McFlurry

Trådstartare
Funderar på att måla lite glada budskap med akrylfärg på stenar i olika storlekar och lägga ut lite överallt i staden - är det lagligt?

Kanske lite konstig fråga men hade verkligen behövt ett svar :bow:
 
Sv: Lagligt?

Så länge du inte lägger stenarna så att folk kan skada sig (stora stenar på en cykelväg t.ex.) har jag svårt att tänka mig att du skulle kunna åtalas för något så länge dina texter inte innehåller några olagligheter.
 
Sv: Lagligt?

lägga ut lite överallt i staden
Låter som en kul grej, men bara tills en halvpackad helgfirare hivar den första stenen genom ett skyltfönster eller en bilruta. Då kommer idén att bli rejält ifrågasatt, oavsett om det är lagligt eller inte... :crazy:
Vill inte låta olyckskraxande, men jag tror det är ofrånkomligt att göra det. I många stadsmiljöer är lösa stenar (kullersten, cementplattor etc) eller andra föremål (brunnslock etc) i praktiken direkt inbjudan till puckon att använda dem för att förstöra saker. Vet inte varför, det bara är så... :cry:
 
Sv: Lagligt?

Låter som en kul grej, men bara tills en halvpackad helgfirare hivar den första stenen genom ett skyltfönster eller en bilruta. Då kommer idén att bli rejält ifrågasatt, oavsett om det är lagligt eller inte... :crazy:
Vill inte låta olyckskraxande, men jag tror det är ofrånkomligt att göra det. I många stadsmiljöer är lösa stenar (kullersten, cementplattor etc) eller andra föremål (brunnslock etc) i praktiken direkt inbjudan till puckon att använda dem för att förstöra saker. Vet inte varför, det bara är så... :cry:

Fast det är väl inte mitt fel om någon kastar en sten genom en fönsterruta, bara för att jag målat lite på den? Eller?
 
Sv: Lagligt?

Så länge du inte lägger stenarna så att folk kan skada sig (stora stenar på en cykelväg t.ex.) har jag svårt att tänka mig att du skulle kunna åtalas för något så länge dina texter inte innehåller några olagligheter.

Nej jag ska sprida glada budskap :idea:
 
Sv: Lagligt?

Fast det är väl inte mitt fel om någon kastar en sten genom en fönsterruta, bara för att jag målat lite på den? Eller?
Om sambandet mellan tillgänglig sten (motsv) och utförd skadegörelse är så tydligt som jag menar, så är det väl ingen tvekan om att du skulle ha del i den moraliska - om än inte juridiska - skulden?
Om du skulle placera ut sprayflaskor med färg skulle det inte heller vara ditt fel när klotterungar sprayar på husfasader, men det vore inte heller någon lyckad idé. :crazy:

Som sagt, jag vill inte vara nån glädjedödare och jag tycker att idén är jättekul. Jag skulle absolut uppskatta det i stadsmiljön, om stenarna fick ligga kvar. Men om man tänker ett steg längre så är det nog inte helt lyckat - och så långt menar jag att man faktiskt behöver tänka. Jag är rätt övertygad om att stenarna faktiskt skulle användas till skadegörelse eller som tillhyggen om de fanns i centrum av någon av de städer jag känner till väl. Men kanske om stenarna är så tunga att de inte kan användas till skadegörelse? Uppåt >50 kg? Litet bökigare att placera ut dem, men med en säckkärra framåt småtimmarna...? :)
 
Sv: Lagligt?

kolla upp lagen om nedskräpning och faligt avfall först. har tyvärr min lagtext nerpackad i en låda i garaget så jag kan inte hjälpa dig med det.
 
Sv: Lagligt?

Jag tror att det regleras av de lokala ordningsföreskrifterna, om det regleras alls. Så du får kika där. Det är ju lite vagt vad som räknas som nedskräpning och inte. Somliga skulle kanske hävda att t.ex. guerilla gardening är nedskräpning.

Det sagt, så skulle jag ändå vilja säga att det verkar lite mesigt att bry sig om om det är olagligt eller inte. ;)
 
Sv: Lagligt?

+ Philosophia

Det ska göras i ett skolarbete så vill faktiskt inte göra ett arbete om något olagligt där! Skulle det endast varit av privat anledning hade jag inte brytt mig :p
 
Sv: Lagligt?

ja där står det ju i MB 15:30 " Ingen får skräpa ned utomhus på en plats som allmänheten har tillträde eller insyn till. " hur vagt som helst alltså. säkrast är nog att ringa kommunen och fråga.
 
Sv: Lagligt?

Om sambandet mellan tillgänglig sten (motsv) och utförd skadegörelse är så tydligt som jag menar, så är det väl ingen tvekan om att du skulle ha del i den moraliska - om än inte juridiska - skulden?
Om du skulle placera ut sprayflaskor med färg skulle det inte heller vara ditt fel när klotterungar sprayar på husfasader, men det vore inte heller någon lyckad idé. :crazy:

Som sagt, jag vill inte vara nån glädjedödare och jag tycker att idén är jättekul. Jag skulle absolut uppskatta det i stadsmiljön, om stenarna fick ligga kvar. Men om man tänker ett steg längre så är det nog inte helt lyckat - och så långt menar jag att man faktiskt behöver tänka. Jag är rätt övertygad om att stenarna faktiskt skulle användas till skadegörelse eller som tillhyggen om de fanns i centrum av någon av de städer jag känner till väl. Men kanske om stenarna är så tunga att de inte kan användas till skadegörelse? Uppåt >50 kg? Litet bökigare att placera ut dem, men med en säckkärra framåt småtimmarna...? :)

Fast ska man dra det där till sin spets så är det även vansinne att kasta brännbart i offentliga papperskorgar med tanke på alla bränder som börjar just i papperskorgar.

TS
Jag tycker det är en kul idé, har svårt att tro att nån skulle protestera men du kan alltid ringa kommunen och höra efter.

Själv har jag många gånger funderat på att i jultid pynta en i skogen slumpvald gran med glitter, kulor och även paket. Mest för att jag själv skulle tycka det vore så skoj att hitta en fullbordad julgran mitt ute i skogen. För att dra det hela snäppet längre så skulle man välja en gran i närheten av en populär promenadstig eller ett skidspår och installera en rörelsekamera som tar bilder på alla förbipasserande :idea:
 
Sv: Lagligt?

Tja, det skulle väl inte vara mer olagligt än det som stickgerillor gör. Eller det som Michael Reuter gjorde med sina omgjorda trafikskyltar osv.

Antagligen finns det paragrafer som stämplar detta som olagligt på ngt sätt. Nedskräpning kanske?

Men sannolikheten att du skulle åka dit verkar minimal.

Jag tycker idén är kul. Hejja!
 
Sv: Lagligt?

Tja, det skulle väl inte vara mer olagligt än det som stickgerillor gör.

Jag tänkte också på de där som stickar fina strumpor till lyktstolpar och sånt. Väldigt trevligt, tycker jag.

Jag gillar öht när folk gör konstverk i städerna, nästan särskilt när de som gör konstverken inte är konstnärer "på riktigt".

Nu kan man ju inte skada sig på de där stickningarna, men lägger man de målade stenarna med lite omsorg, kan man inte skada sig på dem heller.

Att någon tex kastar dem genom ett skyltfönster kan väl inte TS göras ansvarig för? Det är ju inte heller tex mitt fel om någon stjäl min cykel och sen kastar den genom ett stort skyltfönster.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 988
Senast: tuaphua
·
Gravid - 1år Hur har ni mått efter skrapning? Skrapning kan ju utföras av olika anledningar. När jag försöker läsa om andras erfarenheter efteråt...
Svar
2
· Visningar
607
Senast: julgrisen
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 958
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det var skitnervöst att åka dit. Det var inte så jättelångt bort, men åt ett håll dit jag inte brukar åka. Tog en alimemazin. Hur som...
Svar
4
· Visningar
1 000
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp