Lägger tungan över bettet ibland.

Lizans

Trådstartare
Funderar på om jag kan få hjälp att tänka omkring vad jag kan göra åt att min häst några få gånger (kanske totalt 6-7 i sitt liv, men 4-5 av dessa på senare tid) lagt tungan över bettet. Det är ju inget beteende jag vill ha befäst, vad göra? Det har skett på olika bett och i olika situationer. Känns lite som att hon upptäckt att man får paus från jobbigt jobb då.
Tips? Och jag vill rida med bett och jag vill rida med för tävling godkända bett:)
 
Min veterinär/tandläkare pratade om bettlyftare, då min häst lägger tungan över bettet direkt om hon kan. Jag har dock hittat en balansgång hur jag får henne att inte lägga över tungan. Började med att ha ut tandläkare som hjälpte till med rätt bett, sen har jag provat lite olika, vart i munnen bettet ska vara för att det ska vara bra både för häst och ryttare, hur löst jag kan spänna remmarna utan att tungan åker över osv.
 
Min häst lade över tungan i början hos mig. Nu har han helt slutat. Jag är inte helt säker på exakt orsak men misstankarna är min egen hand, dålig Sadel och det jag lutar mest åt: stress.

Min häst blev lugnare i hela ridningen när jag tog bort aschengrimma och martingal som han gick med innan han kom till mig. Han vill kunna röra på sina käkar och lyckades pilla över tungan trots aschengrimma oavsett.

Även efter att ha slutat lägga över tungan var han aldrig helt nöjd med tredelat. Nu går han på Bombers barrel.

Summa summarum, jag tror inte på att stoppa problemet mekaniskt utan mentalt samt rannsaka hela situationen efter fel, stora som små, som kan vara orsak.
 
Min häst lade över tungan i början hos mig. Nu har han helt slutat. Jag är inte helt säker på exakt orsak men misstankarna är min egen hand, dålig Sadel och det jag lutar mest åt: stress.

Min häst blev lugnare i hela ridningen när jag tog bort aschengrimma och martingal som han gick med innan han kom till mig. Han vill kunna röra på sina käkar och lyckades pilla över tungan trots aschengrimma oavsett.

Även efter att ha slutat lägga över tungan var han aldrig helt nöjd med tredelat. Nu går han på Bombers barrel.

Summa summarum, jag tror inte på att stoppa problemet mekaniskt utan mentalt samt rannsaka hela situationen efter fel, stora som små, som kan vara orsak.

Tack för svar!

Jag tror också på så lite döljande av problemet som möjligt. Rider på engelsk nosgrimma (ej hårt spänd) och utan hjälptyglar. Dock på tredelat (testat rakt men det gillar hon inte alls) av olika varianter. Är ditt bett tvådelat? Fasta/rörliga ringar?

Handen kan ju alltid bli bättre men tror faktiskt inte det är där det sitter.
 
Vår ponny är väldigt noga med hur saker är, han gillar INTE tredelade, men det raka är liksom lite för stumt också. Tillslut hittade vi ett på Hööks som är rakt fast i tre delar. Det kan böja och röra sig lite, men inte vika sig. DET gillar han!
Skulle tippa på att han skulle gilla de tvådelade med lock up från Bombers också, men de är så jäkla dyra :o

Förut fick vi hålla på med bettlyftare osv, men så snart han tyckte att det blev obehagligt så slängde han över tungan. Så gör han inte med detta.
Han kan också lägga över tungan om han tycker att det blir för mycket tryck i bettet, typ om någon tränare försöker "ta igenom" något. Han vill inte bli tagen igenom något..

Unga kallblodet jag hade la över tungan i början för att han var ovan. Där hjälpte det fint med att använda remontnosgrimma en period, sedan kunde man rida utan nosgrimma och han la inte över tungan ändå.
 
Oavsett måste man såklart kolla att bettet inte ligger dåligt i munnen eller att de har någon tand i vägen.
 
Jag kan ju bara relatera till egen häst där bettlyft löste alla problem med tungan över bettet. Han vill helt enkelt inte ha tryck på tungan. Dock rakt bett då tredelade och tvådelade fungerar utan bettlyft men han vill hellre ha rakt med bettlyft än tredelat utan.

Viktigt att veta är dock att han var kollad i munnen.
 
Jag kan ju bara relatera till egen häst där bettlyft löste alla problem med tungan över bettet. Han vill helt enkelt inte ha tryck på tungan. Dock rakt bett då tredelade och tvådelade fungerar utan bettlyft men han vill hellre ha rakt med bettlyft än tredelat utan.

Viktigt att veta är dock att han var kollad i munnen.
Har du testat ett sånt ledat med lock up?
 
Kompisens la tungan över bettet när han hade hakar, tandkoll och åtgärd så var problemet borta.

Min orutinerade unghäst lägger tungan över när hon hade det ett cm för långa tredelade bettet. Det ser ut att ligga jättefint men blir för mycket att greja med. Tänder Kollas regelbundet.

Jag hade def börjat med att kolla tänderna.
 
Är ditt bett tvådelat? Fasta/rörliga ringar?

Rakt blev för stumt för min, han gick ok på det men stängde inte munnen ordentligt. Bombers barrel är tredelat fast det låser sig, det är ett "roterande" bett så det är rörligt men viker sig inte över tungan. Precis som det från hööks som beskrivs i ett annat inlägg men bombers bettet är lite mer krökt när det låser, det från hööks är rakare.

Mitt bett är ett Eggbett eftersom hästen har så tjocka kinder så jag vill inte riskera att han nyps. Kinderna är också anledning till att detta låsta bett är så bra, då kan han ha det lite längre för att skona läpparna utan att lederna viker sig över lanerna.

Jag valde mellan tvådelat lock up och detta, valde barrel eftersom det blir helt slätt över tungan, ingen led som ger punkttryck.

Jag tömkör med ett sprenger duo och bettlyftare.

Jag kan också tillägga att mitt tredelade som han hade när han kom och som inte fungerade också är sprenger så dyra märken löser inte alla problem. Anledningen att det blev Bombers på det nya är för att de går att beställa smalare och att det från hööks har kopparinlägg vilket jag undviker.
 
Har du testat ett sånt ledat med lock up?

Jag kommer nog testa det någon gång men samtidigt känns det liksom onödigt. Jag är av den åsikten att om en häst trivs med sitt bett på bästa sätt så är det ett milt bett oavsett vad andra tycker och tror och bett har man ju i miljoner ändå. ;)
 
Jag kommer nog testa det någon gång men samtidigt känns det liksom onödigt. Jag är av den åsikten att om en häst trivs med sitt bett på bästa sätt så är det ett milt bett oavsett vad andra tycker och tror och bett har man ju i miljoner ändå. ;)
Ja, jag var bara nyfiken. Min tycker att det är ok med det raka, men jämfört med det "halvledade" så är det halvledade mycket bättre :)
 
Ja, jag var bara nyfiken. Min tycker att det är ok med det raka, men jämfört med det "halvledade" så är det halvledade mycket bättre :)

Jag förstod att du bara var nyfiken.
Vi testar gärna olika bett och olika funktioner och byter rätt ofta för att hålla mun och tänder glada, så frågan är inte fel tycker jag.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 355
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 644
Senast: fixi
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
13 973
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp