Lag-SM 2009 Dagstorp

Sv: Lag-SM 2009 Dagstorp

Jeg er meldt i 1* men har også vurderet at 1100,- for en box er for meget. Det er faktisk billigere for mig at køre tur/retur til DK begge dage end at blive. Og da vi kun har 1,5 times transport inkl. færgen, så bliver det sådan.

Kommer der vet. udgifter ud over de 600,- som starten koster? :cry:

Japp, det tillkommer vet och ambulans. Meddelas i ryttarmeddelandet senare. I dom 600 kr betalar du oxå för en ryttarfest som du uppenbarligen inte kommer att gå på...

:(:(:(:(:(:(:(

Kanske man kan fråga om man kan få byta den mot vet.avgift :devil::angel:

ÄR DET KONSTIGT ATT FÄLTAVLAN I SVERIGE HAR EN KRIS???
Tack för mig // Sita

Försöker svara/fundera lite på några av dina frågor:
Antalet lag: Tillkommer säkerligen några men det brukar alltid försvinna ngt också. Det brukar inte vara fler på häst. Ibland ngt fler men desto roligare om det är fler :)
Det är dj-lgt dyrt. Får verkligen hoppas att man får något för pengarna.
Uppstallningen är SVINDYR. Hoppnigen har ju numera ganska ofta detta belopp på sina meeting. Tävlar jag hoppning gör jag ofta 3-5 starter/häst på ett meeting dvs 3-5 chanser att tjäna in mina pengar + att där ofta är vinstpengar. Men visst är det så att det kostar att hyra in boxar. Nu är det tydligen samma boxar somt Derbyt och vi har rabatt :confused:
Vi väljer att köra om vi nu inte kan bo där vi tänkte..
För 1100 kommer jag långt..

Jag tror ärligt inte att man skor sej, men ordnar man bara en klass så blir allt dyrt. DET är för mej en gåta... När man nu ändå kör ponnydressyr på fredagen, ponnyhopp på lördagfm så hade man lätt hunnit med fler klasser.

Denna ponnyhysteri är för mej en gåta. I länder utom Norden tävlar ponnyer i samma klasser som hästar. I vårt grannland Danmark är det oftast ponny och häst på samma framridning även om de går olika klasser. Är svenska ponnyungar så usla ryttare och så bortskämda att de inte kan lyda instruktioner så vi måste gömma dem i egen hörna? Självklart innebär detta också en kostnad! (Erf fr Gärds)

Ang elen så menar man väl att man måste hyra in en elkille som sköter en tillf utrstning. Kan såklart kosta... själva elförbrukningen är ju inte så dyr...

Nu ha jag också klagat... fråga är hur vi får fram vår kritik på ett vettigt sätt. Vi måste se över kostnaderna på våra tävlingar. De som läser här, anser ju ändå bara att vi Buketanter som gnäller och snackar skit, f-låt Max, Tasse och Q. :p

Japp, det tillkommer vet och ambulans. Meddelas i ryttarmeddelandet senare. I dom 600 kr betalar du oxå för en ryttarfest som du uppenbarligen inte kommer att gå på...

:(:(:(:(:(:(:(

Well... Jeg tager til tävling for at ride - ikke for at feste ;)

Det ville være bedre om der var en kostnad for start + en for fest. Sådan var det fx i Hermanstorp - og alle andre tävlinger, som jeg kender til.

Well... Jeg tager til tävling for at ride - ikke for at feste ;)

Det ville være bedre om der var en kostnad for start + en for fest. Sådan var det fx i Hermanstorp - og alle andre tävlinger, som jeg kender til.

Alla andra tävlingar vi känner till också för den delen här i Sverige....

Denna ponnyhysteri är för mej en gåta. I länder utom Norden tävlar ponnyer i samma klasser som hästar. I vårt grannland Danmark är det oftast ponny och häst på samma framridning även om de går olika klasser. Är svenska ponnyungar så usla ryttare och så bortskämda att de inte kan lyda instruktioner så vi måste gömma dem i egen hörna? Självklart innebär detta också en kostnad! (Erf fr Gärds)
Vi har tävlat ponny både i Sverige o Danmark, det visas större hänsyn i DK av häst/ponnyryttarna på framridning och visst är ponnyryttarna mer vaksamma där än här tycker jag. (Nu blir jag säkert påhoppad snart):eek: där har heller ej ungarna 14 frivilla vrålare som curlar runt och gör plats åt sina små gunstlingar. Mera lugn kan jag tycka.:crazy: Bäst jag duckar nu!:crazy:

Helt fel tråd att ta upp detta i tycker jag själv, håller dock med att lag-SM kunde ha finansierats av flera andra kringklasser, så hade lag-SM blivit en festligare och större tillställning, med fest eller utan!

Helt fel tråd att ta upp detta i tycker jag själv, håller dock med att lag-SM kunde ha finansierats av flera andra kringklasser, så hade lag-SM blivit en festligare och större tillställning, med fest eller utan!

Fast detta med ponny/häst är ju en av motiveringarna till att man inte kan ha fler klasser :p

Håller helt med alla ovanstående talare. Vi får komma ihåg att alla inte satsar på att komma till eliten. Vi är många som rider som en hobby och då får kostnaderna inte skena iväg hur mycket som helst. Man ska väl kunna komma väg utan att bli ruinerad på kuppen. Bredden bland ryttare skapar förutsättningar för de duktiga att utvecklas och på det sättet får vi fram fler duktiga. Vi hobbyryttare är ju de som håller igång alla tävlingar med vårt arbete och våra starter.

Förresten kan jag meddela att apropå få lag så är det minsann inte så lätt att få ihop folk. Jag har hört mig för men har fortfarande inget lag. Så, om någon vill ha med en skåning som är en glad amatör så finns jag. I annat fall rider jag individuellt men det känns ju tråkigt att inte kunna vara med i lag nu när SM-et går på nästan hemmaplan.

Kan man starta "individuellt"? Trodde bara klasserna var öppna för lag deltagare?

Varför i herrans namn då inte ha fler klasser när man ändå kör?

Dels för att få fler starter, men oxå för att ryttare ska kunna ta med andra hästar när man redan är iväg.

//:confused: Sita

Fra hjemmesiden:

Individuella starter är tillåtna, även från övriga länder.

:d

Nej detta med lag är inte roligt att få ihop. Reglerna ändras under tiden man hör sej för och detta gör det nästintill otrevligt. *suck*
Enl sekretariatet har Gotland dragit tillbaka sin laganmälan.

Flyinge har väl en plats i sitt lag?
Dagstorp kanske?

Mantorp ska vara med

Senast ändrad:

Kan inte annat än att hålla med :confused:

Vi har fått SKRIFTLIGT godkännande och besked om att det är OK med allians från olika distrikt TVÅ GÅNGER! Andra gången efter påpekande om att det fortfarande står "samma distrikt" på hemsidan :crazy:

Och det är fortfarande inte ändrat :eek:

Om det skulle vara så att det bara gäller Norrlands-lag (det finns absolut inte 5 ekipage i CNC* i Gävleborg) så borde det väl stå i så fall

Innan har man gett dispens för Norrland och Gotland iaf

Men då stod det så i reglerna på ett tidigt skede, och dessutom angränsande distrikt (vilket ju är rätt behändigt för Gotland... :angel: gränsar väl i princip till allt utom Värmland och Närke)

*kl*

Men det förstår ni väl - bara för att det heter SM så måste ju allt bli minst dubbelt så dyrt som vanligt. Klasser, el, uppstallning - you name it! Var precis likadant på ponny-SM i dressyren nu :grin:

Hej...
Sitter och tittar igenom inläggen och även den kritik som framförs framför allt mot kostnaderna...
För att genomföra Lag-SM i fälttävlan för ponny och häst - hur många klubbar hade anmält att de ville det?
Vad kostade det på Gotland i fjol? Vad jag har förstått så kommer tävlingarna att gå med förlust för Dagstorp eftersom de hyrt in boxar för att kunna stalla upp era hästar
på tävlingsplatsen som inte kommer att utnyttjas för att många söker uppstallning utanför.

Vad tror ni att det kostar för Dagstorp att dra runt tävlingen? Någonstans kring 300 000 - 350 000 kronor!
Med 100 startande innebär detta en direktkostnad för klubben på 3000 kronor/startande! Det kostar att ansluta extra el, bajamajor, tälthyra för att kunna serva er som kommer till tävlingarna, domare av alla de slag, veterinärkostnad - den del som ni inte behöver betala, hovslagare, djurambulans, vanlig ambulans, nattvakt, priser, tält, kylcontainer för att kunna förse er med mat och dryck m.m. Ni verkar tro att allt detta är gratis...

Tror ni det, tycker jag att ni ska be era egna föreningar att arrangera Lag-SM i fälttävlan själva.

Dagstorp har arrangerat högklassiga tävlingar för ponny och storhäst i både dressyr, hoppning och fälttävlan i många år och skötte det med den äran. Min dotter tävlar inte längre, men jag hade gärna tävlat OCH betalat för att åka till Dagstorp!

Vad tror ni att det kostar för Dagstorp att dra runt tävlingen? Någonstans kring 300 000 - 350 000 kronor!
Med 100 startande innebär detta en direktkostnad för klubben på 3000 kronor/startande! Det kostar att ansluta extra el, bajamajor, tälthyra för att kunna serva er som kommer till tävlingarna, domare av alla de slag, veterinärkostnad - den del som ni inte behöver betala, hovslagare, djurambulans, vanlig ambulans, nattvakt, priser, tält, kylcontainer för att kunna förse er med mat och dryck m.m. Ni verkar tro att allt detta är gratis...

Oj så du menar att ryttarna inte betalar något alls för maten dom äter, veterinär,ambulans, boxar och startavgifter etc :eek:

Ja då förstår jag att det blir dyrt för arrangören :cool:

Hmm, det är väl inte dyrare att arrangera Lag-SM än vilken annan tävling som helst med motsvarande klasser?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka