Lägga hö under krubban

zassoo

Trådstartare
Jag har träffat på ett antal hästägare som anser att hästens hö absolut ska ligga under krubban eller så nära krubban som möjligt. Jag förstår inte riktigt varför. Mina tankar går som så att det borde väl vara bättre att lägga det en bit ifrån krubban så att hästen inte slår i huvudet om den blir rädd för något? Eller har jag missat något? Upplys mig! :D

Sv: Lägga hö under krubban

Kanske så spillet trillar i höet? Nä, jag vet inte :D

Jag vill ha det under vattnet, min häst slabbar och då kan han hellre blöta ner maten han ändå äter upp direkt än en massa strö på vägen mot maten.

Jag lägger aldrig under krubban just av den anledningen - hästen slår i nacken om den höjer huvudet snabbt.
Dessutom ser det obekvämt ut att äta hö som ligger under krubban, om hästen är stor måste den ju vrida på hals och huvud för att komma åt högen, alt. "gräva fram" höet så att den kan äta bekvämt...

Hehe kanske det :p

lewellyn: Jomen precis, det är så jag tänker också. :)

Antar att man vill ha hästens mat på ett och samma ställe så det hålls fräscht (speciellt om boxen inte är så stor). Jag har inga krubbor i boxarna men när hästen stod inackorderad så la jag höet vid samma vägg som krubban, dock inte under den utan typ mellan den och vattenhinken. Har sett flera hästar slå huvudet i krubban och det kan inte vara så skönt...

Säkert är det så - det ser rent och snyggt ut. Tills hästen har börjat gräva fram höet då förstås :angel:

....för att det är det lämpligaste stället iaf i min box.
Inte under krubban men precis intill.
Han har krubban längst till vänster i boxen och vattnet längst till höger, mitt i fronten sitter dörren.
Har han höt nära vattnet så fyller han hinkarna med hö och vattnet blir äckligt.
Har han höt vid dörren så trampar han i det och han skitar ner nåt grymt i resten av boxen så det är bara vid krubban kvar om han ska få något ätligt hö förrutom dom första tuggorna.

Folk har så många idéer ;) ... Här skulle det ju inte funka eftersom jag har höt i finmaskiga hönät så krubban finns på fronten i boxen, i hörnet vattenhinken och en bit ifrån den uppe på väggen hänger hönätet.

Lägger inte under krubban efter att jag hörde om att förra hästar skadat sig rätt rejält i nacken efter att ha slagit i huvudet i krubban. Nu har hon höet vid boxdörren, och krubba och vattenkoppnett par meter därifrån. Antar att många lägger höet typ vid dörren eftersom det blir lättast vid fodring. Krubban är ju ofta vid boxdörren också och därav hamnar nog mångas hö just där. Min hypotes :)

Kallebus: Det köper jag! Och intill krubban är i alla fall bättre än direkt under ;)

Piraja: Hehe jo det är ju så :D

Marty: Kan vara så, att man bara slänger in det och så hamnar det där. Men just det där uttryckliga, att höet ska ligga där, det är det jag inte förstår.

Det är väl för att hästen ska röra sig minimalt i boxen och skiten ska komma på samma ställe ;)

Jag har alltid gjort tvärtom och lagt höet under vattenkoppen. Vet faktiskt inte varför :o

I nuvarande stall läggs höet vid sidan av krubban, men det beror nog mest på boxens utformning.

Instämmer med rätt många här ser jag, inget hö under krubban.
I samma box hemma har jag lagt höet lite olika beroende på hästen i fråga. Märker jag när man mockar att det bara dras runt får man hitta ett ställe där det verkar vara ok att ligga. Idag har vi höet bredvid krubban, när fölis och mamman var i samma box hade vi det på en annan långsida.
Samma sak gäller mängden hö. Visst har man en foderstat men märker man att det inte äts upp finns ingen anledning att fortsätta ösa in samma mängd natt efter natt. Kan ges ute i hagen ist.

Kl

Lägger höet bredvid krubban.
Men hästen är en riktig slabbgris med maten, så ser alltid till att ha ren halm under/runt krubban. Han äter ju såklart upp det han spiller ut

Ingen mat under varesig krubba eller vattenkopp. Vill det sig riktigt illa kan de dö om de slår upp huvudet i krubban. Speciellt riskfyllt med den äldre plåtvarianten skulle jag tro, men plasten är ju också rätt hård.

Och jodå, det har hänt i min närhet.

Har vattenhinken i ena hörnet, krubban en bit ifrån och de småmaskiga hönäten upphängda på andra väggen i fönstergallret. Inget hö under krubban!

Jag skulle själv inte egentligen vilja lägga höet under krubban, just då de kan slå sig i huvudet eller nacken och det blir obekvämt för hästen att äta så. Problemet är bara att mitt sto har sin wc i hela resten av boxen förutom under krubban och vid ena väggen bredvid krubban. Jag har testat att sätta höet lite bredvid krubban, längs med väggen som inte är damens toalett, men hon bökar så mycket med höet att det ändå hamnar i spillningen. :grin: min andra häst är mycket prydligare, och har inte höet under krubban.

Jag lägger under krubban, som sitter på samma vägg som dörren är, eftersom min häst skiter längst bak (dessutom vill hon inte stå med rumpan vänd mot dörren och gången), vägrar äta höet om det ligger ovanpå halmen, har vattenhinken på golvet bredvid krubban, och vägrar också äta höet om det ligger vid dörren så att hon kliver i det när hon ska ut och in.

Det är för övrigt ett sto. :grin:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 944
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 196
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 115
Senast: Roheryn
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 405
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar