Lägga klickgolv - är det svårt??

1) Vad behöver jag för sorts såg?
Kapa, vilket du behöver göra varje längd, gör du lätt med en vanlig fogsvans efter att du ritat med vinkelhake. Kapsnitten är ju inte superkritiska om du skall sätta golvlister ovanför. En ger/kap cirkelsåg underlättar stort om det är mycket som skall läggas, men den dammar också mer. Har du ingen redan så behöver du inte köpa en just för detta.
För tillpassningar som elementrör och liknande är det guld med en elektrisk sticksåg.
2) Om jag mäter rummet och får det till, säg, 9 kvadratmeter hur mycket "extra" måste jag då köpa för att vara säker på att golvet ska räcka?
Köp så att du har kanske 5-6 längder mer än du behöver, ytan som behövs kan du uppskatta väldigt exakt men det är sannolikt att du kommer att såga fel några gånger eller knäcka någon klickfog.
 
Extremt många rum är fyrkantiga. Du kanske menar kvadratiskt?
Men oavsett, 15% är rätt mycket overkill på större golv.
Nej, jag menar ett fyrkantigt rum utan udda vinklar eller in/utbyggnader.

15% är vad många golvförsäljare rekommenderar som extra, speciellt om man som TS är ovan. Då har man dessutom några plankor i reserv om något skulle hända och man behöver ersätta enstaka bitar.
 
Ett par frågor till:

1) Vad behöver jag för sorts såg?

2) Om jag mäter rummet och får det till, säg, 9 kvadratmeter hur mycket "extra" måste jag då köpa för att vara säker på att golvet ska räcka? Jag brukar vara bra på att överdriva. Jag köpte t.ex. tre spannar färg sist, och klarade mig på en........:angel: Men det hade varit skönt att inte släpa hem hur mycket extra golv som helst. Samtidigt har jag ca 6 mil till affären, så det är lite trist om det jag köper inte räcker.......
Det brukar var runt 3 kvm i ett paket så köp 4 paket.
Då bör du klara dig
 

Liknande trådar

Hemmet I mars ska jag flytta från ma hoodz i förorten in till en lite större etta mitt i smeten inne i stan. Eller i alla fall närmare smeten...
2
Svar
31
· Visningar
13 892
Senast: Stereo
·
Hemmet Just nu är svordomarna många över de tidigare hyresgästerna som bodde i min lägenhet, eftersom de valde att lägga över ett svart...
Svar
3
· Visningar
6 267
Senast: Manji
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 376
Senast: cherie
·
Hemmet Jag har egentligen ett rätt fint trägolv i den gamla delen av huset. Ett trägolv jag gärna bevarar. Men i farstun så har en golvplanka...
Svar
14
· Visningar
7 657
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp