Lag på hur stor hage hästen måste ha?

V

vblpower

är det någon lag på hur stor hage man måste ha till sin häst?

Sv: Lag på hur stor hage hästen måste ha?

Har jag aldrig hört talas om iallafall. Min ena går i sjukhage ca 3*5 meter nu.

okej, ingen mer som vet ?

Läs själv på Jordbruksverkets hemsida, det brukar ge massor av bra tips och framförallt regler och lagar

har läst lite men hittat inget med ungefärliga mått, jag vet inte hur stor en hage bör vara för att en häst ska åtminstone kunna galoppera
jag menar vissa hästar galopperar ju i sjukhagar :crazy:
vill ju ha en "laglig" hage

ska du göra hagar så är det självklart för mig att hagen ska vara så stor som möjligt. Har läst att en hagen måste vara 60 meter lång för att hästen ska vilja galoppera på egen hand.
Mina två går i en hage på dryga 1ha under vintern, vill inte ha mindre.

Jag har läst att hagen ska vara minst 30 m lång för att inbjuda till galopp. Men jag laddar för semester och kan minnas fel...

Det är ju galet litet så det skulle ändå inte mitt samvete tillåta.

Nope, finns inte ens en lag som säger att hästar måste gå i hage öht :mad:
Om du har en hage så finns det rätt många "bör" att beakta.... :grin:

Nej, ännu finns ingen lag på utevistelse.

Jordbruksverket skriver så här:
---
Du bör ge din häst möjlighet att röra sig fritt i rasthage eller motsvarande varje dag. Observera att en ny regel gäller från och med den 1 augusti 2010 då du ska se till att din häst dagligen har möjlighet att röra sig fritt i sina naturliga gångarter
---
källa: jordbruksverket.se

Från den 1 augusti i år ska man alltså rasta sin häst i frihet dagligen. Men det kan å andra sidan innebära 10 minuters rastning i paddock eller ridhus.

För en rasthage kan jag tycka att paddockmått (20*40 meter) är minimimått men det finns inga regler.

Min vinterahage är jätte liten :/ 270 m2 och den andra 320 m2. Tycker synd om min älskling.

Visserligen några månader gammal tråd, men skriver även här det jag hittat ang storlek på hage.

I Danmark är det 300 kvm för en häst och i Tyskland 300 kvm för 3 hästar. Jordbruksverket har inte satt något minimimått, men säger att dessa mått anser dom vara för litet. Dom ser också hellre man bygger en långsträckt hage än en kvadratisk om man inte har så stora ytor att spela med. Alltid något att utgå i från tycker jag.

Stod tror jag i den dära Atl tidningen, men hittar det inte nu när jag letade runt ( letade inte sådär noga ska jag erkänna). Där stod en källa också..tror jag, eller nån från SJV som uttalat sig. Mins inte riktigt, jag fick leta upp ett gammalt inlägg jag skrev åt en annan.

Källa? Referens?
Det är även den bedömning vi på min länsstyrelse fått ta del av från jordbruksverket.

Ts: I mitt län rekommenderas inte nybyggnation om markytan blir för liten vid ansökan om förprövning. De som ska ha tillstånd för sin verksamhet har fått visa fungerande schema för utevistelse i befintliga stall med lite mark.Att visa att en heltidsanställd springer ut och in med hästar tio gånger om dagen bedöms inte som ett fungerande schema kan jag ju tillägga. Nu börjar även "normalkontroller" vilket innebär att även icke tillståndspliktiga stall kommer att besökas. Samma krav kommer då att ställas på dem. 30 meter som absolut minimum, men då ska även underlaget klara belastningen, vilket inte så ofta funkar på en så liten hage. Sjukhage är dock okej om man har en skadad häst som inte får röra sig efter veterinärs ordination.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Idag på morgonen (runt 9) var jag i hagen hos hästarna där ligger en stor lada längs sidan och bakom den våra grannars hus... 2
Svar
24
· Visningar
2 263
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 631
Senast: 13579vas
·
Ekonomi & Juridik Hej! Har lite frågor ang. hästar som inte blivit färdigregistrerade och vad som kan vara viktigt att tänka på i detta fall. Kikar...
Svar
11
· Visningar
960
Senast: Roheryn
·
Ekonomi & Juridik För att inte kapa en annan tråd … Vad kostar det egentligen att ha häst idag? Priset varierar ju kraftigt beroende på var man bor och om... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 508

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka