LÄgger HÄsten Fel!!!

my2004

Trådstartare
Jag är urdålig på taxeringen, alla säjer att det kommer om ett par tusen språng, men ärligt, hur tänker jag och gör jag?
Det är så j-a läskigt att komma fel hela tiden...

Sv: LÄgger HÄsten Fel!!!

använd hjälpbommar tills du lär dig känna hästens rytm och steglängd och så att du inte kommer fel. och nöt. ett par tusen språng är en underdrift

Hoppa låga hinder, då gör det inte så mkt om allt inte blir perfekt.
Se till att rida i en bra stark galopp, rid hästen mellan skänkel och hinder sas och försök inte måtta, utan var lite iskall och låt hindret komma till dig.
Och viktigast av allt - ha hjälp av en bra tränare!

Öva mycket med bommar på marken, det lär dig känna hur du ska reglera galoppen, och det bästa är att det kan göras lite varje dag utan att slita på hästen..

hoppa på låga höjder, träna hur mkt som helst på att länga/korta galoppen, och rid på bommar. det kommer naturligt.

Är hästen själv inte värdlöst dålig på att taxera så låt den vara ifred om det är så att du stjälper mer än du hjälper... Ha en bra galopp och hitta fina framåtavstånd (alltså knixa inte med handen utan sitt still och våga vänta)... Då kommer du få in känslan, jag är av den åsikten att man kan inte sitta å tänka att "nu ska jag hitta ett bra läge" för då börjar man bara backa/rida iväg... Dessutom är det ultimata att hästen klarar det där bra själv, det gör dem inte om man håller på å lägger dem hela tiden, spec. inte om man inte gör det perfekt ;)

Det beror ju också på vad man har tänkt hoppa för höjder. Kommer man över 1.20 känns det inte sååå roligt om man inte klarar att lägga hästen rätt utan bara litar på att den ska fixa allt.

Jo, naturligtvis. Jag menar inte att man bara ska sitta och åka och koncentrera sig på att ha en bra galopp, men att sitta och måtta på varje hinder om man inte ens klarar av att göra det bra känns inte som någon bra idé.

Och jag antog (antar) att trådens grundare inte har för avsikt att öva in sin avståndsbedömning på några jättehöjder utan bibehåller sin sinnesnärvaro och håller sig på lägre hinder.

Har haft problem med det och har fortfarande ibland lite svårt för avstånd. Min tränare sa alltid att ha bra galopp och var färdig i god tid innan hindret. Men vad är en bra galopp? Det hjälpte mig mycket att tänka på att om man helst ska ha 5 växlar i galoppen så är en bra galopp när man ligger i 3ans växel. Då kan man både korta och länga om så behövs. Föredrar att behöva länge lite men det får ju inte bli idiot tidiga avhopp heller. När jag verkligen koncentrear mig på att ha en bra galopp i god tid så brukar avståndet blir rätt av själv. Man får prova lite olika tips och se vad som funkar för dig. Fick också höra att man skulle öva på bommar på marken men har man inte bra galopp så blir inte det heller bra. För mig hänger allt på galoppen.

Jag håller med de andra - träna mycket bommar och låga hinder, så du lär dig att känna rytmen. Tänk hela tiden på att "låta hindren komma till dig", så att du varken trycker av hästen, eller att den kommer för nära inpå hindren, då hästen kan stanna eller riva. För att moteverka detta krävs en bra galopp med tryck i - dock inte förr snabb så hästen blir lång, stark och flack. Du kan även träna på att räkna galoppsprång innan hindren, så att du lär dig att känna när hästen kommer att hoppa av med en bra avsprångspunkt.
Det är just detta som är så otroligt svårt med hoppning; att lägga hästarna rätt på hindren. Det är en konst. Däremot finns det inget härligare än att få en perfekt avsprångspunkt, och flyga över hindret. Då känns det lekande lätt, men det krävs träning.

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
810
Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
7 8 9
Svar
174
· Visningar
6 877
Senast: BernT
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 209
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Jag har börjat vakna tidigt (ofta mellan 4 och 5) på morgonen, av att jag mår illa och/eller är hungrig. Det är så pass att jag inte kan...
2
Svar
27
· Visningar
1 312
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar