Lägg ner!

S

Snicks

Kan man inte "lägga ner" en Rottweiler? Vad händer isåfall?

Kan förstå att det beror på individ också. Men säg en dryg, aggresiv Rottweiler.

Blev ordentligt hotad av en Rottweiler för någon månad sen. Jag ifrågasatte hundens uppfostran och ägaren påstår att det inte går att säga ifrån till en Rottweiler på det viset genom att "lägga ner" dom.

Jag är alltså inte särskilt hundvan eller så, så förklara gärna utförligt. :)

Sv: Lägg ner!

Rekommenderas inte. Eller ja...det beror på vilka följder man vill ha förstås. Är naturligtvis individuellt, men

Jag gillar överhuvudtaget inte dessa nedläggningar då jag anser att det finns bättre alternativ.

GaurdianAngel skrev:
Rekommenderas inte. Eller ja...det beror på vilka följder man vill ha förstås. Är naturligtvis individuellt, men

Jag gillar överhuvudtaget inte dessa nedläggningar då jag anser att det finns bättre alternativ.

Varför rekommenderas inte det? Blir det värre? Hur?

Vad får man för följder av det?

Vad finns för alternativ?

Gerd skrev:
Varför rekommenderas inte det? Blir det värre? Hur?

Vad får man för följder av det?

Vad finns för alternativ?

Jag har en Beauceronhane som jag "lagt ner" ett par gånger. Det rekommenderas inte om ägaren inte har full koll på hundens kroppspråk.

Många hundar med "mycket i sig" går upp i en stor försvarslust samt skärpa. Dvs det kan lätt bli en fysisk kamp. Följderna kan bli att hunden ställer sig mot sin förare inför en korrigering innan man ens tagit i hunden.

Alternativet för mig har varit att ge honom snabba nyp och kvicka fysiska korrigeringar. Förut kunde jag inte ens lägga min hund på kommando utan att han ställde sig emot mig, nu räcker det med att jag morrar till åt honom för han vet att det inte är någon idé att krångla.

Aliide skrev:
Jag har en Beauceronhane som jag "lagt ner" ett par gånger. Det rekommenderas inte om ägaren inte har full koll på hundens kroppspråk.

Många hundar med "mycket i sig" går upp i en stor försvarslust samt skärpa. Dvs det kan lätt bli en fysisk kamp. Följderna kan bli att hunden ställer sig mot sin förare inför en korrigering innan man ens tagit i hunden.

Alternativet för mig har varit att ge honom snabba nyp och kvicka fysiska korrigeringar. Förut kunde jag inte ens lägga min hund på kommando utan att han ställde sig emot mig, nu räcker det med att jag morrar till åt honom för han vet att det inte är någon idé att krångla.

Ok, tack. :)

Som vanligt så är det vad som finns bakom spakarna som avgör hur man kan bemöta och agera gentemot hunden.
Vår rottis är det inga problem att hantera, men då beror det också på hur vi uppfostrat honom och hur han agerar. En rottis ska ALDRIG få ta över. En rottis ska veta sin rang. En rottis ska aldrig ha högre rang än sin matte eller husse. Men tyvärr så ser man exempel på detta när hunden tagit över!

bladaker skrev:
Som vanligt så är det vad som finns bakom spakarna som avgör hur man kan bemöta och agera gentemot hunden.
Vår rottis är det inga problem att hantera, men då beror det också på hur vi uppfostrat honom och hur han agerar. En rottis ska ALDRIG få ta över. En rottis ska veta sin rang. En rottis ska aldrig ha högre rang än sin matte eller husse. Men tyvärr så ser man exempel på detta när hunden tagit över!

Bakom spakarna? Menar du vad som finns innanför pannbenet på hunden eller menar du ägaren?

Vad ska man göra när den "tagit över" då? Är det försent då att fostra om hunden? Hur gör man det isåfall?

obs:
Det är inget jag kommer försöka med eller uppmuntra någon att göra. Jag bara undrar.

Det gäller väl generellt för hundar som har skärpa och försvar. De kan ju svara tillbaka och därför gör man det inte. Det är mer utbrett bland våra fågelhundar att göra det eftersom att de allra oftast inte svarar emot. De sprattlar ett tag och ger sig sedan.

Jag skulle inte "tagit tillbaka ledarskapet" genom att lägga ned en sådan hund eller bråka på annat sätt. Jag skulle börja med en minutiös lydnadsträning där jag styr vartenda steg i positiv anda. När man sedan har jobbat upp samarbetsförmågan så börjar man ställa krav. Men jag sätter samarbete först, krav sedan.

Fågelhund? Trodde tråden handlade om Rottweiler?! Två raser som definitvt inte går att jämföra.

bladaker skrev:
Fågelhund? Trodde tråden handlade om Rottweiler?! Två raser som definitvt inte går att jämföra.

Jo, tråden handlar om Rottweiler som ras. Men vad är det för fel att jämföra?

Jag uttalade mig som Rottweiler-ägare för det var det som tråden handlade om.

Oj, den här tråden hade jag glömt. Men du ser ut att ha fått svar.

Jag anser att man inte bevisar någonting inför sin hund om man lägger ner den. Jo, möjligen att Du är svag som ledare. Att Du inte hanterar situationen. Men det finns några undantag då inget annat hjälper, men då anser jag att man har en del att jobba på i sitt samarbete med hunden.

GaurdianAngel skrev:
Oj, den här tråden hade jag glömt. Men du ser ut att ha fått svar.

Jag anser att man inte bevisar någonting inför sin hund om man lägger ner den. Jo, möjligen att Du är svag som ledare. Att Du inte hanterar situationen. Men det finns några undantag då inget annat hjälper, men då anser jag att man har en del att jobba på i sitt samarbete med hunden.

Varför skulle det bevisa att man var en svag ledare och inte kan hantera situationen?

Vad gör vilda hundar? Lägger de ner varandra för att bevisa något ledarskap?

De har ett helt annat kroppsspåk än människor och de allra flesta hundar läggs inte ner av andra hundar, de lägger sig ner i en sådan situation.

Vargar sägs använda mycket mindre våld mot varann än vad hund mot hund gör. Men det handlar mest om att vargspåket är så mycket finare och hundspråket via hundaveln gått lite förlorat. Många hundar/raser har förlorat en del språkkunskaper, de är dåliga på att läsa av varann. Men det har ju även med att hundarna numer ser så väldigt olika ut. En del är långhåriga och har lugg som hänger ner över ögonen, vilket gör dem svårlästa. En del har ständig "ragg" som RR:n, en del visar tänderna som lekinvit och en del morrar när de leker.

Tippan skrev:
Det gäller väl generellt för hundar som har skärpa och försvar. De kan ju svara tillbaka och därför gör man det inte. Det är mer utbrett bland våra fågelhundar att göra det eftersom att de allra oftast inte svarar emot. De sprattlar ett tag och ger sig sedan.

Ja, *suck*, för alla vet ju att fågelhundar är så hiiiiiimla hårda i psyket och kräver mycket fysisk korrigering... Nä, Tippan, nu fick du mig att börja tänka på alla rötägg i "min" värld. ;)

//E

Gerd skrev:
Varför skulle det bevisa att man var en svag ledare och inte kan hantera situationen?

Vad gör vilda hundar? Lägger de ner varandra för att bevisa något ledarskap?

GA har ett bra svar.

Men jag kan ju lägga in mitt vanliga inlägg i denna debatten. Disskuterade detta med "alfarullning" med en man som under många år bott hos och studerat vargar. Vargar använder inte våld för att tvinga en annan varg på rygg, de ger bara signaler och den andra vargen lägger sig för att visa att den "ger sig".
Om man skulle tvinga ner en varg på rygg så som folk gör så garanterade denna forskaren att denna varg ALDRIG mer hade ens tittat på en människa om det inte var för att ha ihjäl personen.

Vargen hade alltså blivit skadad för livet. Nu är inte hundar lika känsliga i sina signaler och språk, så de skadas inte på samma sätt, men jag lägger aldrig ner mina hundar.
Det har hänt att jag har "brottat" ner hundar, men då gäller det liv och död för andra hundar och det handlar inte om dominans från min sida.

Visar jag tillräckligt med hotfulla signaler så lägger min fågelhund sig direkt uatn att jag tar i henne.

//E

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 857
Senast: Hermelin
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 263
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 466
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar