Låg form - när är den rätt?

S

Silly

Nu har jag läst på massor om låg form och det var inte så svårt att förstå att det är vad min omusklade pålle behöver.

Det jag tror jag lyckades förstå (rätta mig om jag har fel) var att när hästen sänker huvudet välvs överlinjen som man vill och extensorerna (musklerna på ovansidan av halsen och ryggen) kommer få jobba statiskt för att orka hålla upp det tunga huvudet och hindra hästen från att falla framåt. Vidare kommer den flytta vikt till bakbenen för att balansera upp sig och inte falla framåt.

Låter jätte logiskt tycker jag men som alltid när man försöker lära sig något på egen hand blir det lite svårare att omsätta det i praktiken. Om hästen inte flyttar vikt till bakbenen kommer det ju bli fel och man får inte den effekt man vill. Finns det något kvitto typ på att man gör rätt? När jag försöker få pållis att gå i låg form försöker jag få henne lösgjord först och se till att det finns lite framåtbjudning och sen ger jag henne mer tygel. Då ska hon följa med, alltså behålla samma stöd som innan genom att sänka huvudet. Gör hon det låter jag henne gå där och berömmer :)

Skritten fungerar bra såhär långt men trav och galopp är svårare. Kan man börja med att rida såhär på volter och sen korta raksträckor? Några tips? När borde man börja se resultat?

dsc00912_1208331345.jpg

Riden

Sv: Låg form - när är den rätt?

*ursäkta trådkap*

Har lite samma problem som dig Ts. Går gärna på bogarna och det vill man ju inte då hästen musklar sig fel :crazy:
Hon går också i låg form...

Undrar som du, hur få med bakbenen mer? Har hört skolor och bakdelsvändningar är bra, likaså cavaletti..

Såhär går ofta min dam (står still på bilden men samma form)

47050_1208377599.jpg

Det är grymt svårt att rida lång och låg på ett sunt sätt, speciellt i trav. Satsa på att göra det i skritt, variera övningarna mkt så att formen ändras hela tiden för blir den fast så att säga så blir det oft bogtungt och låst.

Det är grymt svårt att rida lång och låg på ett sunt sätt, speciellt i trav. Satsa på att göra det i skritt, variera övningarna mkt så att formen ändras hela tiden för blir den fast så att säga så blir det oft bogtungt och låst.

Håller med, tyvärr ser man fler fall av riktigt dålig och slitsam ridning än bra ridning när man med de bästa intentioner strävar efter lång och låg form. Hästar som hänger i handen och går på bogarna osv. Tycker det ökat senaste 15 åren, och så även kotledsinflammationerna : )

KL
Jag tycker det är bra att tänka avslappning i nacke och hals på hästen, nacken skall vara helt avslappnad och man skall ha känslan att hästhalsen är lång och följsam och välver sig framför en. Samt att som du säger, hela tiden checka av genom att variera formen och även steglängd och tempo. Man skall kunna sitta till och bara genom en kramning i tygeln förändra hästens steglängd, kunna länga och ta tillbaks den osv. Känner man spänningar eller hjälpen inte går igenom när man gör det så har man ett kvitto på att det är ngt som är fel i formen.

KL

Håller med Djurjouren och mackan i mycket utav det som de skrivit i tråden.

Och jag tycker själv man strävar för mycket om att hästen ska ridas lång och låg vilket ofta resulterar i att hästarna går och låser sig, hänger sig i handen och går på bogarna. Själv är jag mycket noggrann med att få kvitto på att hästen gör rätt först i skritt, innan jag kan gå över till traven osv. för det är oftast svårare att kunna korrigera den i traven. Jag tänker mig att jag dels ska ha kontroll över hästen och att den ska vara i balans, och mycket på hur jag själv sitter. Sedan börjar jag i skritt, efter uppvärmning på lång tygel att korta tygeln lite så att den inte glappar, därefter blir det halvhalter och där vill jag ha ett gensvar direkt med att hästen får mer vikt under sig och samlar sig, samtidigt kan jag tänka lite överstrykning och mjukna i hand och försöka få hästen att länga ut handen ut att den får hänga sig. När hon slappnar av och mjuknar, och rumpan kommer mer inunder börjar jag rida övergångar till trav för att slutligen gå över mer till traven, när jag får kvitto i traven så gör jag samma sak i galoppen. Jag kan ju även flytta undan osv. för att lösgöra min häst.

Jag tycker det fixeras lite väl mycket ibland att hästen ska vara lång och låg, jag börjar alltid med att jag själv och hästen är i balans och att jag har kontroll sedan kan vi bygga vidare på ridpasset. Vad gäller
formen så tycker jag man får experimentera lite grann och känna sig för, pröva att variera formen lite grann, överstrykningar är också bra för att kontrollera att hästen går kvar när man lättar och går fram med handen mjukt.

Om jag vill länga ut formen lite och ffa med det få henne att komma ut med halsen så brukar jag använda mig utav att stå i lätt trepunkt sits varierat med ett par steg i lättridning då och då (mest för att det är jobbigt för mig :angel: ) . Det brukar ge resultat och jag brukar då tänka att jag gör halvhalterna i knäet s.a.s, kramar om med med knäet och försöker att tänka fram med handen så hästen får söka stöd fram till bettet Men hon får inte hänga sig eller på något sätt bli framtung.

Själv brukar jag däremot sällan är aldrig lägga ner formen på hästen i slutet utav ridpasset, tycker det är bättre att avsluta när det går som bäst och jag får kvitto på att hon gör rätt. Därefter brukar jag oftast sitta av och leda henne så hon får skritt av. Det är bäst att sluta när man får kvitto utav hästen och det blir positivt att avsluta då. Annars blir det lätt att hästen kanske blir lite trött och därav kan det bli lite tendens att den vill gå och hänga sig fram i hand/på bogarna tycker jag.

Jag lägger fokus vid att näsan ska vara framme, så att hästen inte viker in den. När näsan är framme är hela överlinjen engagerad, men viks den in "bryts" överlinjen. Hur låg formen är beror på vilken häst jag sitter på, men att överlinjen är lång är viktigt.

Det allra viktigaste är att den jobbar bak- annars blir det skottkärreridning.
En duktig ryttare kan hjälpa den med att hela tiden vara i balans där, medan många mindre sådana bara skyfflar på hästen o den blir då framåtstupa eller tappar balansen.
Därför är det bättre att hela tiden rida aktivt- korta sträckor o sen gör man en övergång- en liten ökning- minskning- avbrott- igångsättning- o får då en vaken o alert häst som blir starkare, mer aktiv o kortare i kroppen. Pusta ofta på lång tygel o variera skritten, flytta den mm mm

Det allra viktigaste är att den jobbar bak- annars blir det skottkärreridning.
En duktig ryttare kan hjälpa den med att hela tiden vara i balans där, medan många mindre sådana bara skyfflar på hästen o den blir då framåtstupa eller tappar balansen.
Därför är det bättre att hela tiden rida aktivt- korta sträckor o sen gör man en övergång- en liten ökning- minskning- avbrott- igångsättning- o får då en vaken o alert häst som blir starkare, mer aktiv o kortare i kroppen. Pusta ofta på lång tygel o variera skritten, flytta den mm mm

Håller med Axel! Men glöm inte yttertygeln så inte bogen åker ut!:laugh:

Kvitto på bra form får mig att tänka framåtbjudning och mer schvung i steget. Plötsligt blir det lätt att rida, liksom. Hela hästen sitter ihop på ett annat sätt och tyglarna känns som gummiband. Rörelserna blir mer rytmiska. Tycker det är stor skillnad mellan bra form med ryggverksamhet och framtung form.

Det svåraste tycker jag är att hålla koll på hela hästkroppen samtidigt som den blir "lång" - tycker det är lätt att tappa strukturen.
Fick öva massor på det förra ridpasset för tränaren (som tyckte det var dags, men själv tyckte jag det kändes som överkurs! :o ) och plötsligt krävdes det superkoordination, -kroppskontroll och -timing för att kunna få struktur i resten av kroppen. När strukturen väl satt för enbart sitsen så det kändes kortare stunder som att jag hade kontroll på hela hästkroppen bara med sitsen, då kunde jag också länga honom ordentligt i "stretchingform" utan att han föll på bogarna och det var fortfarande ett jobb-bart läge så att säga. I ett par steg i taget! :angel:

När jag tänker efter så är hästen som själv föredrar lång och låg väldigt sladdrig i kroppen och svår att få "struktur" i rent allmänt utan att han flyter iväg med någon kroppsdel. Kanske beror på huvudpositionen det också?

Att rent allmänt få hästen "lång och låg" känns ju inte så svårt, utan just det där att ha koll på resten av hästkroppen under tiden den gör det. Massor med kroppskontroll och balans. Vem har sagt att det ska vara lätt att rida? :crazy:
Ett tips rent allmänt är att testa rida lite övningar endast för sitsen med bibehållen balans (känslan av att hästen är "på rumpan" ) och att man samtidigt i princip släpper tyglarna. Gäller att hästen redan söker sig framåt/nedåt när man ger efter på tygeln annars får man jobba på den biten först. Det mesta som är lite samlande och balansövande borde fungera tycker jag? Så länge man klarar av att utföra det rätt.

På förra kusen fuskade jag genom att jobba massor från marken och helt sonika bad hästen sträcka huvudet rejält framåt/nedåt samtidigt som jag bad honom hålla balansen genom öppna/sluta. Men så lyssnade den på dom signalerna (för öppna/sluta från marken) på i princip endast min position och någon pyttehalvhalt för att korrigera.

OT
Kotledsinflammationerna har inte ökat de senaste 15 åren, däremot har de inte heller minskat.

Kl
Personligen anser jag att ''lång och låg''-uttrycket främjar "påbogarna"- ridning. Föredrar att tänka rund och låg istället, för då måste man ändå rida ihop sin häst, sasmtidigt som den är rund och låg i formen. Vet många som travar runt hipp som haver på lång tygel och tror att det är en bra form, hästen travar runt i obalans på bogarna. Det stjälper ju hästen istället för att stärka den.

Kl
Personligen anser jag att ''lång och låg''-uttrycket främjar "påbogarna"- ridning. Föredrar att tänka rund och låg istället, för då måste man ändå rida ihop sin häst, sasmtidigt som den är rund och låg i formen. Vet många som travar runt hipp som haver på lång tygel och tror att det är en bra form, hästen travar runt i obalans på bogarna. Det stjälper ju hästen istället för att stärka den.

:bow:
Och tanken med "lång och låg" är ju inte bogtung-lågt i något läge, även om det är lättare sagt än gjort.

OT
Kotledsinflammationerna har inte ökat de senaste 15 åren, däremot har de inte heller minskat.

Kl

Enligt min klinik veterinär så har de gjort det, dvs antalet hästar där diagnosen kotledsinflammation ges, har ökat betydligt. På vissa kliniker har det tillochmed varit så att f-bolag reagerat, och ifrågasatt klinikens diagnos, dvs frekvensen av just denna diagnos som hoppat i höjden.

Håller med i övrigt om det du säger, exakt. Dessutom tycker jag att det är bra att växla formen mycket, lägga upp och ner hästen, hela tiden stämma av att man kan variera formen, plocka upp lite, lägga ner osv. Då undviker man att hamna i ett tillstånd där man ev. fört sig själv bakom ljuset en smula.

Senast ändrad:

och som sagt, min veterinär säger annorlunda : ) så då får vi väl enas om att vara oense.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 500
Senast: Sassy
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 498
Senast: Freazer
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 972
Senast: valpköpare
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 722
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar