.man bestämde själv hur många lektioner hästen skulle gå på och med vilken typ av gr,ville man inte att nybörjare skulle rid på hästen eller så,så respekterade dom det.

Hästägaren "får" inte ett öre: hästen betalar för sig själv. Just för privathäst/privatlektion ekvationen tjänar stallägaren ingenting, men det blir ofta så att privathäst-lektionsryttarna efter ett tag vill ut och tävla, och då blir det finfin reklam för stallet. "Jo vi har lektionsryttare som rider 1.20m hoppning och LA dressyr." Bra PR är ovärderligt i hennes ögon.

Stallägaren tjänar så klart på att hennes egna hästar (inköpta till att användas på lektioner) används i verksamheten. Dessutom ger hon många clinics och hyr ut ridhuset till diverse shower. Det går tydligen hur bra som helst att tjäna pengar i hästvärlden, så länge som man är bra på PR och har fina kontakter... jag får studera henne och lära mig! :)

Men då slipper väl ridskolan i fråga köpa in/betala för en ridskolehäst och den kostnaden blir ju gaaaaanska mkt dyrare skulle jag tro! :angel:

Du har helt rätt. Det skulle kosta hur mycket som helst att köpa in hästar av den kvaliten: allihopa är tävlingshästar som går klasser över genomsnittet. Det är en lite ovanlig ridskola med andra ord! Det fungerar dock jättebra och alla är glada och nöjda. För lektionsryttarna som rider privatlektion känns 100 dollar i timmen inte så dyrt med tanke på hästarnas höga utbildningsnivå. Stallägaren är jätteglad över att hennes mer avancerade lektionsryttare får tillfälle att fortsätta sin utbildning, och hästägarna är glada över att a) hyran sjunker/försvinner och b) deras pållar rids för duktig tränare med örnöga. Jag måste dock tillägga att det inte är lika dyrt med grupplektioner (största gruppen har tre personer... så det är inga stora grupper) även om det är klart mycket dyrare än någon annan klubb i närheten.

ok, men då är det alltså lektionsryttare som rider lektionshästar utöver det, inte bara tar privatlektioner alltså?

Ja precis. Stallägaren har ett tiotal hästar som går i vanlig lektionsverksamhet. Privathästarna används mest till mer avancerade elever som kanske har haft egen häst tidigare och tävlat mycket men nu inte har tid. Stallägarens lektionshästar är inte lika högt utbildade som privathästarna, men det behöver de ju inte vara heller för att barnen skall kunna lära sig rida lätt och sitta ner på rätt ben. Jag måste tillägga att grupperna är SMÅ (max tre personer per grupp) och att de vanliga lektionshästarna är jättefina och trevliga.

Det är ett ovanligt ställe men allting fungerar jättebra, stämningen är härlig och alla är nöjda - och stallägaren tjänar fina pengar. :)

*KL*

En liten undring som dök upp hos mig nu när jag läste tråden; Vad händer om det skulle uppstå en skada på hästen under en lektion då hästen är inlånad? Vem bekostar det och om det skulle bli så illa att konvalecensen blir lång, hur löser man det?

Jag är nog skitfjantig jag, men jag skulle aldrig våga låna ut min häst till en ridskola, vågar ju inte ens ha en medryttare. Ska hästen skada sig så vill jag inte att ngn annan sitter på den :o

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 229
Senast: Johanna1988
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var... 2
Svar
26
· Visningar
2 847
Senast: Derivata
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
23
· Visningar
2 753
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid... 2 3
Svar
52
· Visningar
5 944
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31