Lägga klickgolv - är det svårt??

bettysmatte

Trådstartare
Blev lite sugen på att lägga ett nytt golv i köket. Just nu ligger det en gammal plastmatta där, och under den ytterligare en gammal (klistrad) plastmatta. Jo, jag har "pillat" lite i ett hörn :) . Förmodligen finns det ett trägolv under allt detta, men jag har verkligen ingen aning om hur det ser ut.

Jag googlade och hittade en bra sida hos Bolist som visade hur man gör, steg för steg. Det verkade hyfsat enkelt att lägga ett klickgolv, men är det det i verkligheten? Vad säger ni som har gjort det? Jag förmodar att jag skulle plocka bort den lösa plastmattan och lägga klickgolvet ovanpå den fastlimmade mattan. Känns onödigt att dra bort den? Men jag kommer absolut att försöka dra upp den såpass i något hörn så jag kan få mig en titt på trägolvet som borde finnas under :) .......
 
Jag hade definitivt försökt ta fram det gamla golvet.
Mvh hatar klickgolv 😅
Men, nä, de kan ju vara riktigt fina :) !
Jag är nyfiken på hur det gamla trägolvet ser ut, men det finns kanske en anledning till att förre ägarna slipade och lackade trägolvet i vardagsrummet men lade in en plastmatta i köket........ O_o
 
Klickgolv är jättesimpelt. Men jag hade valt att lägga ett "isoleringslager" mellan plastgolvet och klickgolvet. Det är en tunn matta av typ hårt skumgummi som jämnar ut små ojämnheter som annars kan gå igenom till klickgolvet.
 
Blev lite sugen på att lägga ett nytt golv i köket. Just nu ligger det en gammal plastmatta där, och under den ytterligare en gammal (klistrad) plastmatta. Jo, jag har "pillat" lite i ett hörn :) . Förmodligen finns det ett trägolv under allt detta, men jag har verkligen ingen aning om hur det ser ut.

Jag googlade och hittade en bra sida hos Bolist som visade hur man gör, steg för steg. Det verkade hyfsat enkelt att lägga ett klickgolv, men är det det i verkligheten? Vad säger ni som har gjort det? Jag förmodar att jag skulle plocka bort den lösa plastmattan och lägga klickgolvet ovanpå den fastlimmade mattan. Känns onödigt att dra bort den? Men jag kommer absolut att försöka dra upp den såpass i något hörn så jag kan få mig en titt på trägolvet som borde finnas under :) .......
Det är enkelt att lägga klickgolv, men välj inte det billigaste. Att ta fram ett gammalt trägolv kan vara mycket jobb och risken är att det ändå inte blir bra. Ungarnas rum hade vi en sån fundering men där hade de tidigare ägarna spikat masonit, en spik var tioende kvadratcentimeter. :crazy: Så vi rev bort, tog bort spiken och la sen en foam och klickgolv uppe på. Vi la båda rummen på en dag. Fördelen var att de var rätt kvadratiska och inga konstigheter. Köket som vi också la klickgolv i tog två dagar med mycket vinklar och vrår och andra problemområden. ;)
 
Jatte latt att lagga klick golv. Jag studerade sonen nar han la i sitt 300 kvadratmeter hus och var klar pa ett naffs. :p
Om det vore jag skulle jag ta bort bada plast mattorna och se hur tragolvet ser ut ... sa jag kunde valja mellan att fixa ursprunget eller lagga in klick golv.
 
Jag har skitit fram trägolv här under helgen! 😊 En del påstår att det inte är gjort att använda utan bara ett undergolv, MEN, det är slipat (i två av tre rum iaf) plus att golvlisten och trösklar sitter mot trägolvet, sen har det bara lagts på spånskivor och korkmatta ovanpå listen, så jag har ingen aning... Hur som helst så ser det helt ok ut, gjorde liknande i sovrummet för några år sen som jag sen såpskurade och det har hållit sig fint.

Anledningen till att jag drog fram det var för att jag ska dela av ett av rummen, och jag hade så ”låst fast” alla lager golv under så jag valde att testa att strippa det först, hade det sett för jäkligt ut så hade jag lagt in ett annat klickgolv, det är lätt och går snabbt.

Däremot klickgolvet som låg där innan var hemskt!!! Säkerligen det billigaste möjligaste från byggmax och det var SVINHALT att gå på. Vovven som fått lite ledbesvär på äldre dagar gick mest och halkade runt på det där, lika sonen, så jag ville verkligen få bort det!

Har tyvärr ingen förebild, men detta blev resultatet i sonens rum:

34656292-BFBE-42D4-BB2D-F9E69BD428B6.webp
 
Ett tips i all välmening. Beroende på husets ålder kolla upp så det inte kan finnas asbest i plastmattorna eller limmet som använts till dem innan ni börjar slita i dem.
Hade ingen aning om att det kunde finnas asbest i mattor! Men om det finns risk för det så låter jag nog den undre plastmattan ligga. Den ser ut som en 1960-1970-tals-matta. Huset byggdes till och renoverades i mitten av 1960-talet, så jag misstänker att den kom dit då.
 
Som flera redan sagt - att lägga klickgolv är i grunden lätt. Men det lönar sig att vara rejält noggrann med alla fogar, att knacka ihop litet lätt, och att direkt kassera bitar som man råkat fläka sönder det allra minsta på. Underlagsskum vill man absolut lägga imho, av flera skäl. Dels äter det upp mindre ojämnheter, dels påverkar det ljudnivån om än litet, dels gör det att golvet sviktar pyttelitet mer vilket gör det skönare att gå på, dels värmeisolerar det.

TIPS: Om man behöver riva bort gammal limmad plastmatta (på t ex spånskiva), som jag fick anledning att göra förra året, kan det vara förbannat arbetsamt om den är bra limmad. Då hyr man förslagsvis en mattstripper för ett par hundralappar på någon bygghyrfirma. Det är en maskin i storlek som en vinkelslip, med en oscillerande egg som ett slags osthyvel eller kebabkniv. Jag skulle säga att jobbet då typiskt går på 1/10 av tiden och 1/10 av arbetsinsatsen. 👍
 
Hade ingen aning om att det kunde finnas asbest i mattor! Men om det finns risk för det så låter jag nog den undre plastmattan ligga. Den ser ut som en 1960-1970-tals-matta. Huset byggdes till och renoverades i mitten av 1960-talet, så jag misstänker att den kom dit då.
Du kan skära loss en liten bit av mattan (om det finns någon plats i rummet där åverkan inte syns) och skicka in till någon firma som gör asbestprov.
 
Ett par frågor till:

1) Vad behöver jag för sorts såg?

2) Om jag mäter rummet och får det till, säg, 9 kvadratmeter hur mycket "extra" måste jag då köpa för att vara säker på att golvet ska räcka? Jag brukar vara bra på att överdriva. Jag köpte t.ex. tre spannar färg sist, och klarade mig på en........:angel: Men det hade varit skönt att inte släpa hem hur mycket extra golv som helst. Samtidigt har jag ca 6 mil till affären, så det är lite trist om det jag köper inte räcker.......
 
Ett par frågor till:

1) Vad behöver jag för sorts såg?

2) Om jag mäter rummet och får det till, säg, 9 kvadratmeter hur mycket "extra" måste jag då köpa för att vara säker på att golvet ska räcka? Jag brukar vara bra på att överdriva. Jag köpte t.ex. tre spannar färg sist, och klarade mig på en........:angel: Men det hade varit skönt att inte släpa hem hur mycket extra golv som helst. Samtidigt har jag ca 6 mil till affären, så det är lite trist om det jag köper inte räcker.......
1. Jag tycker att cirkelsåg med skena är enklast.

2. Är rummet fyrkantigt? Räkna med 15% extra, kanske lite till om du är helt ovan.
 
2) Om jag mäter rummet och får det till, säg, 9 kvadratmeter hur mycket "extra" måste jag då köpa för att vara säker på att golvet ska räcka?
Om du lägger den första raden, och kommer till väggen, så sågar du av panelen för att den ska få plats och komplettera den första raden. Den bit som du får över sätter du som första panel på rad nummer två.

Fördelar:
1) spillet blir beroende på hur mycket du måste kapa bort från den sista raden.
2) de tvärgående skarvarna blir om lott, och golvet blir mycket stabilare.

Annars brukar man normalt sett köpa hela förpackningar.
 

Liknande trådar

Hemmet I mars ska jag flytta från ma hoodz i förorten in till en lite större etta mitt i smeten inne i stan. Eller i alla fall närmare smeten...
2
Svar
31
· Visningar
13 892
Senast: Stereo
·
Hemmet Just nu är svordomarna många över de tidigare hyresgästerna som bodde i min lägenhet, eftersom de valde att lägga över ett svart...
Svar
3
· Visningar
6 267
Senast: Manji
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 376
Senast: cherie
·
Hemmet Jag har egentligen ett rätt fint trägolv i den gamla delen av huset. Ett trägolv jag gärna bevarar. Men i farstun så har en golvplanka...
Svar
14
· Visningar
7 657
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp