Lättprodukter

bettysmatte

Trådstartare
Hur skulle ni reagera om 1-5-årsverksamheten införde "Lätta" bordsmargarin, lättmjölk och lättfil?
 
Sv: Lättprodukter

Hjälp! Nån måtta på fetthysterin måste det väl vara?
Jag tror inte alls det är nyttigt för barn att äta lightprodukter.
 
Sv: Lättprodukter

Skulle inte gilla det. Tycker inte barn i den åldern ska äta lättprodukter annat än i undantagsfall.
 
Sv: Lättprodukter

(Jag har inga barn, men vill bara inflika att jag alltid gillat lättfil bättre än vanlig fil).
 
Sv: Lättprodukter

Jag skulle skrika högt och protestera!!! Barn ska inte äta lättprodukter!!!

Varför inte? Vad är det som är farligt för ett barn i lätta, lättmjölk och lättfil?

Om föräldrarna väger upp med fet mat så gör det väl ingen skada? För får inte barn i sig för mycket fett som det är nu?

Jag har för mig, kanske är fel, att barn till 2 års ålder behöver extra fett i maten, men att de sedan inte behöver det.

Sedan funderar jag på VARFÖR en förskola känner att de behöver införa det. Är det kanske så att det finns så många, förlåt, feta barn på förskolan?

Jag är nog ganska ovetande då jag faktiskt har ica lättmargarin på mackor, köper både lättfil, mellanfil och vanlig fil beroende vad jag känenr för:confused:
 
Sv: Lättprodukter

Lätt att jag skulle protestera.. Bregott ska det vara, det är gjort på mjölk. Lätta är gjort på palmolja/transfetter/vegitabiliskt fett (som är typ samma sak). Palmolja finns förövrigt i fler saker än vad jag vågar drömma om, och palmoljan är orsaken till att regnskogar skövlas > djur utrotas.
 
Sv: Lättprodukter

Jag skulle ifrågasätta varför det var nödvändigt. Ett sunt barn som äter allsidigt och rör på sig kan gott och väl äta de vanliga alternativen, och sedan lära sig att man t.ex. inte smörar med 1 cm tjockt lager på smörgåsen.
 
Sv: Lättprodukter

Jag skulle göra likadant som när jag hade synpunkter på allt godis som serverades på dagis; Jag ringde upp kommunens kostrådgivare och diskuterade och det gick inte lång tid innan kosten förbättrats ordentligt :D
 
Sv: Lättprodukter

Jag har dock inga barn men har hört att det e mer vitaminer i lätt produkter?? Jag kan ha mycket fel. men det e vad jag har hört..
 
Sv: Lättprodukter

Godis på dagis? Det låter inte vettigt, inträffade det ofta?

Här gör de så att de firar alla höst/vinterfödelsedagar vid ett tillfälle på vintern, och alla vår/sommarfödelsedagar vid ett tillfälle, och då firas barnen med glass och saft. För att minska på allt snask som barnen annars tar med sig vid varje födelsedag, och det blir ju ganska ofta.

Dock retade min väninna upp sig något makalöst på att dagis hade bjudit hennes son på julmust när de hade julavslutning. Hon hade blivit vansinnig och skällt på dom, men jag kan inte tycka det är rätt gjort av henne. Jag har nog inte en speciellt hysteriskt syn på socker, och kan tycka att lite must i en plastmugg är en ganska oskyldig sak :crazy: Vill man absolut inte att ens barn ska dricka det så tycker jag att man skriver det i barnets infobok.
 
Sv: Lättprodukter

Pja, om de minskar på t.ex. fettet i en produkt, men produkten i sig fortfarande väger lika mycket/har samma volym som standardprodukten, så måste det innebära att de ersatt fettet med någonting?
 
Sv: Lättprodukter

Fråga mig inte det kvart i elva en lördagskväll, jag kan verkligen inte förklara när jag är så här seg :crazy: :D

Men jag gör ett försök. Tänkte som i samma bana som med vissa lightkex sockerfria kakor t.ex, där sockret är uteslutet men produkten har samma vikt. Då är ju sockret ersatt med t.ex. mer mjöl och/eller fett. Vilket innebär att man ändå inte tjänar något på att byta produkten till lightversion, om man nu gör det i viktminskningssyfte. Hänger du med?
 
Sv: Lättprodukter

Barn (upp till ca 7 år) skall inte äta lättprodukter enligt min mamma som är sjuksköterska. De behöver fett för att exempelvis hjärnan skall utvecklas.
 
Sv: Lättprodukter

Vill man få en liten hint om vad t.ex. Lätta innehåller ska man smälta det i en stekpanna. Det blir som gummi. :crazy:
 
Sv: Lättprodukter

Vi har precis gått motsatt håll efter en utbildningdag vi hade.

Där fick vi lära oss att barn under 4 år inte riskerar att drabbas av fetma, de äter helt enkelt vad de behöver.

Så vi har avskaffat alla lightprodukter, infört Bregott, riktigt smör, riktig juice istället för lättdryck. Alltså riktiga produkter, inget konstgjort med sötningmedel och så vidare.

Barn behöver ju fett och sålänge det är naturligt så ser jag inga problem. Det farliga tror jag är alla lättprodukter, sötningsmedel och så vidare.

Däremot har vi bestämt att istället dra ner på till exempel glass och så vidare när någon fyller år, man kan till exempel fira med fruktsallad eller leka något istället.

Fredagsbak blir inte varje vecka och då bakar vi oftast nåt lite nyttigare än innan då vi gärna gjorde kladdmuffins.

Men sen tycker inte jag att man ska gå till överdrift heller.
 
Sv: Lättprodukter

Vad som är farligt i lätta har ju en hel del redan skrivit, sen anser jag att förskolan ska vara så bra som möjligt, för en del barn så är det kanske enda stället där de får bra mat, om maten även där blir halvfabrikat, light osv så drabbas de barnen väldigt hårt.

Om det är många barn på en förskola som har problem med vikten skulle det vara bättre att införa mer rörelselekar, skogspromenader osv Det är nyttig för alla barn, inte bara för några...

Sen ska man inte slå över åt andra hållet, födelsedagar tycker jag firas utomordentligt med fruksallader och ballonger, men eftersom våran förskola inte vill ha något besvär så blir det ändå glass, eftersom föräldrarna själva ska ta med.
Godis har våra (på förskolan) fått vid påsk, och för mig har det varit helt lugnt, det är ytterst lite och det är en kul upplevelse för dem.
Men så ser inte jag heller några problem med godis så länge det inte blir för mycket jämt... Lördagsgodis här hemma, men rätt så ofta glöms det bort och det blir någon efterrätt istället.

Ang bakning så har inte mina barn gått fredagar, men fredagsmys för mig skulle lika gärna kunna vara ett nybakt matbröd, och det tror jag att barnen oxå skulle tycka.
 

Liknande trådar

Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 098
Senast: Bexzor
·
Övr. Barn 7-åringen har en orolig period. Drömmer mardrömmar, hör jobbiga/läskiga ljud (oklart om hen är vaken eller inte), vill sova hos oss...
Svar
1
· Visningar
382
Senast: Tassa
·
Övr. Barn Jag har en väldigt frustrerad tjej här hemma just nu. Hon vill snickra, sy och skapa saker och vi har inte riktigt rätt material till...
2
Svar
29
· Visningar
1 342
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 186
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp