Lägga hö under krubban

Sv: Lägga hö under krubban

Skulle min häst bara få hö där han inte kan slå i huvudet i något får jag inte plats med så mycket hö som han behöver. Har gjort en hö"låda" som täcker hela väggen på framsidan av boxen. Utan lådan sparkar han ut höet och jag får slänga flera kg per dag.. Vill inte ha lådan bak i boxen då han föredrar att skita där. Så det är både en upphängd vattenhink, krubba samt en vattenkopp ovanför hans hö. Men i mitten är det "öppet" och han verkar trivas med det.

Verkar superfånigt att be ett flyktdjur krypa in med huvudet under krubban för att få i sig sin mat. Jag har nog missat samma som du.

kl

Intressant med era svar! :) Sammanställningen verkar vara, som jag ser det, att de flesta vill helst inte ge hö under krubban men vissa är tvungna eftersom maten annars får ligga antingen i skiten eller inte får plats.

Har man ett matvrak tycker jag det är ypperligt att lägga kraftfodret på grovfodret. Förlänger ättiden väsentligt, går inte att kasta i sig kraftfodret och ger sysselsättning genom pilleriet. Och ingen krubba som tar plats i boxen.

Jag lägger inte hö under krubban av den anledning du skriver. Jag vill inte att hästen ska slå i huvudet. Det finns gott om plats i boxen och då lägger jag hellre höet någon annan stans.

Jag lägger höet nån meter brevid krubban, lägger där eftersom det är den sidan på boxen som alltid är ren. Anledningen till att jag inte lägger höet direkt under krubban är att kubban sitter på mitten av boxväggen och jag vill ha höet i ett hörn då det är minst risk för att det sprids ut och trampas på då :)

kl

Står i gammalt stall och har gjuten krubba och det går mao inte att lägga något under den.
Hade dock inte velat heller av precis samma anledning som vad alla andra skriver.
Hos oss ligger höet precis bredvid vattenspannen, enligt pålle skall var tugga doppas innan den tuggas, så om vatten o hö legat ifrån varandra hade han bara dragit runt allt i boxen.
Helst också nära dörren då de flest hästar jag träffat har gillat att stå och spana ut lite undertiden de äter.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 944
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 196
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 115
Senast: Roheryn
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 405
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar