Lag-SM 2009 Dagstorp

Sv: Lag-SM 2009 Dagstorp

Jag måste säga att jag blir helt matt och ledsen, när jag läser inläggen i tråden...

Just nu fixas det på banan, bakas till serveringen, lagas hundratals portioner med med funtionärsmat. etc
-Varför skall alla vi klubbmedlemmar lägga all denna fritid, del av semester på att ordna ett lag-SM som som av övriga fälttävlansverige (om det nu är representerat ovan) uppfattas som att vi som arrangör ockrar och skall tjäna pengar.

Utan att gå in i detalj hur oinsatta kommentarerna är;
-Vad tror ni att det kostar att hyra, montera spåna och demontera mobila hästboxar ? -av era kommentarer att döma skall vi fortsättningsvis inte erbjuda detta.
-Tror ni att 350 Kr är för elkonsumtionen till lastbilen ??? - Elen ska kanske dras fram, ordna försörjning så att vi klarar att försörja 10-15 lastbilar samtidigt på ett korrekt sätt
-Tror ni att vi är för lata /korkade för att försöka få till flera klasser ? - Regler (ponny/häst) och logistik (Invigning/ryttarfest/dressyrdomare-banor) gör det omöjligt att på ett rimligt sätt få in fler klasser.
Så kan jag bara konstatera att vi kommer inte att tjäna några pengar på tävlingen. (Vi har då inte tagit några kostnader för vårt nya vattenhinder, eller de andra nyheterna på banan) - och det är helt ok.

ÄR DET KONSTIGT ATT FÄLTAVLAN I SVERIGE HAR EN KRIS???
Nej, det är inte konstigt att klubbar ger upp fälltävlan och att tävlingar ställs in, när vi inom fälttävlan visar den inställning och attityd uttrycks i inläggen ovan – varför skall man som klubb hålla på med något som bara ger dåligt rykte och kostar pengar.
-Skyll inte bara på förbundet och reglerna – vi har alla ett ansvar att se till att det blir en positiv stämning runt vår sport

Jag kan bara säga att alla vi som jobbar med tävlingen försöker göra detta till ett riktigt bra lag-SM, såväl inramningsmässigt som sportsligt. Vi hoppas verkligen att ni kommer vara riktigt nöjda med tävlingarna när ni sitter i era bilar på väg hem.

Vi är långt ifrån perfekta (stilbedömningen vid våra Maj tävlingar var ett riktigt bottennapp:o), men vi gör vårt allra bästa för att vi skall få ett riktigt bra lag-SM, - ert stöd och uppmuntran hade känts toppen ! // Christer Sjöström medlem i Dagstorpsortens RF

Men oj då...tror du verkligen att tävlingen kommer gå med förlust??
Det brukar ju inte fälttävlan göra direkt..

Klubben betalar väl inte allting som det verkar när du beskriver det.

Vetrinär och ambulansavgift:(BET AV RYTTARE) brukar mer än väl täcka in den kostnaden, räcker nog till hovis också.

Maten: (BET AV RYTTARNA) Den delen av tävlingen brukar ju vara rena guldgruvan.

Anm.avg:(BET AV RYTTARNA) Det brukar täcka in domare mm ganska bra, annars får man ta från kafeterian :angel: även toaletter, dessutom finns det ju redan på plats några WC. Nu är det ju dubbelt så dyra startavgifter, men det kan jag köpa eftersom det är större prissummor och mer kringarrangemang.

Uppstallning;(BET AV RYTTARNA) Jag kan hålla med om att det blir dyrare att hyra in mobila boxar. Då får man inte hyra så många fler än hyresgäster och försöka hitta stall runt om. 1100:- tycker iallafall jag personligen är hutlöst:eek:

Vet inte vad du menar med dessa 3000:-/ekip, det är ju vad varje ekip betalar för att starta
anm 600
lag 550
box 1100
el 350 om man har lastbil annars blir det MYCKET dyrare
vetr ca 200
2800:- + ev boende

Ja jag vet inte, vill egentligen inte klaga på klubbarna som sliter och jobbar. Har ju och är ju med och sliter, men är också med och betalar runt i landet på olika tävlingar. Känns drygt liksom :crazy:

Du tog min svars-knapp men det var nog inte riktigt meningen...
Jag upprepar min fråga som jag skrev tidigare idag, med viss omformulering:
Vad gör att den här tävlingen kostar mer än övriga tävlingar? Vad skiljer? Ptja, invigningen. Priserna, men de tycks ju subventioneras av den rätt saftiga anmälningsavgiften. Men annars?
Det finns ju en del arrangörer som kör ponny och häst parallellt, med fler klasser. Varför funkar inte det hos er?

Det jag upplever att många reagerar på är skillnaden jämfört med andra tävlingar, som rimligen borde ha ungefär samma utgifter.

Men jag hoppas att inte Dagstorp ska ta det personligt nu. Ni gör förstås alltid vad ni kan. Det gör jag med när jag jobbar på någon tävling.

Jag vet att det är slitigt och jag tror att de flesta som tävlar fälttävlan också brukar hjälpa till. Tror knappast det är någon här inne som tycker att folket som arrangerar tävlingar är på något sätt idioter. Vi brukar också åka till andra klubbar och hjälpa till :)

Nu handlar det väl mer generellt om kostnaderna. Det känns i plånboken att betala kanske 3-4 tusen kronor för en start. Lag SM på Gotland kan man inte jämföra med tanke på resekostnaderna.

Frågan är...går det att göra något åt....kan man ändra på någonting?

Här är några kostnader som inte är med på en endagars tävling.

Tält, bänkset, porslin, kylcontainer
Containrar + frakter
Toalettvagnar + tömning (4 Bajamajor)
Elkostnader
Diesel
Hyra av brandsläckare
Slamsugning
Nattvakt mm

Väl mött på Lag SM / Christer

Det finns ju andra tävlingar förutom Lag-SM som går över två dagar. I mitt närområde finns ju t.ex. Mantorp, där väl OldQ borde ha lite insikt i kostnaderna?!
Och nog kan mycket av det där förekomma även på endagstävlingar, eller behöver man inte gå på toaletten på en endags? ;)

Suck! nä nattvakt kanske man inte behöver på en endagars för ryttarnas skull, men skiter gör man väl ändå?

Du kan få låna min brandsläckare gratis :laugh:

Alltså de flesta vet mycket väl vad som krävs av en tävling. :angel:

Det finns olika sätt att få ner kostnaderna. Har disk detta med en av tävlingsledarna.

För vår del blir det den dyraste tävlingen hitintills..utlandstävlingar inräknade. :o

Jag måste säga att jag blir helt matt och ledsen, när jag läser inläggen i tråden...

Just nu fixas det på banan, bakas till serveringen, lagas hundratals portioner med med funtionärsmat. etc
-Varför skall alla vi klubbmedlemmar lägga all denna fritid, del av semester på att ordna ett lag-SM som som av övriga fälttävlansverige (om det nu är representerat ovan) uppfattas som att vi som arrangör ockrar och skall tjäna pengar.

Utan att gå in i detalj hur oinsatta kommentarerna är;
-Vad tror ni att det kostar att hyra, montera spåna och demontera mobila hästboxar ? -av era kommentarer att döma skall vi fortsättningsvis inte erbjuda detta.
-Tror ni att 350 Kr är för elkonsumtionen till lastbilen ??? - Elen ska kanske dras fram, ordna försörjning så att vi klarar att försörja 10-15 lastbilar samtidigt på ett korrekt sätt
-Tror ni att vi är för lata /korkade för att försöka få till flera klasser ? - Regler (ponny/häst) och logistik (Invigning/ryttarfest/dressyrdomare-banor) gör det omöjligt att på ett rimligt sätt få in fler klasser.
Så kan jag bara konstatera att vi kommer inte att tjäna några pengar på tävlingen. (Vi har då inte tagit några kostnader för vårt nya vattenhinder, eller de andra nyheterna på banan) - och det är helt ok.

ÄR DET KONSTIGT ATT FÄLTAVLAN I SVERIGE HAR EN KRIS???
Nej, det är inte konstigt att klubbar ger upp fälltävlan och att tävlingar ställs in, när vi inom fälttävlan visar den inställning och attityd uttrycks i inläggen ovan – varför skall man som klubb hålla på med något som bara ger dåligt rykte och kostar pengar.
-Skyll inte bara på förbundet och reglerna – vi har alla ett ansvar att se till att det blir en positiv stämning runt vår sport

Jag kan bara säga att alla vi som jobbar med tävlingen försöker göra detta till ett riktigt bra lag-SM, såväl inramningsmässigt som sportsligt. Vi hoppas verkligen att ni kommer vara riktigt nöjda med tävlingarna när ni sitter i era bilar på väg hem.

Vi är långt ifrån perfekta (stilbedömningen vid våra Maj tävlingar var ett riktigt bottennapp:o), men vi gör vårt allra bästa för att vi skall få ett riktigt bra lag-SM, - ert stöd och uppmuntran hade känts toppen ! // Christer Sjöström medlem i Dagstorpsortens RF

:angel::idea:NGR dagar kvar...haka upp smilbanden nu alla som ska till Dagstorp:rofl:Ladda inför era uppträdanden på ryttarfesten:banana:

Jag här till de arrangörer som arrangerat SM, LagSM, ** osv. Vi var en av tre sökande för LagSM förra året så nog finns det klubbar som vill arrangera bl.a för att det är en kassa-ko

Varför skulle det gå lös på 300 000 ???? Med LagSM följer inga större kostnader än på vanlig regional CNC* resp P80 så det är helt omotiverat att ta ut dubbla avgiften, speciellt när en del priser kommer från SvRF och man vet att man kommer att få mycke starter. Premierna är inte högre än vid normal regional heller.... och på ponny inga premier men ändå samma avgift.

Om ni går back på denna tävling, då skulle vi andra arrangörer i så fall gå i konkurs för våra tävlingar

Jo, visst ska vi dra upp smilbanden och försöka ha roligt. Tyvärr så är vi nog många som är med och betalar för ryttarfesten som vi inte kommer att gå på då vi bor så det lönar sig att åka hem istället för de där 1100 kr + övernattning. hade varit roligare och man kunde få vara med och välja själv om man vill betala för det.:crazy:

Kan det vara så att arrangören inte fått ngr sponsorer och funktionärerna får betalt/tar betalt för sitt engagemang:idea:.
Själva engagerar vi oss i klubbens tävlingar med semester osv trots att vi fn lagt ner fltv tv :o tills vi sålt hästen och hittat ngt nytt.

F.ö tycker jag att vi skilja på äpplen och päron här i diskussionen. Det är väl ingen som tycker att arrangören gör ett dåligt jobb eller att funktionärerna är idioter eller vad det nu förekommer för termer här... Det handlar ju om vad det kostar. Skilj på detta!
Alla är inte gjorda av pengar och kan strunta i kostnaderna. Vi ryttare som klagat på kostnaderna gör det inte för att vi måste gnälla, ta till er av kritiken och fundera alla där ute vad vi kan göra för att hålla nere kostnaderna så vår sport kan fortleva.
Behöver vi hitta fler sponsorer? Ska man försöka hitta sponsorer för hela distrikten kanske? Kan man göra satsningar distriktsvis för att på så sätt få billigare lösningar? Jag vet inte, men om diskussionen handlade lite mer om detta kanske vi hade kommit nån vart. Det får inte bli pajkastning!
Pratade med en travmänniska som höll på att svimma när hon fick höra våra uppstallningskostnader. I travet kostar det tydligen bara runt hundralappaen att stalla upp en natt, och då får man en desc box som är plombad (för dopingrisken). Visserligen har travet befintliga stall, och jag förstår att mobila boxar kostar, det är inte det. Men - när arrangören tar betalt för befintliga boxar behäver det inte kosta så mycket.
Jag rider en häst, det är min hobby och det är kul. Men det är inte kul att motivera kostnaderna för familjen

Ladda inför era uppträdanden på ryttarfesten

Hur kan vi göra för att fler ska komma på festen? Alla vi som kommer att köra fram och tillbaka tvekar antagligen :o

Ett tips till dej som läser!
Det är Du som läsare som väljer att tolka. Vill du läsa det som fan läser bibeln så är det Ditt val. :idea:

Dags att se till att startordningen i laget och namnet på lagledare lämnas in(om ni inte gjort det). Läs mer på Dagstorps hemsida :laugh:

Senast ändrad:

de där med uppstallningsavg är intressant tycker jag.
hade hästen uppstallad på travet här i veckan och visst hade ridklubben hyrt in sig på travets gäststallar men enligt info kostar de max 200/ natt om man har travare och vi fick betala 850 för 2 nätter...
Om 2 veckor ska jag betala 600 för en natt i ett permanent gäststall... helt vansinne men vad ska man göra?! vill inte sitta o åka emellan heller.

Om 2 veckor ska jag betala 600 för en natt i ett permanent gäststall... helt vansinne men vad ska man göra?! vill inte sitta o åka emellan heller.

Jösses !

Dyr uppstallning kan väl inte bara vara ett problem för flt ? Det borde väl vara samma på alla meetings hoppning/dressyr/körning (hua för att stalla upp ett fyrspann).

Jösses !

Dyr uppstallning kan väl inte bara vara ett problem för flt ? Det borde väl vara samma på alla meetings hoppning/dressyr/körning (hua för att stalla upp ett fyrspann).

Skillnaden är väl att i hoppnig och dressyr har man så mycke pengar (alt. sponsorer) när man åker runt på meeting så man bryr sig inte. Och har man inte pengarna så åker man på tävlingar inom 10-15 mil och behöver ingen uppstallning. Det är ju inte sååååå många fälttävlan som ligger inom det köravståndet för nån (inte ens för skåningarna längre) speciellt inte som många envisas att köra endags-tävlingar över två dagar.

Körningen har förhoppningsvis inte börjat med ofoget att ta hutlöst betalt ?

Men det finns ju "vanliga" meeting för oss dödliga också - inte bara för de som har sponsorer.
Sen förstår jag poängen att det är få fältävlan som ligger inom köravstånd.

Får man fråga vilka Bukisar som planerar att åka till Dagstorp?

Ska åka dit och titta och kanske ta några bilder.
Ja och såklart skaffa inspiration. :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka