Lägg ner!

Sv: Lägg ner!

Gerd skrev:
Snabba och precisa korrigeringar.. exempel?

Vad skulle du göra om du ville att hunden som ligger i soffan går ner från soffan men han ställer sig upp och morrar åt dig?

Inte kasta han på rygg iaf.

dominera med röst funkar ofast bra på hundar med mer pulver i sig.

PIRU skrev:
Inte kasta han på rygg iaf.

dominera med röst funkar ofast bra på hundar med mer pulver i sig.

Nej, det var inte i den situationen jag hade tänkt den typen av korrigering.

Bara fortsätta be och öka trycket så att säga?

PIRU skrev:
vad är tragiskt???

förklara dig istället för o prata i gåtor

klart som fan att jag ska kunna lägga min hund på rygg men ingen jag möter ska väl lyckas med det.

Åh, jag missförstod dig. Jag trodde du menade att folk inte accepterade att de inte kunde lägga ner Din hund.

Jag fick ju ärva en supertränad "vass" schäferpensionär.

Jag hade bara växt upp en odisciplinerad jakthund men då min dåvarande kille var av "schäfervanfamilj" så blev jag godkänd att ta hand om denna herre.
Jag fick massor av varningar, förhållningsorder och "gör inte" av mycket tuffa skyddstävlande ägaren.
Bla
Han tål inte alkoholpåverkade okända personer - han hugger direkt.
Han tål inte katter - han nackar dom
Försök INTE ta pinnar från honom förräns du verkligen känner honom=farligt.

Tja så här vart det
Fest - vi stängde in hunden noggrant och låste, fullaste personen hade dock gått fel och släppt ut hunden och vi hittar dom i köket - delandes på prinskorvarna som var kvar.

När vi kom hem första dagen hade vi 10 katter........ ok gammelkatten satt i en asp en halv dag men det var nog av bara farten, kattan och dom 6 kattungarna var han ju tvungen att gå förbi för att följa med oss in till tv-rummet men fy vad läbbiga dom var.
Ungkatterna kelade dessutom med honom och slog efter svansen...
Hans matskål var dessutom inte självklart hans egendom - där gläfste han dock bort dom. Men alla 10 levde i all välmåga...även efter att ha mött den kattahatande hunden

Och då till pinnen - ja pinne o pinne. Han kommer andra dagen på morgonen släpandes på en 1,5 m grov gren - och vi ska till jobbet och "pinnen" går inte in i bilen.
Släppte frivilligt gjorde han inte så jag fick helt enkelt ta den ifrån honom medelst hålla i hund och vrida loss - lite knepigt.
Ilsken - Nä, bara envis och iväg kom vi hund o jag till slut.

Som sagt var det sitter i spakarna och jag tror att om din hund hamnar hos en hundvan person så kommer den att uppföra sig precis lika bra som med dig - däremot kanske inte tävlingsresultaten skulle bli så bra - men i vardagen - en mentalt frisk hund anpassar sig.

Vad skulle du göra om du ville att hunden som ligger i soffan går ner från soffan men han ställer sig upp och morrar åt dig?
Ropar på hundens ägare och ber att han tar bort hundfan :idea:

Nä, seriöst så brukar jag använda rösten i ett sådant läge. Trycker i med dominant röst tills hunden går ner och sedan blir det ingen mer soffa förrän den lärt sig att lyda orentligt. Detta gör jag om jag tror att hunden skulle kunna ta till tänderna. Med min egen skulle jag bara gå fram och skyffla ned henne. Tjonk, bonk och så skulle hon vara på golvet och ha märkt att det inte lönar sig att stå och morra.

Med snabba korrigeringar menar jag exempelvis en rapp röstkorrigering eller en rask smäll om det skulle behövas.

En hund jag haft tände till rätt fort och gick igång på gräl. Han hade mycket bestämda åsikter om vad han skulle och inte skulle göra. Om jag inte tyckte likadant så blev han förbannad och jag hade aldrig klarat av att få runt honom på rygg och vinna på det viset. Det gjorde honom bara mer förbannad. Honom fick man vara blixtsnabb med och använda koppel eller liknande. Ingen trevlig hund alls med andra ord. Han kunde muppa sig i soffan och då åkte kopplet på.

Det är nog Du som skriver i gåtor. Du skrev ju :
Du är så rolig äter inte kex kan bli tjockare än jag redan är.
Tolkade det som att Du behövde lite mer motion. :D

Gerd skrev:
Nej, det var inte i den situationen jag hade tänkt den typen av korrigering.

Bara fortsätta be och öka trycket så att säga?

att be har man en sån hund så ofast vet man vad man gör annars hamnar de på blocket snart!

Be? åtlyder inte hunden när jag höjer rösten då blir det till o bli förbannad.

GaurdianAngel skrev:
Det är nog Du som skriver i gåtor. Du skrev ju : Tolkade det som att Du behövde lite mer motion. :D

kondis har jag men vill ha mer o snyggare kropp kunde man ju önska.

PIRU skrev:
kondis har jag men vill ha mer o snyggare kropp kunde man ju önska.

Tja, det är ju svårare. Man får helt enkelt välja. Snygg, vältrimmad & musklad hund eller husse. Svårt att hinna med båda, om man bortser från en själv då. :angel: :angel: ;)

GaurdianAngel skrev:
Tja, det är ju svårare. Man får helt enkelt välja. Snygg, vältrimmad & musklad hund eller husse. Svårt att hinna med båda, om man bortser från en själv då. :angel: :angel: ;)

Nej borde gå o få ihop tränar mer nu så....
får väl se här fram över...

Gerd skrev:
Snabba och precisa korrigeringar.. exempel?

"Gå och lägg dig, NU!"

Då vet han att matte är arg :D

Snabba och kvicka fysiska korrigeringar kan jag idag göra med ett snabbt nyp i örat eller rumpskinner.

Nu bleve man ju nyfiken på vem det var ;)

Jag har också kört med spö och vinge, men vi korrigerade inte hundarna med mer än att säga "nej" och liksom agera mot hunden. Dvs bara att man kliver ett steg frammåt och typ hutter med fingret.

Efter två dagar så satt min då olydiga j****a unghund som klistrad i backen trots att jag stod 20 m bort och de släppte upp levande fågel :D Vem har sagt att övning inte ger färdighet *fniss* Ett år senare så gjorde vi om detta och hon lade sig ned och typ somnade när fågeln åkte fram. Men sen är dummisarna åkte fram så började hon att vråla och knalla. Den dagen så insåg jag vad jag tränat henne fel... *hmm*

Spö och vinge är ju inte dumt alls, men att hundarna (som alla utom min bor i stan och typ bara har sett fågel på tv) skulle stå i ring och hetsa varandra... Det var tillochmed en typ som hade flexikoppel... Kan ju säga att voljären gick väl inte så bra för de allra flesta sen :angel:

Jag kommer knappt ihåg vad gubben heter, men han har ett stort ställe uppåt landet... Om jag kommer på det så PMar jag dig :)

//E

Hihi, min lilla har varit riktigt vek som unghund, så det gäller att utnyttja det ;) Nu har hon tuffat till sig, men hon skulle aldrig gå emot mig. Ingen av dem faktiskt, inte ens den ettriga terriern, de vet att det smäller så varför skulle dem...

Men jag ser hyffsat ofta hundar som gör småsaker som ägaren aldrig registerar, sen när det väl händer något farligt blir de så paffa att de inte vet vad de ska göra...
Har en kompis med en "softis" som är grymt bortskämd, den byrackan höll på att bita ihjäl en annan hund mitt framför ögonen på mig i somras. Ägaren sa bara "men han som är så snäll, han måste ha blivit provocerad"... Mmm, hundf*n sprang rätt över gårdsplanen och hoppade på den andra, vi fick sparka bort honon... Man ska inte säga så, men den hunden skulle haft mer än en lusing och en helt annan ägare som inser allvaret... (Fast jag är emot sån hundhållning, GAs kexträning vore nåt för denna hunden :) )

//E

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 857
Senast: Hermelin
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 263
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 466
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar