Lag om utevistelse?

niardasp

Trådstartare
Finns det någon lag som säger att en häst måste gå i hage ett visst antal timmar per dygn? Eller någon lag som säger hur många timmar en häst får stå på box? Om hästen i fråga är fullt frisk och alltså inte har fått ordination från vet att stå på boxvila.

Sv: Lag om utevistelse?

Nej, det finns det inte. Däremot bör hästen få möjlighet att röra sig i alla sina gångarter dagligen.

Nog finns det säkert, men jag vet inte var. Skulle kunna tänka mig att hitta det på typ jordbruksverkets sidor.

Som Immer skriver så finns det ingen lag som föreskriver att hästen ska gå ute si eller så många timmar per dag. Däremot står det i Djurskyddslagens 4 § att Djur ska hållas och skötas i en god djurmiljö och på ett sådant sätt att det befrämjar deras hälsa och ger dem möjlighet att bete sig naturligt.

Finns det någon lag som säger att en häst måste gå i hage ett visst antal timmar per dygn? Eller någon lag som säger hur många timmar en häst får stå på box? Om hästen i fråga är fullt frisk och alltså inte har fått ordination från vet att stå på boxvila.

Vi hade besök av djurskyddsmyndigheten eller vad det var. De sa att hästen måste stå inne 12 timmar varje dygn om man inte har vindskydd eller har fått tillåtelse till annat. Hon kan ha sagt fel men det var det vi fick veta. Sen att våra hästar står inne mindre än så är en annan sak. De blir heltokiga annars.

Men du - "kan ha sagt annorlunda" "det är vad vi fick veta"....är det inte bättre att ringa inspektören och fråga vad som sades?

Vindskydd måste du ha vintertid, dvs den tid när gräset inte växer. Annars får du ha hästen ute så många timmar du vill.

Pigan har gett dig ett korrekt svar, vindskydd/ligghall krävs bara vintertid. Dessutom är antalet timmar numera utökat från 12 till 16.

Immer

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 117
Senast: Tualma
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 168
Senast: Linda_A
·
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 231
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar