Lägg ner!

Sv: Lägg ner!

bladaker skrev:
Jag uttalade mig som Rottweiler-ägare för det var det som tråden handlade om.

Ja du som nästan alla rottisar i dag så är det rena leksakerna kanske en sån du har, min kastar man då inte på¨rygg o tror man ska kamma hem nån grandslam för då är man söndertuggad sen....

Först ska hundarna stampas ned i backen så mycket det går, sen lyfter man upp dem. Sen skryer man om sin JCh...

Precis... Och man kan INTE lära hunden nånting utan att använda kopplet, antingen att hänga jycken i eller så smäller det oavbrutet på rumpan på den... Konstigt att de blir döva?

Träffade en nisse när jag var på fågelhundsträning första (och sista) gången, han hade en pointervalp som var 4 månader. Den bodde i hundgård i stort sett hela tiden och den "kunde" fot.

Puckade experter... Det värsta är att de är profeter i fågelhundsvärlden och skulle man uttala sig negativt om dem så är det nog jag som åker i backen...

//E

PIRU skrev:
Ja du som nästan alla rottisar i dag så är det rena leksakerna kanske en sån du har, min kastar man då inte på¨rygg o tror man ska kamma hem nån grandslam för då är man söndertuggad sen....

Du behöver nog tala om vem som bestämmer. Träna lite ledarskapsövningar. Lite tips.

1 Ta ett kex och ät upp framför hunden innan du serverar honom sin mat.

2 Gå ALLTID ut och in genom dörrar och trånga utrymmen först.

;) ;) ;) ;) :angel:

Japp, ganska tråkigt har jag. :D Tänkte jag skulle hinna först med dessa råd till Piru, annars kommer de ju förr eller senare i alla fall. :angel:

Mm vet du vad? "Min" klubb har faktiskt anmält en instruktör... Eg. inte klubben, utan ett par enskilda medlemmar. Jag vet inte hur det gick med det, det var ett par år sedan.

Det finns många såna dryghuven som borde anmälas, fast de hjälper ju folk på nåt sätt så de kommer undan alltid...

Just detta rötägget gick med en fågelvinge på ett gammalt metspö, hundarna (6-9 mån gamla) stod i ring, sen gick han runt och hoppade med den här vingen. Om hunden tog den skulle man dra den i örat eller rappa till den. Jag vägrade dra henne i örat, tror han på allvar att jag skulle korrigera min unghund för att hon vill ta en fågelvinge som en gubbe vill provocera fram...?

Sen var ju min jycke den enda som kunde gå i voljären okopplad (på fot) utan att ta fåglarna. Puckot fattade inte att skåningen har höns och mer än en gång har väl min lilla grå sett pippifåglar...

Denna mannen räknas till en av de mest framstående inom fågelhundsvärlden, själv tänker jag inte betala en spänn för att komma dit igen...

Fler borde anmälas...

//E

lady_vip skrev:
GA har ett bra svar.

Men jag kan ju lägga in mitt vanliga inlägg i denna debatten. Disskuterade detta med "alfarullning" med en man som under många år bott hos och studerat vargar. Vargar använder inte våld för att tvinga en annan varg på rygg, de ger bara signaler och den andra vargen lägger sig för att visa att den "ger sig".
Om man skulle tvinga ner en varg på rygg så som folk gör så garanterade denna forskaren att denna varg ALDRIG mer hade ens tittat på en människa om det inte var för att ha ihjäl personen.

Vargen hade alltså blivit skadad för livet. Nu är inte hundar lika känsliga i sina signaler och språk, så de skadas inte på samma sätt, men jag lägger aldrig ner mina hundar.
Det har hänt att jag har "brottat" ner hundar, men då gäller det liv och död för andra hundar och det handlar inte om dominans från min sida.

Visar jag tillräckligt med hotfulla signaler så lägger min fågelhund sig direkt uatn att jag tar i henne.

//E

Intressant. :)

Jag tycker alla hundar ska vara som din. :)

GaurdianAngel skrev:
Du behöver nog tala om vem som bestämmer. Träna lite ledarskapsövningar. Lite tips.

1 Ta ett kex och ät upp framför hunden innan du serverar honom sin mat.

2 Gå ALLTID ut och in genom dörrar och trånga utrymmen först.

;) ;) ;) ;) :angel:

jag har inga problem o ta det kan jag lova men andra gör då inte såna grejer det lovar ja.

Kex är det inte en hund????? kex äter jag själv han får klass o märgben...

Kex är det inte en hund????? kex äter jag själv han får klass o märgben...

Ja, kexet är till Dig och klassen/märgben till Din hund. Men för att få ledarskapet ska Du äta kexet innan Du ger hunden sin mat. Då förstår den ju att det är Du som bestämmer. Så klart! Sen kan Du lägga ner han. :D :angel: ;) ;) ;) ;)

GaurdianAngel skrev:
Ja, kexet är till Dig och klassen/märgben till Din hund. Men för att få ledarskapet ska Du äta kexet innan Du ger hunden sin mat. Då förstår den ju att det är Du som bestämmer. Så klart! Sen kan Du lägga ner han. :D :angel: ;) ;) ;) ;)

Du är så rolig äter inte kex kan bli tjockare än jag redan är.
Ledarskap har jag :bump:

GaurdianAngel skrev:
Nä, och det är tragiskt tycker jag.

vad är tragiskt???

förklara dig istället för o prata i gåtor

klart som fan att jag ska kunna lägga min hund på rygg men ingen jag möter ska väl lyckas med det.

Visst kan man lägga ned en Rottweiler, men varför?
Jag är för snabba och precisa korrigeringar vilket en alfarullning inte är. Det blir utdraget och vill det sig illa kan man bli av med näsan eller halva ansiktet. Många rottisar är rätt benägna att tända till och svara upp om man vänder dem på rygg. Ska man alfarulla vill det till att det inte finns några diskussioner om vem som är boss, men då behöver man heller inte lägga ned hunden. Rottweilers är en sega och envisa typer som inte ger upp i första taget. I 99 % av fallen ger människan upp först, hunden går upp och skakar av sig och så var det 1-0 till hunden.

Jag har väl någon gång tippat över min hund så hon hamnat på rygg, men det har så att säga varit i farten och jag står knappast kvar och håller fast henne i det läget.

Hi hi..jag bara driver med Dig. :D

Du får väl äta fullkornskex då, jag menar om Du skulle få problem med ledarskapet. Men tjock säger du!? Hur kan man som hundägare bli tjock? Du får väl sätta på dig ärmen och börja springa och be någon släppa hunden på Dig . :devil: :angel:

Jag har inte läst igenom tråden, så jag kanske omedvetet citerar någon annan. Det får ni ha överseende med om så skulle vara fallet. :smirk:

Jag är utav den uppfattningen att man inte ska "lägga ner" någon hund överhuvudtaget, oavsett ras. För att hunden ska förstå vad man menar, så gäller det att prata samma språk. Det är inte ett naturligt beteende för hundar att lägga ner varandra med fysisk råstyrka, de gör upp sin rangordning på annat sätt. Jag har i alla fall aldrig sett en hund pressa en annan mot marken, den som är underlägsen lägger sig självmant.

GaurdianAngel skrev:
Hi hi..jag bara driver med Dig. :D

Du får väl äta fullkornskex då, jag menar om Du skulle få problem med ledarskapet. Men tjock säger du!? Hur kan man som hundägare bli tjock? Du får väl sätta på dig ärmen och börja springa och be någon släppa hunden på Dig . :devil: :angel:

183cm 75kilo tränar löpning
o tränar skydd som figurant ett ex antal gånger i veckan tror inte jag behöver träna nåt mer kanske ren styrka på gym, men är inte nöjd än då

Jadzia skrev:
Visst kan man lägga ned en Rottweiler, men varför?
Jag är för snabba och precisa korrigeringar vilket en alfarullning inte är. Det blir utdraget och vill det sig illa kan man bli av med näsan eller halva ansiktet. Många rottisar är rätt benägna att tända till och svara upp om man vänder dem på rygg. Ska man alfarulla vill det till att det inte finns några diskussioner om vem som är boss, men då behöver man heller inte lägga ned hunden. Rottweilers är en sega och envisa typer som inte ger upp i första taget. I 99 % av fallen ger människan upp först, hunden går upp och skakar av sig och så var det 1-0 till hunden.

Jag har väl någon gång tippat över min hund så hon hamnat på rygg, men det har så att säga varit i farten och jag står knappast kvar och håller fast henne i det läget.

Snabba och precisa korrigeringar.. exempel?

Vad skulle du göra om du ville att hunden som ligger i soffan går ner från soffan men han ställer sig upp och morrar åt dig?

lilisuhawa skrev:
Jag har inte läst igenom tråden, så jag kanske omedvetet citerar någon annan. Det får ni ha överseende med om så skulle vara fallet. :smirk:

Jag är utav den uppfattningen att man inte ska "lägga ner" någon hund överhuvudtaget, oavsett ras. För att hunden ska förstå vad man menar, så gäller det att prata samma språk. Det är inte ett naturligt beteende för hundar att lägga ner varandra med fysisk råstyrka, de gör upp sin rangordning på annat sätt. Jag har i alla fall aldrig sett en hund pressa en annan mot marken, den som är underlägsen lägger sig självmant.

Det var liknande svar jag fått. Men jag har överseende. :)

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 857
Senast: Hermelin
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 263
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 466
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar