Lag om skolskjuts

Asa_S

Trådstartare
Är det någon som vet vart man hittar det? Jag har kollat i skollagen för jag hittade en hänvisning dit men jag hittar det inte. Jag skulle bli väldigt glad om någon kunde hjälpa mig hitta lägstanivå som kommunen kan erbjuda utan att bryta mot lagen...

Jag vill byta till vår egen kommuns skola eftersom det inte fungerar för vår son i den han går i, som ligger närmare men hör till grannkommunen. Detta arrangemang är av tradition. Nu säger min kommun att jag då får bekosta skolskjutsen själv. Kan de verkligen göra så?

Sv: Lag om skolskjuts

Låter konstigt.. Där jag bodde när skolskjuts var aktuellt ville kommunen inte stå för skolskjuts till grannkommunen (var inte aktuellt för mig men ändå) däremot var det inga bekymmer att få skolskjuts till ortens skola fr o m ettan.

Be kommunen visa dig vilka regler som gäller i din kommun. Jag tror nämligen inte att det är kopplat till skollagen utan kommunerna själva reglerar.

Jag gick i skola här på byn, tills jag inte orkade mer.
När jag då ville byta skola till en 3mil bort fick vi bekosta skolskjutsen själva.

Jag tror också att det är respektive kommun som sätter upp vilka regler som gäller. Det vanligaste är att kommunen bekostar skolskjuts till NÄRMASTE skola (som i ditt fall). Väljer man en annan skola så får man ta sig dit själv.

Ja, de erbjuder en skola och väljer ni en annan så får ni bekosta själv, det är iofs en kommunal angelägenhet men jag tror inte att jag hört talas om någon kommun som inte har dessa regler.
Att den anvisade skolan i ert fall är i en annan kommun har ingen betydelse, det finns troligen någon uppgörelse mellan kommunerna som gör att ni skickas till grannkommunens skola.

så här står det i skollagen:
7 § Hemkommunen är skyldig att sörja för att det för eleverna i
grundskolan anordnas kostnadsfri skolskjuts, om sådan behövs
med hänsyn till färdvägens längd, trafikförhållandena,
funktionshinder hos en elev eller någon annan särskild
omständighet.

När en elev till följd av skolgången måste bo utanför det egna
hemmet, skall hemkommunen svara för att eleven utan extra
kostnader får tillfredsställande förhållanden.

Hemkommunens skyldighet enligt första och andra styckena
omfattar inte

1. sådana elever som väljer att gå i en annan grundskola än den
som kommunen annars skulle ha placerat dem i om något önskemål
om en viss skola inte framställts, eller

2. sådana elever som avses i 8 och 8 a §§.

För sådana elever som avses i 8 § första stycket skall den
mottagande kommunen under samma förutsättningar som gäller för
elever som är hemmahörande i kommunen sörja för kostnadsfri
skolskjuts inom den kommunen. Kostnaden härför ingår i de
utbildningskostnader som avses i 8 §. Lag (1998:1829).

klippt från http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&bet=1985:1100

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 932
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 165
Senast: Wingates
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 521
Senast: Calmiche
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
62 197
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar