lägger sig på bettet

jenny82

Trådstartare
Min 4-åriga kille går inte att kontrollera ibland, oftast är det när jag rider honom i paddocken.
Han tar tag i bettet o bara går o lyssnar inte alls på mig, det spelar ingen roll hur mjuk eller hård jag är i handen.
På rakt spår går det ganska bra, rider jag sen på volt så lägger han sig på bettet.
Jag har provat 2-delat bett, 3-delat eggbett o vanligt 3-delat, ingen skillnad.
Att ta en förhållning på honom går inte för han lyssnar inte.
Han har lätt gått i form förut o lyssnat i munnen men gör inte det längre.
Vad är det för fel på honom? Det känns som det bara blir värre oxå.

Måste tillägga att hans tänder raspades i juni, innan det var han mycket bättre i munnen. Kan tandläkaren ha gjort nåt fel i hans mun?
Hans sadel ligger bra på honom med.
Nån med råd?

/Jenny
 
Sv: lägger sig på bettet

Har han vuxit ur sadeln? I vilken form rids han?
Försök att inte ge honom så mkt stöd på bettet-rör vb på fingrarna lätta ur- framåt / uppåt.
Rid massor med igångsättningar o var noga med att vara lätt i handen då-alltid.
Lyssnar han inte- förtydliga med att sakta av -lätta o klappa o sen fram igen o försök igen.
Gör avbrott- fram igen , snabba tempoväxlingar o bara en kram när du ska minska 4 språng fram- 4tillbaka osv..
Så får du honom med dig. när det händer saker o ting.
Om han sen känns fin stilla hand.
Skritta på lång tygel ofta.ett halvt varv kan räcka.
 
Sv: lägger sig på bettet

Hejsan!
Jag tycker att du skall läsa "Dressyr med Kyra", Det tror jag kommer att hjälpa dig jätte mycket!
Läs igenom och ta åt dig! ;)
 
Sv: lägger sig på bettet

Jättebra svar av Axel.
Men har du tänkt pa att han kanske har vuxit under sommaren och att kroppen är i obalans just nu.
Ha talamod och fortsätt att jobba utan stress och kräv inte mer än du känner att han orkar och klarar för tillfället.
Har själv haft samma problem till och fran med växande unghästar och det har alltid slutat bra.
Talamod alltsa!
 
Sv: lägger sig på bettet

Tack för svaren!

Jo han har säkert växt lite under sommaren.
Men ni tror inte att det kan bero på raspningen då eftersom att han inte var sån här innan:confused:

Ska rida för instruktör om 1 vecka, får se vad hon säger om det då...
Ska oxå be henne kolla extra noga på om sadeln ligger som den ska.

Dressyr med Kyra..ja den boken har jag faktiskt hemma, ska ta o bläddra lite i den ;)
 
Sv: lägger sig på bettet

Brukar man raspa mjölktänder?
De andra nya tänderna borde väl inte behöva raspas ännu:confused:
Vad vet jag:crazy:
 
Sv: lägger sig på bettet

axel skrev:
Brukar man raspa mjölktänder?
De andra nya tänderna borde väl inte behöva raspas ännu:confused:
Vad vet jag:crazy:

Ingen aning
Tandläkaren skulle raspa många hästar i stallet den dagen så jag tänkte att han lika gjärna kunde kolla min häst i munnen med o tandläkaren sa att han hade vassa tänder både uppe o nere så då raspade han min med...jag antar att tandläkaren visste vad han gjorde men jag tycker fortfarande att det är konstigt att min häst slutade att lyssna i munnen efter det:cool:
 
Sv: lägger sig på bettet

Ser du skillnad på hur han äter?
En häst behöver vara lite vass för att kunna tugga.
Betet klarar de av ändå, men hö krävs det lite mer att kunna krossa
 
Sv: lägger sig på bettet

Nej jag har inte tänkt på hur han äter...men jag ska kolla det imorrn när jag är i stallet...menar du om jag ser skillnad på hur han tuggar kraftfodret o grovfodret?
 

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 269
Senast: JohannaB
·
Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
1 237
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 395

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp