Lag SM 2007!!

Sv: Lag SM 2007!!

Vad duktig du är på att ta fina bilder, ser ju ut som värsta proffsbilderna:love:

Fast även om nerhoppet var maxat så tyckte iaf jag att det var rätt så okej ändå eftersom det inte var något hinder varken för eller efter. Jag skrittade ner. Skiijumpet i Bollnäs var läskigare tyckte jag i sådana fall. Där behövde man bra galopp, balans och fortsätta på hindret efter samt att det var djupare landning.

Jag, som aldrig varit i Hermanstorp, tyckte också att starten var konstig. Kunde man inte lagt den precis efter 90-graderssvängen??

Kan maila över dom + dom på sista startande om du vill? Såg du om jag fotade några fler Udden-ryttare? Tror inte att jag har din mail..?

Fotade dig Murray, ni är så fina :) Fö så hängde jag inte alls med på andra bukare som var där o tävlade, men jag såg Cinna terrängen!

Gjorde du? Det vill jag såklart se! :D

Emma: Men du, jag hade faktiskt planerat att sätta mamma på att skritta fram så att jag kunde fota dressyren på dig men så vart det lite kris eftersom jag trodde att mamma glömt stövlarna i stallet (fast det visade sig att jag ställt dem i vår transport och glömt det :angel: ) så jag hann inte. :(
Fotade inget alls på hästarna i terrängen och hoppningen.

Jag har dessvärre tappat bort mitt photobucket/pixbox eller vad det nu var konto. Men om två veckor sitter jag med fett bredband igen o kanske kan fixa ett nytt (ingen datanörd :o ). Men bilderna (eller om jag filmade mest? Minns inte, fyllde kortet båda dagarna alldeles för fort :D ) är iaf inte vidare bra, halvdålig digitalkamera ;)

Men du har inte lust att maila bilderna då? :bump:
PMa min adress i sådana fall.
Du, jag fotade upp två minneskort på 1GB vardera, och då raderade jag en hel del dåliga på plats :D

Har bilder på 152 & 23(1?) förutom på de ekipage som finns på pixbox (har lite fler på de som finns uppe).

Kan inte hitta några av de numrena. Risk finns att jag fotat dem (har numrena intill) men så har de blivit för dåliga och raderats på plats för att inte ta upp minne :crazy:
Har skickat dom andra.

Har två rätt stora reflektioner efter ett ha suttit på hinder hela terrängdagen.

Satt på hinder 6 A+B (banken) och 7 (lydnadsstock) på B+C ponny, samma för D som då var hinder 7 A+B och 8. På * på hinder 10 (rödvita häcken) men såg bra framtill galoppsträckan bortåt vattnet (vet inte exkat hinder nr men minst 14).

Första reflektionen, varför SITTER (främst) ponnyryttare ned så mycket?! Förutom tonvis med alldeles för långa stigläder (klart man inte orkar stå då). Men att sitta ned låååångt innan hindren, i svängar osv? Sedan när man väl står upp inte göra det i en tillräckligt stadig, hög o balanserad sits för att inte störa ponnyn. Hörde även att många satt ned i sitta backen upp mot sista hindret (vet ej om det gällde stor häst oxå men vi diskuterade ponnysitsar när jag hörde det). Det blinkar "Sitsträning" framför mina ögon och gjorde det redan efter ett par ekipage i lördags. Det borde ägnas mer tid åt att lära ryttare stå ordentligt i korta läder och även att rida i den sitsen, ås man slipper sätta sig ned så fort man behöver bromsa/driva/svänga eller ser ett hinder på andra sidan fältet.

Många ryttare behöver nog oxå lära sina ponnyer gå av sig själva för att i princip konstant sitta ned o driva en lat/trött/ponny som inte går fram gör ju inte saken bättre.

Då kommer vi direkt vidare in på den andra reflektionen - alla trötta ponnyer (!!). Jag kan säga det var väldigt stor skillnad på att se ponnyerna mot att sedan se hästarna. Både jag o mamma blev helt :love: när vi såg de första ekipaget/ekipagen och tyckte "gud vad fräscha hästar". Men minerna bytte snabbt ut till :eek: när vi insåg att ponnyerna faktiskt var bra mycket tröttare än de borde varit när resten av hästarna galopperade förbi i samma fräscha galopp.

Tänkte då på ett argument jag hört för länge sedan "ponnyer behöver inte galopptränas, de går ju inget". Det känns nästan som tvärtom. Man ser ju hur lite en normal ponny har gratis i sin galopp när man jämför med de stora med fullblod i.

En stilla undran är hur alla ponnyer mådde dagen efter jmf med hästarna, för att gå på bogarna redan inför/efter 6/7/8 hindret kan det inte kännas så värst bra?

Alltså 1: Sitsträning, 2: konditionsträning. Känns som tränarna borde ta upp dessa två grejer mycket mycket mer. Det har ju i hög grad med säkerheten att göra!

Dessutom minns jag inte att man lärde sig något om detta. Frågade man om galoppträning så fick man hjälp så klart men det var olika svar av alla och är man ponnyryttare men ovana föräldrar är det nog inte så lätt att bena ut hur man ska rida sin ponny hemma och med vilken kontinuitet det ska göras. Sitsträning utanför dressyrbanan har jag aldrig varit med om, jag läste att det var bra att rida o för korta sitgläder för att öva balansen o testade själv ;)

Nu är jag dock inte ens tävlingsryttare längre (22 o rider ungponny) o när jag tävlade hade jag långt i från koll på läget. Men, hade terrängträningarna ägnats lite åt att sitta rätt o lära sig rida i lätt sist samt kompletterats med mer handfast konditiondträning på hemmaplan (för ponnyerna behöver ju träna de med, uppenbart!) så tror jag livet vart lättare för många ponnyer.

Visst var det varmt, kanske inte lika varmt för de stora? Men sååå markant skillnad, det köper jag faktiskt inte.

O vad negativt det låter :o Men jag tyckte det var viktigt att ta upp... Inte minst för hästarnas skull.

Vill absolut inte ta de ponnyryttare som satt ner för mkt i försvar.
Men mij ponny har kommit in i en trots period :angel: och kommit på att hon kan faktiskt gå på sidan om hon vill, så precis innan hindrena sätter jag mig ner för att "övertala" henna om att hon ska hoppa och ibland får ja morra lite åt henne med. Men jag står upp emellan hindrena och försöker också göra det så mkt som möjligt.

Och vad det gäller galoppträning så vet jag många ponnyryttare som tränar galopp ofta, Jag och de andra tjejerna i stallet (både ponny och häst) rider ofta iväg till banvallen, ett gammalt tågspår på 2 km som nu funkar utmärkt till galopp träning, och sen tar det ca 50 min dit så vi får ju även rejäl framridning ;)

Liknande trådar

V
Fälttävlan Nu är en helg fylld med fälttävlan över och jag tänkte berätta för er hur min helg med Fälttävlans-SM i lag för ponnier såg ut. Eftersom...
Svar
19
· Visningar
2 650
Senast: eapige
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka