Lag/lagledarefrågor

L

LinneaM

Hur tar era klubbar ut lag till allsvenskan?

Vad tycker ni lagledaren ska göra? Bara ta ut laget eller vara en person som kan hjälpa till på framridning?

Sv: Lag/lagledarefrågor

Vi tar ut lag efter de som presterat bäst.

Tycker inte det är bar med någon som undervisar första gången på tävling, det blir lätt förvirat, mer om de frågar och så, jag har hjälpt andra i laget flera gånger, med då ska de be om hjälp och man ska inte ändra på något av ryttarens grunder, endast undervisa tyx i att ställ lite mer i volter, var nogrannare med hörnpasseringen o så vidare.

Till div 3 får alla som vill vara med i laget.
Till div 1 så har laget tagits ut med tanke på att för så höga poäng som möjligt. Tex två bra ryttare har fått rida den lägre klassen för att plocka hem poäng. De som ridit den högre klassen har alltså inte lika stor chans att få bra poäng i den lägre (snurrigt eller?)
Lagledaren har varit på plats och räknat ihop poäng och meddelat ryttarna hur lagets placering ändrats.
/W

Vi är en ganska lite klubb som inte har så mycket lag ute, men ändå...

Vi har valt lämpliga lagledare utefter deras kunskaper om tävlande. Lagledaren ska ju vara ett stöd till alla ryttarna. (tänker speciellt på ponnylaget där den yngsta ryttaren bara varit 9 år) I de lägre serierna brukar vi försöka låta alla som vill vara med om det är möjligt (det är ju ett lärande tillfälle), men i lite högre klasser brukar strategin gå ut på att laget ska klara sig så bra som möjligt.

Vår allra bästa lagledare har valt ut lagdeltagare, räknat ut starttider, hjälpt alla i laget på framridningen på ett eller annat sätt, skrivit upp resultat osv osv. I princip allt man kan tänka sig.

I våras var vi bara tre som kunde rida div 2, så det var lätt uttaget :D

Annars brukar vi ta reda på vilka som är intresserade och sen gå på resultat + att den som förväntar sig att få rida i lag ska hjälpa till som funktionär på hemmatävlingar mm.

Jag tycker att lagledaren ska finnas på plats på tävling, särskilt om det finns orutinerade ryttare i laget.
Tycker att lagledaren ska finnas med vid framridningen, peppa och uppmuntra, och komma med lite tips om ryttaren så önskar.
Samt prata med ryttarna efteråt, och hålla koll på lagets placering och chanser osv.

Lagledare som bara tar ut ett lag på resultat i förklass och sen sätter sig i cafeterian ger jag inte mkt för...(har iofs bara varit med om det på hopptävling själv iaf)

det beror väl på vem som är lagledare. ett år när vi hade division 2 så var våran tränare lagledare och alla i laget tränade för henne så då var det som självklart att hon hjälpte till på framridningen.
Men sen ett annat år hade vi en annan lagledare men då var våran tränare med som tränare..

Jag tycker att laget ska vara klart innan omgångarna sätter igång och har man "för många" som vill vara med tycker jag att de som är befästa på den nivå allsvenskefinalen går, i första hand ska rida i laget. Flera klubbar jag vet om gör så, tar ut lagdeltagare + reserver (2 st) innan serien sätter igång.

Jag tycker inte att lagledaren behöver vara behjälplig vid framridning, den ska mest hålla reda på sådant som Punkity och PF skrivit.

Tyvärr har inte alla distrikt div 3, men det är där jag tycker de som har minst vana ska börja.

Vi har ett toppat lag med målet att vinna div 2 och ett som ska va ute och samla erfarenhet.
Vi tycker alla att det är bäst så för då får inte vi som rider oruttinerade hästar så mkt press på oss.

Vår lagledare är också våran tränare så hon hjälper till med träningar innan och hon hjälper oss på framridningen

Vi har bara div 3, häst och där får alla vara med (Vi är inte så många..)
Är man för många för ett eller för några för två lag så lottar man.
Detta år var det perfekt då vi var exakt 6 ekipage och vi bestämde lagen helt innan vi anmälde oss.
Det vi brukar bestämma är dock vilka som ska rida LB och sen lotta efter det.

Jag tycker att lagledaren ska vara med och hjälpa till på tävlingsplatsen, dock är det inget jag kräver iom att första starten ibland kan vara klockan 8 och sista klockan 18 :smirk:
Och personligen vill jag helst lösa min ridning själv, utan någon som säger vad jag ska göra och inte göra..
Men annars tycker jag lagledaren ska vara medverkande.

Något som jag tycker är fel med jsut div 3 är när folk tar in "de bästa" i laget istället för "nybörjarna", trots att "de bästa" egentligen är överkvalificerade.
Det blir inte schysst mot de andra lagen, eller mot lagmedlemmarna.
Jag vet flera ekipage som har ridit år efter år i div3 och alltid blivit placerat bland de första.
DET tycker jag är fel ,för div 3 är ju för amatörerna.
(Div 2 här är inte speciellt mkt högre heller så..)

Senast ändrad:

på våran klubb för alla vara med men de fyra som haft bäst resultat i framridningsklassen för rida i laget. det har funkat bra. förra året var det så många som ville vara med så klubben anmälde två lag. i det ena laget red de som red mer för att vinna (och vann oxå) och i det andra laget red de som bara ville ha kul.

själv tycker jag att lagledaren ska hjälpa lagmedlämmarna på framridningen och fixa med det runtomkring.

Mmm kanske att man tittar på tävlingar som har gjorts och sen på resultaten om de har ridit för den domaren i lagtävlingen innan.

Att man kanske tar ut 5-6 st som får rida.

Mmm kanske att man tittar på tävlingar som har gjorts och sen på resultaten om de har ridit för den domaren i lagtävlingen innan.

Jag fattar inte riktigt hur du menar, trög som jag är...

Men om man tävlar i de "stora" distrikten finns det ju inte plats för mer än lagen + enstaka reserver.

Om någon ryttare har bedömts av den domare som dömer i lagklassen tidigare,, Jag vet en domare som tycker om min ponny:D så jag ligger alltid lite högre med poängen hos den domaren.

Ja,,så är det ju iofs.

Startade tråden för jag ska ev vara lagledare för ett ponnylag.

Vill ha lite tankar och tips.

Om någon ryttare har bedömts av den domare som dömer i lagklassen tidigare,, Jag vet en domare som tycker om min ponny:D så jag ligger alltid lite högre med poängen hos den domaren.

Det skulle inte jag gå efter i alla fall...

Sedan tycker jag egentligen att det kanske är mest okej om klubbar med många som vill rida har någon slags träning där någon "utomstående" plockar ut vilka som ska vara med - då kan man utse laget i förväg och det slipper bli tjafs på tävlingsplatsen.

Liknande trådar

Dressyr Har nån gång sett eller fått för mig att man inte får ha röd rosett inne på banan när man tävlar dressyr. Alltså att man kan ha den på...
Svar
3
· Visningar
690
Senast: Amanda_F
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
510
Senast: MiniLi
·
Mat Jag är nu i en relation där mitt ointresse för mat och matlagning börjar bli ett problem. Det är inte nytt för mig att vara i denna...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 304
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Vad tycker ni om den nya lagen som gör att kronofogden kan beslagta ditt utlånade fordon, om personen har skulder hos kronofogden? Lagen...
21 22 23
Svar
440
· Visningar
19 227

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka