Lag-SM 2009 Dagstorp

LadyCovergirl

Trådstartare
Förvisso finns det en tråd om Dagstorp men den rörde egentligen inte själva mästerskapet.

Så, vilka siktar på att åka till Dagstorp i augusti? Vilket lag kommer ni isf rida för/tillhöra/coacha/vad man nu har för uppgift?

Jag hoppas kunna mosa in ett Lag-SM som hästägare mitt i min flytt Kalmar-Lund. Man ska inte ha för lite att göra, då blir man förslappad. Har jag alltid tyckt ;)
Isf blir det ett ponnylag från Skogslotten i Östergötland som min ponny kommer gå i :laugh:

Sv: Lag-SM 2009 Dagstorp

Vi planerar att åka med både ponny och häst lag :bump:

Hästlaget beror lite på hur man får bilda allians, i vårt distrikt finns bara 3 ekipage, möjligtvis 4 om vår mammalediga ryttare får fart på grejerna :D

Ponnylaget har vi ett riktigt bra i år (under förutsättning att våra CNCP** ekipage inte tycker att det är för "fjuttigt" att rida P80)

Själv tycker jag att det är synd att man sänkt från P90 till P80 för kat I, det är att sänka statusen FÖR MYCKET! och problemet för de flesta klubbar har ju inte varit att få fram kat I ponny som kan gå P90 utan kat II ponny som kan gå P80 och det problemet kvarstår ju i ännu högre grad i år :confused:

Även om det kan upplevas som "fjuttigt" så är det ändå ett SM vilket borde ge lite extra intresse, tycker åtminstone jag :laugh:

Jag håller med dig gällande klasserna. Blev klart förvånad när jag kikade och såg att det gick i P80. Var nämligen säker på att de skulle haft mästerskapet i P90. (Särskilt som det tycks vara i princip samma sak, bara banhoppningsfelen som verkar skilja, att kvala till SM i P80 som att kvala till P90. Ja, och så hoppkvalen. Om jag nu läst in mig rätt på det hela.)

Jag antar att det blir lägre klasser för att det anses att det finns för få ekipage.
En tanke som slog mig var att man istället kunde göra som hopp/dressyr och ha tävlingen på två olika nivåer :idea:
Typ att man ska ha både P80- och P90-ekipage i samma lag.

Just precis vad jag menar!

Tänk om alla ponnyerna skulle hoppa 1m i finalen på ponnyallsvenskan i hoppning... hur käckt skulle det vara

Har det alltså sjunkit så drastiskt med starter i P90-klass?
Senast jag var iväg på Lag-SM (Hermanstorp 2007) så var det 26 startande lag på ponnysidan. Förvisso var inte alla lag fulla men det var ju ändå runt hundratalet startande ponnyer.

Att det sjunkit i * och ** har jag ju sett men också i P90? Sorgligt :(

Din idé är smart. Kanske något att föreslå?

Din idé är smart. Kanske något att föreslå?

Haha, ja när till och med mossiga dressyren har tagit till sig detta för att få lite mera spänning och status i tävlingen är det kanske dags för ft också ;)

LagSM är ju en jättekul grej, och ännu roligare och rättvisare för alla om man sliper rida för svår/för lätt klass.

Nope, jag tror att ft:s koncept är att göra det så otillgängligt och krångligt som möjligt :angel:
Skämt åsido, föreslå gärna idén. Det finns trots allt ingen propp ute än ;)

Ja, absolut! :banana:

Ju fler som gör det desto bättre!

Från en som redan gjort det (och inte ens fått nåt svar)

...jag hörde en hel del fågelkvitter i Trossnäs igår :angel::angel: många jobbade på att få upp lag-SM-klassen till P90....

Spørgsmål:

I propositionerne ser det ud som at klasse 3 OGSÅ er udskrevet som en vanlig regional klasse.

'CNC* ridhäst obligatorisk för lagdeltagare (regional)'

Betyder det, at man kan anmelde til den klasse uden at ride SM?
Jeg har mailet Dagstorp, men har ikke fået svar...

Spørgsmål:

I propositionerne ser det ud som at klasse 3 OGSÅ er udskrevet som en vanlig regional klasse.

'CNC* ridhäst obligatorisk för lagdeltagare (regional)'

Betyder det, at man kan anmelde til den klasse uden at ride SM?
Jeg har mailet Dagstorp, men har ikke fået svar...

Man kunde ju hoppas att någon från Dagstorp kunde svara :angel::angel:

Men: Som jag läser propositionen är det en helt öppen klass som du kan anmäla till.

-Om det blir för många starter brukar man ge förtur till dom som skall rida i LagSM -antar att Dagstorp gör det med.

/Max

Håber at du har ret - at det en vanlig åben klass (klass 3 i prop). Jeg melder til og så må vi se, hvad som händer...

Tak Natasja. Vi må vist lige se på det med at stille et dansk hold - kunne være sjovt :p

Isf blir det ett ponnylag från Skogslotten i Östergötland som min ponny kommer gå i :laugh:
Det hoppas vi! Tjejerna var och tränade vatten och smahinder i veckan ch det gick bra, dock var inte din ponny med utan reserven...
Men jag antar att C är förstahandsvalet för ryttarinnan. Den var fin när jag åg den på Åkerbo på försommarträningen!

Det hoppas vi! Tjejerna var och tränade vatten och smahinder i veckan ch det gick bra, dock var inte din ponny med utan reserven...
Men jag antar att C är förstahandsvalet för ryttarinnan. Den var fin när jag åg den på Åkerbo på försommarträningen!
Aha, jag har varit på semester en vecka så har inte haft riktig koll vad som hänt sen senaste hoppetävlingen. C "ska" väl vara förstahandsvalet, vad jag förstått, men det är självklart skönt att vara inriden även på reservpållen :laugh:
Kul att C såg fin ut, hon har nog saknat terrängen :bump:

*kl*

Kollade nyss på anmälda lag. Är det inte lite få lag anmälda? Nu vet jag inte hur det brukar se ut, men borde inte fler lag vara med? Det är ju en kul form av tävling,,, MEEEEN varför ska det vara så förbannat dyrt!!!:mad:

Ta uppstallningen tex, 1100 kr för meetinget. Är detta sant?? Kan det verkligen vara den faktiska kostnaden för arrangören eller skor man sig på denna inkomsten oxå? Startavgiften är 600 kr / ekipage plus 2200 kr för laget. (Varför 600? En normal start kostar ca 350!) Iofs inkluderas det en ryttarfest i anmälningsavgiften för ryttaren. Till detta kommer vet och ambulansavg. El för lastbil 350 kr!:eek: Vad kostar det egentligen att hålla igång en lastbil ett par dygn... Kylskåp, läslampor etc. Inga 350 kr iallafall.

1100 + 600 + 350 + 550 (1/4 av lagkostnaden) plus vet/ambulans (200?) = 2800 kr
Till detta tillkommer RESAN, (som inte kostar gratis!), samt fler i familjen som ska gå på ryttarfesten.

Nu menar jag inte att racka ner på arrangörerna av Lag-SM iår, men nu får det snart banne mig vara stopp på dessa enorma kostnader.

ÄR DET KONSTIGT ATT FÄLTAVLAN I SVERIGE HAR EN KRIS???

Tack för mig // Sita

Jag har redan gnällt om detta i en annan tråd men jag är inte sen att hålla med dig om ALLT du säger.
Avgifterna är INTE relevanta.:eek::(

Ja, det är skamligt. Kan väl motivera det lite i ridhästklasserna där det är premier i alla fall

Men på ponny :eek: Skall bli spännande att se vad som är 1:a pris där som motsvarar ridhästarnas 3000:- i premie och vad sista placerade får som prylar värda 600:- ;)

Detta utöver lagpriserna då som skall vara värda minst 2 200:- till sista placerade lag. Spännande....

De flesta av oss kommer INTE att stalla upp på plats, i ren protest om inte annat, utan hos en snäll Bukis :bow:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Nyårstråden
  • Textilåtervinning
  • Vad gör vi? Del CCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka