Sv: Lagbrott?

men ensam....:(
Hästar är väl flockdjur har jag för mig....

detta är inte helt ovanligt tror jag...vet en som har det likadant...det fallet är hos djurskydd sen ett par månader tillbaka, ringde igen för ett tag sen o dom hade varit ut o kollat men "tyckte inte det var någon fara, hästen hade ju täcke":S sen att hovarna är i stooort behov av vård o hästen i lika stort behov av mat verkar dom ha missat, kanske för att det har kommit till nya hästar på gården som inte hunnit bli förstörda ännu...

för att svara på din fråga
JA det ÄR ett lagbrott! ANMÄL!

En person har sin häst ute dygnet runt i en hage, utan vindskydd eller ligghall, är det brott mot djurskyddslagen? Nattetid tas de andra hästarna i stallet in, men denna går kvar ute, ensam. Brott mot djurskyddslagen? De som handlar enligt hästägarens instruktioner och hanterar hästen så som beskrivet, är de skyldiga till medhjälp till lagbrott?

Hur bör situationen lösas?

japp. alla hästar som vistas ute mer än 12 tim/dygn ska ha tillgång till vindskydd eller ligghall och eftersom det är en djurskyddslag måste det ju vara ett brott.

För min del är saken utagerad. Jag pratade med ägaren, som snabbt meddelade att hästen skulle flytta en vecka senare... Hur det är på nya stället har jag ingen aning om!

Vilken ras är hästen? Är det tex en islandshäst, klarar den sig lite bättre än ex. ett fullblod.. Fråga också ägaren vf bara en häst går ute om han har vett att ta in de andra :smirk: Usch för att behandla djur på det sättet, själv får jag dåligt samvete om jag inte matat kaninerna före klockan 4! Håller fullständigt med om att lagarna borde ligga mer åt "andra hållet" en hästen föddes till att vara fri! Om en "bur" är det som erbjuds kanske man ska börja fundera över hästägarrollen?? Att hagen den står i är så liten, med bara lervälling, gör så man vill gråta, hutr kan man göra så?? :devil:

utegångshästar ska ha tillgång till ligghall som ger dem skydd mot nederbörd och vind samt en ren och torr liggplats.

vet att det förekommit "dispans" för hästar som av medicinska skäl behövt konstant utevistelse om hagen erbjuder visst skydd och det omg. sätts igång med bygge av lämplig ligghall.

:confused: Det är väl ingen i denna tråd som har sagt något om att hästar inte kan gå ute......

Det som gör detta fall upprörande är att hagen är ynkligt liten, bristande foderrutiner, ensamhet och ingenstans att ligga ned där det är torrt och lä.

Personligen tror jag på lösdrift, har själv mina unghästar på lösdrift och de mår alldeles utmärkt när det är både störtregn och när det är20 minusgrader.
Mina använder sin ligghall både när det är varmt och när det regnar och när det är kallt. De sover i halmen där det är torrt.

Jag skulle utan att tveka anmäla och inte skulle jag göra det anonymt heller. detta fallet är inte vad jag skullle kalla ett gränsfall utan ett solklart fall av vanvård och bristande kunskap/förståelse för hästen och dess behov.

Jag har sett liknande fall och då har det handlat om människor som är okunniga och inte har tillräkligt med pengar för att hålla häst. Hon betalar säkert mindre i hyra eftersom hennes häst inte har en box och inte behöver hanteras och fodras lika mkt som övriga.

Sedan skulle jag ge en rejäl känga till stallägaren som bara har gått med på arrangemanget, mkt :eek: :eek: :eek:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 115
Senast: Juli0a
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 280
Senast: Shixle
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 722
Senast: tuaphua
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 964
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka