Låg takhöjd ses som vanvård

Sv: Låg takhöjd ses som vanvård

Bra! Mer sånt :) Nackskador pga för låga tak/bjälkar är enligt bra källa på SJV tydligen relativt vanligt. Dessutom ska man nog inte ens börja fundera över hur ventilationen ser ut såna stall..

Bra! Mer sånt :) Nackskador pga för låga tak/bjälkar är enligt bra källa på SJV tydligen relativt vanligt. Dessutom ska man nog inte ens börja fundera över hur ventilationen ser ut såna stall..

Vad finns det att läsa om nackskador pga av låga tak och bjälkar? Kan du länka?

Och högt i tak är tyvärr ingen garanti alls för bra luft. Innan jag köpte egen gård hann jag med fem olika stall. Det enda med bra luft var faktiskt det med lågt i tak och en mycket smal stallgång. I de fyra övriga stallarna med godkänd takhöjd var luften urusel och hästarna hostade.

Är också väldigt nyfiken på källan till ditt uttalande om nackskador. Varför bara skriva en bra källa och inte namnge denna? Och som någon sa tidigare att ventilationen behöver inte vara dålig pga låg takhöjd, även om den oftast är det.

/Camilla

Om det är så vanligt borde det vara lätt att googla fram information... hittar inget. Ser fram emot fakta om dessa nackskador!

Som redan sagts så kan man ha utmärkt luft i stall med låg takhöjd.

LIA

Det finns möjligheter för tillsynsmyndigheten att tumma på centimetrarna om miljön i övrigt är bra, kanske det här är ett fall där det inte är läge att göra den bedömningen eller så rör det sig om decimetrar.
Är även jag minst sagt tveksam till påståendet om nackskador.
PL

*KL*

Kan ta reda på exakta källan, men kan ta ett litet tag såhär i påsktider. Jag har alltså ingen källa på nätet utan detta kan sägas vara "hörsägen" från ett av de höga hönsen på SJV.

Ja jag gärna vilja veta mer om dessa nackskador och hur de i så fall uppstår av låg takhöjd.
De "högsta hönsen" på SJV vad är det för sorts höns? Generaldirektören eller chefsekonomen? Samma "höns" som kom på att hästar ska kunna ligga ner i en transport under kortare resor?

Jag tycker förresten det är intressant med detta förakt mot SJV. Vad i att inte ha för låg takhöjd är dåligt? Hur kan man försvara att ha låg takhöjd till ett flyktdjur?

Visst, vissa regler kan te sig tokiga, men många gånger är det ju bristerna ligger hos kontrollanterna också.

Och källan är en mycket kunnig man som föreläst på universitetsutbildningar mot häst.

Kan lägga till att nackskadorna uppstår när hästen stegrar sig och slår nackbasen i en låg bjälke. Jag har själv sett det hända, men som tur var hände inget värre än en omskakad häst i det fallet.

Senast ändrad:

Och som någon sa tidigare att ventilationen behöver inte vara dålig pga låg takhöjd

Jag har själv varit med om att en häst som hade svåra problem med luftvägarna i åratal om vintrrarna dvs kvickdrag ( COPD) och som ofta medicinerades, allt hö blöttes etc som stod i olika stallar med hög takhöjd blev i princip helt symptomfri efter att ha bott några veckor i ett stall med nuförtiden icke godkänd takhöjd som hade en mycket bra naturlig ventilation med stora trummor a la kostall i taket.

Kan lägga till att nackskadorna uppstår när hästen stegrar sig och slår nackbasen i en låg bjälke. Jag har själv sett det hända, men som tur var hände inget värre än en omskakad häst i det fallet.

Isåfall ska man förbjuda cementgolv också. Det sker antagligen fler olyckor i stall pga av att nervösa hästar snubblar till och lägger sig på knäna än vad det är hästar som stegrar sig och skadar nacken i taket.

Jag håller med! Takreglerna finns av en anledning, sedan behöver man inte underkänna om det skiljer på någon cm. Jag hade 2.20 innan jag byggde om, det var inte en höjd som var lämplig för stora hästar. 1.40 i mankhöjd låter precis lagom.

Hur vet man att hästhållningen för övrigt är bra? Djurskyddsinspektören kan nästan bara ge förläggande när det gäller rena avvikelser från gällande regler och lagar.
Om man anser att stallet är dåligt skött i stort så hittar man saker som man kan slå ner på för att markera att man behöver se över hästhållningen. Nu säger jag inte att det är så i detta fall.

Om stallansvarig får ha hästar på 140 cm innebär det en höjd på 210 i stallet vilket är 10 cm lägre än lägsta tillåtna höjd, så det var ändå generöst att frångå regeln på minst 220 cm i höjd.

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

Senast ändrad:

Jag tycker förresten det är intressant med detta förakt mot SJV. Vad i att inte ha för låg takhöjd är dåligt? Hur kan man försvara att ha låg takhöjd till ett flyktdjur?

Visst, vissa regler kan te sig tokiga, men många gånger är det ju bristerna ligger hos kontrollanterna också.

Och källan är en mycket kunnig man som föreläst på universitetsutbildningar mot häst.

Själv har jag hästarna på lösdrift. Hästar flyr mig veterligt ytterst sällan uppåt utan framåt.

Angående skador på nackbasen så borde i så fall dörrar med öppningsbart galler absolut ses över. De flesta boxdörrar med öppningsbart galler har en metallbalk i överkant

Såg vid ett flertal tillfällen på ridskolan hur hästar sträckte ut huvudet för att nosa på en häst som gick förbi, hästen i gången blev irriterad och kickade varav hästen i boxen kastade sig inåt och slog nackbasen i överkanten av dörren. Eller så stod hästen och vilade, halvsovandes, något (barn hund rullstol) kom lite hastigt in i stallet. Hästen blev skrämd kastade sig bakåt slog huvudet i metallbalken. Såg också hur ryttare som skulle gå förbi med en häst viftade med spöet åt hästen som ville sträcka ut huvudet, råkade träffa hästen i huvudet som kastade sig bakåt och slog huvudet i metallbalken. Har också varit med om hästar som har haft bråttom ut ur boxen och då slagit pannan i metallbalken.
Men sådana dörrar är godkända. Och jag är inte säker på att boxdörrarna på ridskolan ens var 220. Är inte skaderisken större med sådan dörrar än med lågt i tak? Är det ingen som tänkt på det?

Sen har då aldrig mina hästar stegrat sig inne i en box. Då måste det ju vara en väldigt orolig stämning i stallet om hästar ska stå på bakbenen stup i kvarten.

Ja jag kanske är lite föraktfull mot jordbruksverket men de regler jag har satt mig in i är tycker jag ganska tokiga. Jag mailade dessutom en fråga i januari och har fortfarande inte fått något svar. Jag tycker det tjatas lite för mycket om takhöjd medan minst lika viktiga saker glöms bort.

Och om det nu var så att det fanns andra brister så kan väl länsstyrelsen i det aktuella länet vara så vänlig och vara lite mer detaljerad.

Min gamla islänning på 125 cm har en box hon kan gå ut och in i där det är 205 cm i takhöjd som lägst.

Det är givetvis inte ett dugg lågt för henne.

Men jag har ändå varit tvungen att bygga nytt stall för 150000 för att det ska finnas boxar med full takhöjd.

Så det FINNS.

Ingen har dock tvingat mig att ta bort den gamla som är den hon väljer :cool:

Undrar verkligen hur många gånger det faktiskt har hänt? Med tanke på att det inte är vanligt att hästar reser sig inne i stallet.

/Camilla

Eftersom takhöjden inte står i artikeln är det rätt fantastiskt att så många kan anse det djurplågeri! :grin:

De "högsta hönsen" på SJV vad är det för sorts höns? Generaldirektören eller chefsekonomen? Samma "höns" som kom på att hästar ska kunna ligga ner i en transport under kortare resor?
Yra skrivbordshöns? ;)

LIA

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Det är länsstyrelsen i Västernorrlands län som meddelar att det i veckan konstaterats EHV-1 hos en häst i Sundsvalls kommun. Det är...
Svar
0
· Visningar
439
Senast: Gunnar
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En död häst som börjat förmultna hittades i en box i stallet. På golvet låg ett gödsellager på flera decimeter. Länsstyrelsen förbjuder...
Svar
15
· Visningar
2 338
Senast: Lycan
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Trots upprepade anmärkningar har inget gjorts för att åtgärda den låga takhöjden i stallet. Dessutom trotsar hästägaren tidigare förbud...
Svar
14
· Visningar
2 322
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama