Lag SM 2007!!

Sv: Lag SM 2007!!

Ja och det är inte så himla självklart när det är 2 banor bredvid varandra. Visselpipa och pingla låter enkelt men man ska komma ihåg vilket det var också...

eller gör man som jag och startar inte trots att startsignal givits :rofl:

precis när jag red förbi domaren utanför banan hörde jag hur det skramlade till, tittar ner.....och där ligger min ena sporre i två delar på marken :eek: :o
-du har fått startsignal, säger domaren
- jo, men min sporre ligger där på backen....
domaren kommer ut och konstaterar att utan sporre får jag inte starta för då är utrustningen inte reglementsenlig....och ber jag någon springa och hämta blir vi försenade....
som tur var var domaren snäll och lät mig rida dressyren i nästa paus, en timma senare :D stackars pålle blev väl lite förvirrad, men var väldigt trevlig att rida andra gången åxå :love:

Så kommer jag till några frågor:
Har nån av er lyckats få reda på hur man lyckats ändra på kvalen och varför :cool: och hur de lyckats få till en helt ny tävlingsform som inte finns alls i TR :confused: ponnyernas tävling var förvillande lik en tre-dagars, bara utan distans och ridhästarnas var förvillande lik den gamla 2-dagars som inte finns längre, jag menar när har man mer än en veterinärbesiktning på endagars? eller var det ingen endagars i alla fall ;)
Vi pratar om säkerhetstänkande.... vad är säkerheten i att släppa ut D-ponnyer som kvalat i två 0.70 banor (banhoppning 0,75) i tredagars 0,90-klass, alltså utan att ha hoppat före.
Sen disskuterade vi tidigare avgifter kontra priser, hur blev det (ni som var placerade) fick även de sist placerade ponnyerna hederspriser till ett värde av minst 300:- och fick lagen i snitt priser för 3000:- / placerat lag. Lite nyfiken är jag :angel:

Det där med tävlingsformen funderade vi på. Vi satt på fredagkvällen i stugan och bläddrade i våra TR utan att finna.
Särskilt som det i bestämmelserna står såhär:
"Tävlingen arrangeras som Lätt Endagstävling över två dagar med dressyr och banhoppning dag 1 och uthållighetsprov dag 2. ( i ö enl TR IV 2006)."
Dessutom står det såhär om terrängritten:
"Kat D : 1,3-1,7 km, max 17 språng, tempo 480 m/min"
D-ponnyernas terräng var 1 830 meter. (Kan ha varit 1 840 m också men tror det var det första.)

Är inte insatt i detta SM:et men jag kan säga att det är relativt lätt att få dispens från vissa TR regler, som tex den här.

Fler vet besiktningar är väl bara bra om det passar? *förvirrad, inte tävlat på år o dag*

Men tanke på att flera hästar (2 iaf??) inte gick igenom bes. inför hoppningen var det väl inte helt fel.

Var inte på denna tävling i år så priser och annat kan jag inte svara på, men jag har ställt en del frågor till fälttävlans kommitten (De jag hittade adresser till på nätet) och andra som jag kommit i kontakt med under sommaren, om hur det gick till när det fick till årets kvalregler !

Det framkom att arrangören sökt och fått dispens för 3 dagars tävling, vilket väl alla förstod :D Detta bara för att kunna ta emot alla lag. Det är ju lika för alla som tävlar så det var väl inte det värsta med detta år. HEHE !

Sedan till kvalreglerna på ponny !! :mad: Som väl måste vara en stor miss man Hmm ! Har där fått lite olika svar !! Någon svarade att detta låter inte bra jag ska kolla vidare !!!! Var alltså inte underrättad om vad som gällde !? :confused:

De som varit inblandade i detta sa att de gjort det för att det skulle bli rättvist för alla !:confused: Att det inte var rättvist att man kunde starta C-ponny som gick på samma bana som B-ponny i ett lag !?!? Jag kan förstå tanken, men har man nu valt att inte ha den klassen någon annastans borde man inte ha den på ett SM heller :devil: utan ge alla ryttare en chans att åtminstone ha startat en sån klass innan SM. Och att samma kval ska kunna gälla för alla kategorier !! Detta håller de med om och vad jag förtsått så fortsätter de att diskutera detta. Det är högst troligt att det blir ändring till nästa år igen !!! Hoppas bara att det blir klart i god tid så man vet vad som gäller !

Man diskuterar samtidigt en del andra ändringar på ponny som väl kommer in då också. D.v.s. man vill göra övergripande översyn på ponnysidan. Ett ex. var att ta tillbaka 80 cm på lätt klass för C-ponny och att man då gör deb för D-ponny på den höjden också. Det finns också diskussioner om att införa den kat. indelning som de har internationellt med bara 2 kat. klass I och II.(Fast det ville visst inte förbundet !!) Är inte så bra insatt i de reglerna så det kan kanske någon annan informera om vad det skulle innebära. Hörde nåt om att klass I var från 138 cm och klass 2 de under, vilket ju i så fall skulle innebära att stora C-ponny plötsligt blev D-ponny ???? :D:confused: Men det där kan jag för lite om för att veta exakt !!

Det framkom att väl ingen tyckte att det blev bra i år så en ändring är väl att vänta. De verkar ganska öppna för diskussion (även om man inte vet om de tar till sig nåt det kan jag inte svar på hehe! :D) så hör av er ni som har åsikter och vill påverka, till dem så kanske vi kan vara med och påverka så det blir bra !

Oj vad långt det blev !! :eek: hoppas ni orkade läsa !:cool:

Varför behövde C-ponnyerna gå två lätt innan? Vad jag förstod var inte terrängen så svår för dem och var det enbart för banhoppningen...?

Banhoppningen ryktades det om att det var 95 + 10 för kat D och för kat C (+ 10 alltså). Varför hade man gjort så? För att få mer utslag på de redan trötta ovana ponnyerna som inte hade gått 3-dagars innan? Gjorde man så för kat B?

Sedan till terrängen.. Såg flertalet ponnyer som inte skulle startat. Det var tex flera som var i och klonkade flera hinder, och då menar jag inte bara de lite högre, utan även på de lägre FLERA gånger.
ÄR DET SÄKERT ATT HA EN SÅN PONNY I TERRÄNGEN????
Man jobbar för att minska olyckorna i terrängen och hur kan man då släppa ut ekipage i terrängen utan att veta hur hästen hoppar. Är det inte därför man har en gräns på max fem nedslag i banhoppningen.
Om man tittar på resultatlistan ser man att det var över 18 ekipage och 9 lag som blev uteslutna. Varningssignal på orutinerade ekipage? Det blir en hets på ryttarna att kunna starta lag-SM och vissa går upp alldeles för fort enbart därför. Vissa skulle behövt några extra rundor i deb, men vem vill inte rida ett SM?

Vad kan göra för att stoppa detta?
Man ser även motsatsen, rutinerade ekipage som har gått SM, EM mm kommer till start. Flertalet fick tidsfel för att de red alldeles för fort i terrängen. Kan man inte höja, så att tex kat D går i Msv B? Då kanske man minskar risken för ungar som stressar upp i klasserna?:angel:

Som jag fattade det kvalar ponny i två debutant till Lag-SM? Men jag har noll koll när det gäller ponny, så det kan vara fel & olika för kategorierna. Men jag håller med om att hoppningen definitivt borde varit före terrängen.

Banhoppningen skulle gå i LB men jag tyckte att den såg lägre ut. Å andra sidan är jag kass på höjdbedömning så jag kan inte bestämt säga att det var si eller så.

Jag tycker inte att enbart D-ponnyerna ska gå i Msv B. Ska man höja för D-ponnyer tycker jag nog att man ska höja för C-ponnyer också. B-ponnyerna får ju inte gå högre.
Å andra sidan tycker jag att Lätt är en skaplig nivå för ett Lag-SM, om man nu vill ha många anmälda lag.

Däremot tycker jag i stort att klasserna borde göras om. (Överhöjden mer eller mindre rakt igenom i banhoppningen.)
Debutant: B 60-70 (som idag) C 70-80 D 80-90
Lätt: 70 (som idag) C 80 (90 i banhopp) D 90 (100 i banhopp)
Msv B: C 90 (100 i banhopp) D 100 (110 i banhopp)
Msv A: 100 (eller kanske t.o.m något högre än så. Hur ser det ut internationellt?)

Därför att det innan sa att C-ponnyernas bana skulle gå på 80 cm höjd, alltså 10 cm högre än vanlig Lätt-klass.
Jag vet inte om det var så mkt ändring, C-ponny hade iaf samma bana som B-ponny.

Därför att det innan sa att C-ponnyernas bana skulle gå på 80 cm höjd, alltså 10 cm högre än vanlig Lätt-klass.
Jag vet inte om det var så mkt ändring, C-ponny hade iaf samma bana som B-ponny.

C-ponnierna hade bara nästan samma terrängbana som B-ponnierna. På några ställen hade de olika hinder (högre för C-ponnierna). Ex smalhindret efter banken, sverigekombinationen och röda huset.

Jo, vissa skillnader var det men inte rakt igenom hela banan. (Vilket jag tycker det ska vara om C-ponnyerna får kvala tuffare.)

Men tanke på att flera hästar (2 iaf??) inte gick igenom bes. inför hoppningen var det väl inte helt fel.

Har absolut inget emot extra veterinärbesiktning, tvärtom, förstår bara inte varför man inte gjorde 3-dags tävling av det "på riktigt" istället. Kidsen får lära sig vad som ska gälla när de kommer ut och tävlar och så är det inte så i alla fall... men det var kanske för jobbigt att fixa en distans :devil: för det var det enda som saknades för ponnyerna (banlängd etc tillräcklig)
Att skifta ordning på diciplinerna av tidskäl håller inte, all terräng hölls på en dag ändå så den skulle precis lika gärna kunna gått på söndagen, och två dressyrdagar hade de ändå så...
Nån ville ha saker så och då fixade man det:cool:

De kanske inte hade tillräckligt med banor för att ha dressyr/hoppning och ponny/häst samtidigt? :confused:
Jag vet faktiskt inte. Fanns det plats ha distans då?

Liknande trådar

V
Fälttävlan Nu är en helg fylld med fälttävlan över och jag tänkte berätta för er hur min helg med Fälttävlans-SM i lag för ponnier såg ut. Eftersom...
Svar
19
· Visningar
2 650
Senast: eapige
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur