Lägga mkt pengar på boende, lägenhet med trädgård?

kossankaj

Trådstartare
Jag har hittat en lägenhet med trädgård till, eller ja ganska stor uteplats iaf=)
Den är dock dyrare än vad jag tänkt mig, runt en tusenlapp mer i månaden.
Den är också lite större, och uteplats gör ju såå mycket på sommaren:)

Hur resonerar ni angående boende?
Är det värt att lägga mycket pengar på?;)
 
Sv: Lägga mkt pengar på boende, lägenhet med trädgård?

Du nämner inga siffror, hur stor hyran faktiskt är och hur mycket du får kvar per månad. Är det en lägenhet i Sveg eller Stockholm? Bara du kan veta om du får in de där tusen extra kronorna i din budget :) Funkar det ekonomiskt så tycker jag absolut du ska ta den! Du verkar sugen och att få luft när man bor i lägenhet är guld värt.
 
Sv: Lägga mkt pengar på boende, lägenhet med trädgård?

Är det hyran som är högre eller är nåt lån inblandat?
12 000 per år
120 000 på 10 år
240 000 på 20 år osv. Jag vill inte lägga ner mer än nödvändigt på boende, när jag ändå är ute mycket i stallet.
 
Sv: Lägga mkt pengar på boende, lägenhet med trädgård?

Jag resonerar som så att jag måste bo bra för att må bra. Jag kan inte trängas för mycket, jag vill inte ha det stökigt, jag vill ha frihet med mitt boende, det ska inte begränsa mig.

Uteplats låter underbart i en central lägenhet.
 
Sv: Lägga mkt pengar på boende, lägenhet med trädgård?

Ja jag känner samma, jag är hemma ganska mycket på fritiden så att säga, och skulle verkligen trivas med en uteplats till nästa sommar:)
Är dock att det blir en ganska mycket dyrare hyra än vad jag har nu.

Men borde vara värt det.
 
Sv: Lägga mkt pengar på boende, lägenhet med trädgård?

Du nämner inga siffror, hur stor hyran faktiskt är och hur mycket du får kvar per månad. Är det en lägenhet i Sveg eller Stockholm? Bara du kan veta om du får in de där tusen extra kronorna i din budget :) Funkar det ekonomiskt så tycker jag absolut du ska ta den! Du verkar sugen och att få luft när man bor i lägenhet är guld värt.

Jag bor i en liten stad:)
Ja ekonomiskt klarar jag det, funderar mer på om det är värt att lägga ut en stor hyra på hyresrätt, kommer spara in på något annat då.

Har bara csn nu:)
 
Sv: Lägga mkt pengar på boende, lägenhet med trädgård?

Man ska aldrig bosätta sig så att ekonomin blir tight dock. Det är inte kul att bara bo och äta upp sina pengar, man vill gärna ha råd att göra saker också.

För mig är det viktigt att resa, att kunna gå på bio, att kunna gå ut och festa, att köpa massor med kräftor till kräftskivorna som kommer igång nu och sådär. :) Då vill jag inte bo upp alla mina pengar.
 
Sv: Lägga mkt pengar på boende, lägenhet med trädgård?

Är det hyran som är högre eller är nåt lån inblandat?
12 000 per år
120 000 på 10 år
240 000 på 20 år osv. Jag vill inte lägga ner mer än nödvändigt på boende, när jag ändå är ute mycket i stallet.

Det är en hyresrätt, så får inga pengar tillbaka så att säga:)
Frågan var emst bara om det är värt att lägga mycket pengar på bra boende, eller bo billgare i helt okej boende, när man inte har så stor inkomst=)
 
Sv: Lägga mkt pengar på boende, lägenhet med trädgård?

Jag hade en varmhyra på 6000kr när jag hyrde ett hus med stoor trädgård och altan. Tyckte det var otroligt skönt att ha så stort helt själv. Men det var lite för dyrt för mig, då fick jag ut c:a 13 000 i månaden, så det var nästan 50% av min inkomst på boende.

Jag flyttade och hyr en lägenhet i nedervåningen på ett hus (får nyttja hela trädgåden + en uteplats). Jag betalar nu 2500kr i varmhyra och får ut c:a 16 000kr i månaden som minst (men oftast runt 20 000kr), det blir ca 15% av inkomsten på boendet och det känns bättre.

Jag tycker dock jag bor lite för litet, men det är nog för jag är van vid att ha det stort och luftigt. Sparar för att flytta lite centralare och större och kan då tänka mig en hyra på runt 4000kr. Om det blir bostadsrätt kan jag tänka mig lån och ränta utöver dessa 4000kr.
 
Sv: Lägga mkt pengar på boende, lägenhet med trädgård?

Ohh.. nu när det är så varmt är man ju absolut sugen på härliga grillkvällar och uteplatser. Ta det lugnt och fundera ett tag på vad du vill egentligen. 1000 kr i månaden är ju 12000 kr/år = semesterresa . Men grillkvällar kan ju vara ovärderligt :D
 
Sv: Lägga mkt pengar på boende, lägenhet med trädgård?

Jag betalar 5500kr vilket är mer än halva inkomsten nu när jag går på a-kassa, men det är ju en så kort period så det får gå :)
Men jag har uteplats fram och bak, har fått lov att hägna in baksidan och det är verkligen mitt eget så sett.
Plus alla underbara grannar som finns här :)
Men jag värderar det högt eftersom mina grannar är min familj här så :)
Och snart ska jag nog börja jobba igen som det ser ut :)
 
Sv: Lägga mkt pengar på boende, lägenhet med trädgård?

Vi betalar en massa pengar för vår lägenhet. Det är en stor fräsch trea i tre plan med takterrass, och hyfsat centralt läge. Mer än halva min inkomst går åt, och min sambos också.

Dock, efter att båda ha levt i skokartonger, märkliga kollektiv, korridorer, mögel, studenter, drogfester, hemska kvarter, kallt och jävligt osv, ända sedan vi flyttade hemifrån för lite drygt tio år sedan kände vi när vi kollade på den här lägenheten att det var värt det. Jävligt värt det.


När det inte är värt det flyttar vi till något annat. Det är det som är grejen med hyresrätt - packa och dra när det passar! :D
 
Sv: Lägga mkt pengar på boende, lägenhet med trädgård?

*kl*

Handla inte "nästan". Det blir inget bra då.

Du kommer bara att sukta åt det dyrare o ångra att du inte lade mer pengar på den varan du önskar..o vips blir det dyrare i längden.
 
Sv: Lägga mkt pengar på boende, lägenhet med trädgård?

Jag bor i en liten stad:)
Ja ekonomiskt klarar jag det, funderar mer på om det är värt att lägga ut en stor hyra på hyresrätt, kommer spara in på något annat då.

Har bara csn nu:)

Om du lever på lån och kan spara in en tusenlapp i månaden så hade jag tyckt det var bättre att dra ner på lånet. Om du bara har bidragsdelen + ev. liten lön eller sparade pengar så är det mer en prioriteringssak kan jag tycka.
Givetvis spelar trivseln in också men så länge nuvarande lägenheten känns ok så hade jag prioriterat kostnaden som student.
 
Sv: Lägga mkt pengar på boende, lägenhet med trädgård?

När vi bodde i Malmö insåg vi att för att få det vi ville fick vi betala stora pengar för det. Efter ett tag tröttnade vi på att en stor del av inkomsten gick till boendet, jag blev sjuk i höstas tex och fick superpanik över att inte få ut min vanliga lön. Så nu har vi flyttat igen, betalar 1/3 av det vi betalade för hyresrätten i stan för vår bostadsrätt.
 
Sv: Lägga mkt pengar på boende, lägenhet med trädgård?

För mig betyder boendekvaliten mycket. Men när jag var ung, fattig student som i princip aldrig var hemma så prioriterade jag billig hyra och att det låg näta universitetet. Så frågan är var du är någonstans i livet?
 
Sv: Lägga mkt pengar på boende, lägenhet med trädgård?

Det mesta handlar ju om vad som är viktigt för dig. Hur bor du idag? Funkar det? Hur gärna vill du ha uteplatsen? Är det ett måste för att må bra eller är det mest krydda på moset?

Jag själv hade en period när jag studerade då nästan halva min månadsinkomst gick till mitt boende. Jag hade bott i 12-rumskorridor i två år och var galet trött på det. Jag blev erbjuden en tvårumslägenhet. Den var dyr men jag tog den. Det var långt ifrån mitt drömboende men det var min chans att komma bort från korridor och jag behövde det.

Jag har också haft en period, när jag var klar med studierna och börjat jobba, då ca 40 % av min disponibla inkomst gick till boendet. Det var en fantastiskt fin lägenhet, stor och väldigt lyxig, men jag kunde inte rättfärdiga att lägga så mycket pengar på boendet då jag egentligen bara var ute efter en lagom stor hyfsat fräsch lägenhet. Jag flyttade efter ett halvår, till en lägenhet som jag trivdes mycket bättre med, och halverade nästan min boendekostnad.
 
Sv: Lägga mkt pengar på boende, lägenhet med trädgård?

Känner du att du har råd med det så kör. Har du inte råd, låt bli. Jag gillar inte att vända på kronorna därför ser jag till att ha ett relativt billigt boende.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Funderade först på att ställa frågan i trädgårds tråden men tänkte det blir smidigare med en egen liten tråd ☺️ Jag har ett litet...
2
Svar
26
· Visningar
1 201
Senast: tanten
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 741
Senast: kolblakkur
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 052
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 759
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp